نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که متوقف کردن فعالیت یک پروتئین در سلول‌های انسان می‌تواند ویروس سرماخوردگی را بی‌اثر کند.

درمان سرماخوردگی با متوقف کردن فعالیت یک پروتئین

سلامت نیوز:  نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که متوقف کردن فعالیت یک پروتئین در سلول‌های انسان می‌تواند ویروس سرماخوردگی را بی‌اثر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی نیواطلس، مقابله با سرماخوردگی کار دشواری است، زیرا ویروس‌های متعددی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد. اما یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه‌های استنفورد و کالیفرنیا انجام شده است، نشان می‌دهد که تنها دستکاری و متوقف کردن فعالیت پروتئین SETD۳ در سلول‌های انسانی می تواند ویروس سرماخوردگی را از فعالیت بیاندازد. استفاده از این روش حتی از استعمال واکسن های سرماخوردگی نیز مفیدتر است، زیرا ویروس های سرماخوردگی به مرور در برابر واکسن ها هم مقاوم می شوند.

محققان در این مطالعه ابتدا سلول های انسانی را در محیط آزمایشگاه کشت دادند سپس این سلول ها را در معرض دو نوع ویروس مختلف قرار دادند؛ یکی از این ویروس ها  RV-C۱۵ که می تواند موجب بروز آسم در انسان ها شود و دیگری ویروس EV-D۶۸ بود که بیماری شبیه فلج اطفال به نام فلج شل حاد (Acute Flaccid Paralysis)  را ایجاد می کند. سپس محققان با از فعالیت انداختن سیستماتیک ژن ها موفق شدند مشاهده کنند که ویروس ها برای آلوده کردن سلول ها به چه پروتیینی متکی هستند. آنها متوجه شدند که بسیاری از ژن ها زمانی که از فعالیت می افتند تنها می توانند جلوی یک ویروس را از آلوده کردن سلول ها بگیرند اما تنها تعداد بسیار کمی از آنها توانستند هر دو این ویروس ها را به یکباره از فعالیت بیاندازند.

یکی از ژن های بسیار امیدوارکننده در این زمینه SETD۳ نام دارد. محققان در تحقیق دیگری سلول های انسانی فاقد ژن SETD۳ را در محیط آزمایشگاه کشت داده و سپس آنها را در معرض ویروس های سرماخوردگی قرار دادند. محققان متوجه شدند که سرماخوردگی برای ایجاد آلودگی در بدن تنها بر این پروتئین خاص تکیه دارد. به همین دلیل هیچ یک از ویروس های سرماخوردگی بدون پروتئین SETD۳ قادر به تکثیر نبودند. تحقیقات نشان می دهد که این پروتئین سرعت تکثیر انواع ویروس های سرماخوردگی را ۱۰۰ برابر می کند؛ بنابراین محققان در تلاشند تا روشی برای از کار انداختن این پروتئین بیابند.

این مطالعه در مجله Nature Microbiology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha