سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 279366

با شروع مدارس یکی از مهم ترین مسائلی که باید مد نظر داشت تغذیه دانش آموزان است که در این مطلب به نکاتی مهم در مورد تغذیه سالم دانش آموزان اشاره می شود.

برنامه ریزی غذایی برای دانش آموزان

سلامت نیوز:  با شروع مدارس یکی از مهم ترین مسائلی که باید مد نظر داشت تغذیه دانش آموزان است که در این مطلب به نکاتی مهم در مورد تغذیه سالم دانش آموزان اشاره می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، به روزهای پایانی شهریور نزدیک می شویم و باز جنب و جوش خانواده ها  برای آماده کردن و خرید لباس و نوشت افزار از سر گرفته می شود . شاید شما هم بارها با شروع مهر کودکان خواب آلودی  را دیده باشید که کیک و آب میوه به دست وارد محیط آموزشی می شوند و آن طرف پدر و مادری خوشحال تر؛  آن هم به خیال این که آب میوه را با شیر بسته بندی شده جایگزین کرده اند و چه لطف بزرگی به سلامت کودک خود...

اما در این مطلب می خواهیم به شما راهکارهایی را ارائه کنیم که یک رژیم غذایی سالم و ساعت خواب مناسب برای خود و خانواده تان برنامه ریزی کنید تا  اگر هر دوی والدین شاغل هم هستید مشکلی نداشته باشید.

اما در ابتدای مطلب به مادران عزیز پیشنهاد می کنم اگر زمان کافی برای تربیت و گذراندن زمان با کودک تان دارید او را به مهد کودک نسپارید و اگر مجبورید حتما در تمام طول سال نه  تنها چند ماه اول در تعامل با مدیران و مربیان مهد  باشید .


بهترین گزینه ها برای غذای دانش آموزان

از مواد غذایی موجود در منزل برای تهیه ساندویچ  وچاشت بچه ها استفاده کنید . سیب زمینی و تخم مرغ  آب پز به همراه کمی سبزی خشک معطر و خیار شور،  ساندویچ دلچسبی برای بچه شماست . در روزهای بعدی می توانید نوع  سبزیجات ساندویچ را تغییر دهید . هویج  پخته به همراه کمی مرغ ریش شده و سس دلخواه  هم مناسب است .


ازبچه ها سوال کنید

 برای تهیه چاشت از فرزند خود سوال کنید . او به شما کمک خواهد کرد تا بهترین چاشت را برایش تهیه کنید . برای بسته بندی ساندویچ هم با کیسه های فریزر خداحافطی کنید و از کیسه های  پارچه ای زیبایی که خودتان آماده کرده اید، استفاده کنید.


میوه و سبزیجات فراموش نشود

از آن جا که دانش آموزان ساعات زیادی از روز را در بیرون از منزل سپری می کنند ، باید از همه گروه های غذایی استفاده کنند. بهتر است میوه  را به عنوان میان وعده در ظرف چاشت او قرار دهید و از سبزیجات در ساندویچ استفاده کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از بچه ها میوه های قاچ و مخلوط شده باهم را دوست ندارند و دلیل شان هم این است که میوه ها  له می شود وطعم شان را به هم پس می دهد . در این مواقع از ظرف های چند قسمتی استفاده کنید و هر میوه را در یک محفظه قرار دهید . همراه کردن یک چنگال و دستمال پارچه ای برای زیر انداز و یادآوری شستن دست ها به فرزندتان  از روزهای اول او را به  رعایت بهداشت فردی ملزم می کند.


 مغزهای خوراکی برای دانش آموزان

یک مشت مغز خوراکی از هر نوع که باشد به  خصوص اگر خودتان در منزل تهیه و طعم دار کرده باشید، گزینه مناسبی برای میان وعده  بچه هاست. می توانید از مغز میوه هایی مانند زردآلو یا آلبالو خشک شده و برگه هایی که خودتان در تابستان خشک کرده اید  هم استفاده کنید.


مدیریت پول تو جیبی

قبل از دادن پول توجیبی به فرزندتان ابتدا  باید شیوه مدیریت و هزینه کردن آن را آموزش دهید واو را  برای خرید  تنقلات سالم کمک کنید . پدر و مادرهایی که بخشی از تهیه مایحتاج تابستان  را بر عهده نوجوان یا جوان خود گذاشته اند  در این زمینه موفق ترند.


شیر و لبنیات برای دانش آموزان

کودکان باید روزانه دست کم دو  لیوان شیر بخورند. اگر فرزند شما از خوردن شیر امتناع می کند، می توانید از جایگزین هایی مانند فرنی و شیربرنج استفاده کنید.


دانش آموزان حتما صبحانه بخورند

صبحانه درحدود ۲۵ درصد از انرژی روزانه بدن را تامین می کند بنابراین  بچه ها را بدون صبحانه به مدرسه نفرستید. این کار کمی سخت است اما با برنامه ریزی می توان سختی آن را کمتر کرد . به عنوان مثال از شب قبل صبحانه های متنوع و خوشمزه تهیه کنید.

عدسی گرم خوراک لوبیا ، املت ، کره و عسل ،  پنیر و مغز گردو   ، سرشیرو مربا و... صبحانه های دوست داشتنی است  که در کنار یک استکان چای خاطره های کودکانه ای برای فرزندتان به وجود می آورد که تا اخر عمر برای او  باقی می ماند.

پس کمی دقت کنید و کمی سلیقه به خرج دهید. اگر صبح دیر از خواب بیدار می شوید و فرصت آماده کردن صبحانه را ندارید از شب قبل بخشی از کارتان را انجام  دهید . همه این موارد  بستگی به مدیریت و زمان بندی خانواده و به ویژه پدر و مادرها دارد. باید به یاد داشته باشیم که کودک مان از ابتدا برنامه ریزی را از خانواده یاد می گیرد.


سخنی با والدین

  روی سخنم با والدینی است که تا به امروز برنامه ریزی نداشته اند و فرزندی دارند که قرار است از اول مهر به محیط آموزشی پا بگذارد . به این نکته توجه داشته باشید که  نگاه نکردن  همه برنامه های تلویزیون آن هم با صدای بلند هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند اما این که شما ساعت ها پای تلویزیون بنشینید و فرزندتان را از این کار منع کنید، نتیجه مطلوبی به همراه ندارد.

سعی کنید تلویزیون را درمحلی دور از اتاق مطالعه دانش آموزدر منزل  قرار دهید و هنگام مشاهده ، صدایش را کم کنید تا مزاحم مطالعه او نشود. اگر چه دورهم نشستن و صله رحم  برای رشد اجتماعی نوجوانان و جوانان خانواده لازم است اما در زمان درس ومدرسه ،  از قبل  مهمانی ها  را با دانش آموزان هماهنگ کنید و با گذشت ماه های اول و نزدیک شدن به زمان امتحانات از تعداد مهمانی رفتن و مهمانی دادن بکاهید.

دانش آموزان فامیل را با هم آشنا کنید تا در یادگیری به هم کمک کنند. چگونه شما  پدر ومادر عزیز! انتظار دارید برای ساعت ها در شبکه های اجتماعی بگردید و وقت صرف کنید اما  دختر و پسر تان سر در کتاب داشته باشد ؟  زمان خود را مدیریت کنید تا ساعاتی که آن ها درس می  خوانند شما نیز مطالعه کنید .

حتما شما هم این را تجربه کرده اید در خانواده ای که همه اعضای آن صبح زود از خواب بیدار می شوند ، برخاستن از رختخواب برای همه آسان تر می شود. اگر قرار است یک وعده غذایی را کنار هم میل کنید و نمی توانید ناهارو شام را دور هم باشید، پیشنهاد می کنم روی وعده صبحانه برنامه ریزی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha