دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 279325

تب دنگی یا تب استخوان‌شکن یکی از بیماری‌های ویروسی است که هر ساله ده‌ها میلیون انسان در جهان به ویروس آن آلوده می‌شوند.

دلایل شیوع جهانی تب‌دنگی در سال‌های اخیر

سلامت نیوز: تب دنگی یا تب استخوان‌شکن یکی از بیماری‌های ویروسی است که هر ساله ده‌ها میلیون انسان در جهان به ویروس آن آلوده می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حدود نیمی از جمعیت ساکن روی کره زمین در مناطق پرخطری همچون آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا زندگی می‌کنند که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) جنوب شرق آسیا شاهد شیوع قابل توجه این بیماری بوده که به آلوده شدن صدها هزار نفر و مرگ صدها نفر منجر شده و سیستم خدمات درمانی را برای مقابله با این ویروسِ غیر قابل درمان به چالش کشیده است.

تب دنگی چیست، چگونه شیوع پیدا می‌کند و چگونه قابل کنترل است؟

تب دنگی بیشتر از طریق پشه‌ای موسوم به آئدس منتقل می‌شود که بیشتر در مناطق پرتراکم استوایی شیوع دارد. پشه آئدس ویروس را از فرد آلوده گرفته و از طریق گزیدگی به افراد دیگر منتقل می‌کند. از دهه ۱۹۷۰ و بر اثر افزایش دما و بارش نامنظم باران‌های موسمی مرتبط با تغییرات اقلیمی، موارد ابتلا به این بیماری افزایش داشته است چرا که شرایط ایده‌ال برای رشد پشه‌های آئدس فراهم شده‌ است.

همچنین رشد شدید سفرهای بین المللی و تجاری موجب گسترش هرچه بیشتر بیماری تب دنگی شده و شرایطی را برای ویروس فراهم می‌سازد تا در فرصت کوتاهی در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کند.

همچنین به گفته کارشناسان استفاده گسترده از ظروف پلاستیکی در تشدید این معضل نقش داشته است. در دوران خشکسالی افراد اقدام به جمع‌آوری آب در ظروف پلاستیکی می‌کنند که شرایط مساعدی برای رشد پشه‌های حامل ویروس فراهم می‌شود.

تب دنگی چه علائمی دارد؟

سردرد شدید، درد در پشت چشم‌ها، احساس درد در تمامی بدن، تب بالا، حالت تهوع، استفراغ، ورم غدد یا ظاهر شدن لکه‌های پوستی از علائم این بیماری هستند. همچنین این بیماری در کودکان به ویژه در دختران نوجوان جدی‌تر و حتی در برخی موارد کشنده است که البته دانشمندان هنوز علت آن را نمی‌دانند.

چرا موارد ابتلا به تب دنگی در سال جاری افزایش داشته‌است؟

این بیماری در دوره‌ای تنها به مناطقی با آب و هوای استوایی محدود بود اما اکنون حداقل در ۱۲۵ کشور جهان مشاهده می‌شود و هر سال حدود ۱۰۰ میلیون نفر به این بیماری آلوده می‌شوند. این بیماری چرخه‌ای است و هر چند سال یک‌بار شیوع آن گزارش می‌شود اما در سال ۲۰۱۹ تغییرات اقلیمی به افزایش موارد ابتلا به آن کمک کرده‌ است.

چگونه می‌توان این بیماری را کنترل کرد؟

در جنوب شرق آسیا استفاده از نوعی حشره‌کش برای مقابله با رشد پشه‌های آئدس مرسوم است اما معمولا پس از چند روز این پشه‌ها به محل بازمی‌گردند و می‌توانند به سرعت به مواد شیمیایی مقاوم شوند.

به گزارش ژاپن تودی،همچنین یک شرکت داروسازی فرانسوی واکسنی تولید کرده که در ۲۱ کشور و اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفت اما نتیجه چندان مطلوبی نداشته‌ است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha