كیانوش جهانپور رییس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام كرد كه قرارگاه رصد و تامین دارو و تجهیزات پزشكی كه از چند ماه گذشته و با هدف رصد كمبودها، تعیین اولویت‌ها و سیاستگذاری در حوزه دارو تشكیل شده، تا پایان تحریم‌های اقتصادی تحمیلی كار خود را ادامه خواهد داد.

سلامت نیوز: كیانوش جهانپور رییس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام كرد كه قرارگاه رصد و تامین دارو و تجهیزات پزشكی كه از چند ماه گذشته و با هدف رصد كمبودها، تعیین اولویت‌ها و سیاستگذاری در حوزه دارو تشكیل شده، تا پایان تحریم‌های اقتصادی تحمیلی كار خود را ادامه خواهد داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،كیانوش جهانپور در حالی این خبر را دیروز اعلام كرد كه بیش از یك سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری امریكا باقی مانده و شایعات از كاهش قابل‌توجه محبوبیت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده خبر می‌دهد. ترامپ، اردیبهشت سال 97 با زیر پا گذاشتن الزامات معاهده‌های بین‌المللی، از تعهد برجام خارج شد و آبان 97 هم سند بازگشت تحریم‌های مصوب علیه ایران در دولت امریكا را امضا كرد.

به‌دنبال این اتفاق، مشكلات نقل و انتقال وجوهات بانكی برای واردات كالاهای اساسی ازجمله داروی ساخته شده و مواد اولیه و موثر دارویی، باز هم برای نظام سلامت دشوار شد و آنچه این مشكلات را بیشتر دامن می‌زد، اعلام تدریجی قطع همكاری شركت‌های دارویی اروپایی و حتی برخی شركای آسیای جنوب‌شرقی با واردكنندگان ایرانی بود.

درحالی كه پایان تابستان سال گذشته، مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سندیكای داروهای انسانی، خبر می‌دادند كه برخی شركت‌های دارویی در مكاتبات فضای مجازی اعلام كرده‌اند كه به دلیل نگرانی از تهدیدهای ایالات‌متحده درباره جلوگیری از ورود داروهای شركت‌های متخلف از رعایت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به بازار امریكا، امكان ادامه همكاری با نظام دارویی ایران را نخواهند داشت،

چندی قبل، رییس سازمان غذا و دارو از اعلام صریح بسیاری از شركت‌های اروپایی درباره پایان همكاری دارویی با ایران خبر داد و اعلام كرد آن تعدادی هم كه هنوز حاضر به ادامه تجارت دارویی با ایران هستند، فروش هرگونه ماده اولیه دارو را به تعهدسپاری كتبی خریداران ایرانی و تضمین استفاده این مواد شیمیایی در ساخت دارو مشروط كرده‌اند. حالا و هر چه به سالگرد بازگشت تحریم‌های دولت امریكا نزدیك می‌شویم، تصمیم متولیان سلامت برای تامین یكی از حیاتی‌ترین كالاهای استراتژیك كشور، پیچیده‌تر شده است.

از چند ماه قبل، وزیر بهداشت دستور ممنوعیت واردات هرگونه داروی خارجی دارای مشابه ایرانی را صادر كرده و اگرچه حالا خبرها حكایت از آن دارد كه سهم قابل‌توجهی از بازار قاچاق، اتفاقا به داروهای برند ممنوع از واردات اختصاص یافته اما جهانپور خبر داده كه ارزبری دارو، به دنبال اجرای همین تصمیم كه با هماهنگی دولت هم اتخاذ شده، 27درصد كاهش یافته است.

جهانپور، در حالی كه به دنبال دهمین جلسه قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشكی كه صبح یكشنبه تشكیل شد، خبر داده كه بیش از ۵۱درصد ارز تخصیصی حوزه دارو، به مواد اولیه دارویی تعلق گرفته، در توضیح جزییات ارز تخصیص یافته به دارو در نیمه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال 97 كه نوسانات بازار ارز و طلا، علاوه بر اقدامات دولت امریكا، چالش مضاعفی برای نظام سلامت محسوب می‌شد، گفته است:

«به دنبال مصوبات قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشكی و تمهیدات وزارت بهداشت، نسبت ارز تخصیصی محصول نهایی دارو از ۶۸درصد در سال ۹۷ به ۴۱درصد در 5 ماهه نخست سال ۹۸ كاهش یافته و بیش از ۵۱درصد ارز تخصیصی حوزه دارو به مواد اولیه دارویی تعلق گرفته است.

سیاست قرارگاه دارو و تجهیزات پزشكی در سال ۹۸ كاهش وابستگی به یورو است و در سال ۹۸ تاكنون سهم ۷۰درصدی یورو در حوزه تجهیزات پزشكی به ۵۶درصد كاهش یافته و با تصویب قرارگاه هر دو سیاست كاهش ارزبری محصول نهایی دارو از كل ارز دارو و كاهش وابستگی به دلار و یورو كماكان تداوم خواهد یافت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha