سلامت نیوز :دبیرعلمی هفدهمین كنگره بین‌المللی قلب و عروق ایران، روش سی‌تی آنژیوگرافی كه به مرور در ایران جایگزین روش آنژیوگرافی می‌شود را روشی ساده، قابل تحمل و یك اقدام تشخیصی غیرتهاجمی دانست.

به گزارش ایسنا، دكتر محمدمهدی پیغمبری در حاشیه هفدهمین كنگره بین‌المللی قلب و عروق ایران گفت: سی‌ تی آنژیوگرافی یكی از انواع تصویربرداری‌های تشخیصی است. به عنوان مثال ام آرآی قلبی چند سالی است كه در ایران انجام می‌شود ولی مانند ام آرآی‌های مغزی در میان مردم شناخته شده نیست درحالی كه این روش در تشخیص بیماری‌های ماهیچه قلب، دریچه قلب و عارضه‌های مادرزادی قلبی بسیار كارآمد است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر غیرتهاجمی بودن روش سی‌تی آنژیوگرافی گفت: این شیوه تصویربرداری تشخیصی در واقع یك نوع آنژیوگرافی است؛ اما نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نداشته و ظرف مدت 10 دقیقه پایان می‌یابد. این شیوه صرفا تشخیصی است وراحت‌تر و سریع‌تر از آنژیوگرافی انجام می‌شود.

دكتر پیغمبری به اقدامات تشخیصی كلاسیك و علمی پذیرفته شده در دنیا اشاره كرد و گفت: عموم پزشكان قلب و عروق در برخورد با بیمار، تاریخچه‌ بیماری را از او گرفته و بیمار را معاینه می‌كنند. در مراحل بعدی تشخیص از روش‌های ساده‌تری مانند الكتروكاردیوگرافی، رادیولوژی قفسه سینه و اكو به تشخیص بیماری‌های عروق كرونر و ماهیچه‌ای قلبی و دریچه قلب می‌رسند.

وی ادامه داد: البته تست ورزش و در مواردی اسكن‌های قلبی هم مفید هستند و با وجود آن كه ام .‌آر.‌آی‌های قلبی در مراحل بعدی قرار می‌گیرند اما ممكن است این روش با تشخیص پزشك زودتر از برخی مراحل دیگر مورد استفاده قرار گیرد تا پزشك سریع‌تر به تشخیص نهایی برسد.

وی همچنین با اشاره به لزوم فراگیرتر شدن استفاده از روش‌های تشخیصی مانند سی‌تی آنژیوگرافی و ام.‌آر.‌آی قلبی گفت: مسلما چنانچه در مورد همه اقدامات درمانی قلب و عروق پوشش بیمه‌ای كامل‌تری اعمال شود هم مردم و هم ارائه كنندگان این خدمات راضی‌تر خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha