رئیس فراکسیون زنان مجلس، از حضور رییس سازمان بهزیستی کشور در نشست هفته آینده این کمیسیون به منظور ارائه گزارش از عملکرد این سازمان بر اساس قانون برنامه ششم توسعه خبر داد.

چرا معتادان متجاهر ساماندهی نشدند؟

سلامت نیوز: رئیس فراکسیون زنان مجلس، از حضور رییس سازمان بهزیستی کشور در نشست هفته آینده این کمیسیون به منظور ارائه گزارش از عملکرد این سازمان بر اساس قانون برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، فریده اولادقباد در گفت‌وگو با خانه ملت، با اعلام این خبر که نشست هفته آتی فراکسیون زنان مجلس با حضور رییس سازمان بهزیستی کشور به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون برنامه ششم توسعه برگزار می‌شود در بیان جزییات آن، گفت: این نشست روز یکشنبه(31 شهریورماه) به منظور بررسی نحوه اجرای مصوباتی که در حوزه اجتماعی در قانون برنامه ششم توسعه آمده، برگزار می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در بیان موضوعاتی که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ادامه داد: ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه دربرگیرنده موضوعاتی اعم از پیشگیری اولیه از بروز آسیب‌های اجتماعی، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اعتیاد، حمایت از بیماران روانی مزمن و سالمندان، تأمین مسکن نیازمندان و کودکان کار است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در ماده 80 دولت مکلف شده است که طبق قوانین مربوطه و مصوبات شورای اجتماعی به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند، به‌گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در آخرین سال اجرای قانون برنامه ششم به 25 درصد میزان کنونی کاهش پیدا کند، بنابراین رییس سازمان بهزیستی کشور باید گزارشی در این رابطه به فراکسیون ارائه دهد.

اولادقباد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نه تنها وزارت کشور که شورای اجتماعی را اداره می‌کند، بلکه سازمان بهزیستی نیز باید به عنوان متولی در نحوه اجرای ماده 80 و تاثیر آن بر جامعه اعم از میزان پیشگیری اولیه از بروز آسیب‌های اجتماعی، تدوین سالانه اطلس آسیب‌های اجتماعی و سرمایه اجتماعی بر اساس شاخص‌های سلامت اجتماعی در کشور پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: البته مسئولان وزارت کشور هم برای ارائه گزارش به فراکسیون زنان دعوت خواهند شد، کما اینکه آقای رستم‌وندی که درخصوص موضوع آسیب‌های اجتماعی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور پیدا کرد و لازم است در فراکسیون زنان هم برای بررسی روند اجرای بند پ ماده 80 حضور یابد.

وی افزود: در ماده پ ماده 80 آمده است که 1-  شناسایی نقاط آسیب‌خیز و بحران‌زای اجتماعی در بافت شهری و حاشیه شهرها و تمرکز بخشیدن حمایت‌های اجتماعی، خدمات بهداشتی ـ درمانی، مددکاری، مشاوره اجتماعی و حقوقی و برنامه‌های اشتغال حمایت‌شده، با اعمال راهبرد همکاری بین‌بخشی و سامانه مدیریت آسیب‌های اجتماعی در مناطق یادشده. 2-  بهبود کیفیت زندگی ساکنان سکونتگاههای غیررسمی و ترویج مهاجرت معکوس از طریق آمایش سرزمین، توزیع مناسب جمعیت و منابع و جلوگیری از بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی در این مناطق با ایجاد شغل و سکونتگاهی مناسب در روستاها.3- برنامه‌ریزی برای مدیریت و توزیع متناسب فعالیت، جمعیت و مهاجرت در کشور و ممانعت از توسعه حاشیه‌نشینی با رویکرد تقویت مبادی مهاجرت، به گونه‌ای که سالانه ده‌درصد (10%) نسبت به ساماندهی مناطق و کاهش جمعیت حاشیه‌نشینی اقدام شود.

اولادقباد افزود:  اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار  که در بند ت ماده 80 بر آن تاکید شده، یکی دیگر از مطالبات فراکسیون زنان است که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد، کما اینکه معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.

چرا معتادان متجاهر ساماندهی نشدند؟

وی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های این کمیسیون به همکاری شهرداری‌ها برای بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استان‌ها برمی‌گردد که با رعایت ماده 70 این قانون باید اجرا شود، همچنین حمایت از بیماران روانی مزمن و سالمندان از دیگر مطالباتی است که در قانون نیز تاکید شده تداوم اجرای طرح ساماندهی و توان‌بخشی بیماران روانی مزمن با پوشش حداقل 75 درصد در پایان اجرای قانون برنامه و تداوم اجرای طرح ساماندهی و توان‌بخشی سالمندان با پوشش حداقل 25 درصد جمعیت هدف محقق شود.

اولادقباد افزود: نیروی انتظامی موظف بود پس از اخذ دستور قضایی نسبت به جمع‌آوری این افراد و تحویل آنها به این مراکز اقدام کند و ترخیصشان هم باید با تایید نیروی انتظامی، بهزیستی و دستگاه قضایی باشد و آئین‌نامه اجرایی آن نیز توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه شده و باید به تصویب شورای اجتماعی کشور می‌رسید که لازم  است گزارشی از آن به این فراکسیون ارائه داده شود.

وی عنوان کرد: نحوه ساماندهی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از دیگر موضوعاتی است که باید به این صورت شفاف شود دستگاه‌های مربوطه در جهت معافیت سازمان‌های حمایتی از پرداخت مالیات چه اقداماتی انجام داده‌اند.

ساماندهی کودکان کار مهمترین دغدغه فراکسیون زنان

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: ساماندهی کودکان کار نیز از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت، کما اینکه در بند ح ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه آمده که سازمان بهزیستی با همکاری سایر دستگاه‌ها باید به گونه‌ای اقدام کند که تا پایان اجرای قانون برنامه جمعیت کودکان کار حداقل 25 درصد کاهش یابد، همچنین بررسی وضعیت آموزش این کودکان و اینکه بازمانده از تحصیل نباشند از دغدغه‌های فراکسیون زنان است.

سازمان بهزیستی باید گزارشی از آمار طلاق در کشور ارائه دهد

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سازمان بهزیستی همچنین باید گزارشی از آمار طلاق در جامعه، شناسایی نقاط بحران‌زا، تمرکز بخشیدن حمایت‌های اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مددکاری، مشاوره اجتماعی و حقوقی، ایجاد اشتغال حمایت شده و اعمال راهبرد همکاری بین‌بخشی و سامانه مدیریت آسیب‌های اجتماعی در مناطق یاد شده نیز به این فراکسیون ارائه دهد، ضمن اینکه ما در ماده 79 این قانون، دولت را موظف کردیم در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی، هر سال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، در چهارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد قانون هدفمندکردنن یارانه‌ها با حذف خانوارهای پردرآمد و درج ردیف مستقل در جدول موضوع ماده (39) این قانون، از طریق دستگاه‌های مذکور پرداخت کند. /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha