در شرایطی که کشور ما با تحریم‌های مختلف و تأمین ارز روبه روست، گزینه‌های مختلفی را می‌توان برای ارزآوری برای کشور فعال کرد که یکی از آنها گردشگری سلامت و توریسم درمانی است که با جذب بیماران بین‌المللی به ورود ارز به کشور کمک می‌کند و در این راستا امروزه ایران نیز توانسته جایگاه خود را در میان کشورهای همسایه ارتقا دهد.

ارز با ارزش در گردشگری سلامت

سلامت نیوز:در شرایطی که کشور ما با تحریم‌های مختلف و تأمین ارز روبه روست، گزینه‌های مختلفی را می‌توان برای ارزآوری برای کشور فعال کرد که یکی از آنها گردشگری سلامت و توریسم درمانی است که با جذب بیماران بین‌المللی به ورود ارز به کشور کمک می‌کند و در این راستا امروزه ایران نیز توانسته جایگاه خود را در میان کشورهای همسایه ارتقا دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه رسالت ،شاید بتوان مهم‌ترین مزیت ایران در گردشگری پزشکی را ارزان بودن خدمات به نسبت دیگر کشورها، به‌خصوص کشور‌های اروپایی و آمریکایی دانست و این شاخصه مهمی در ورود گردشگران خارجی به کشور است. ایران در حال حاضر علاوه بر کشورهای همسایه، پذیرای بیمارانی از اروپاست که این نشان‌دهنده پیشرفت کشور در حوزه درمان است.


سعید هاشم زاده رئیس اداره گردشگری وزارت بهداشت و درمان  به مزیت‌های ایران در حوزه پزشکی در منطقه اشاره کرد و گفت: «ما در حوزه مسائل پزشکی از سال‌های قبل در منطقه پیشتاز بوده‌ایم.

یکی از مزیت‌های مهم ایران پزشکان، تیم پزشکی و تجهیزات پزشکی است که ما را در جمع کشورهای سرآمد قرار می‌دهد. به عنوان مثال در پیوند کلیه و کبد( آمار ایران) و درصد موفقیت ما با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی همسطح است. ضمن اینکه زیرساخت‌هایی مانند هتل‌ها و پروازهای بین‌المللی نیز باوجود تحریم‌ها به بالا بردن وضعیت ایران در گردشگری سلامت کمک می‌کند.»


وی ادامه داد: «توجه وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی در حوزه درمان به اعتباربخشی ملی و دارا بودن استانداردهای لازم در بیمارستان‌ها در حوزه گردشگری سلامت، باعث شده به اتباع خارجی این اطمینان داده شود که سطح مناسبی از خدمات پزشکی به آنها داده می‌شود. علاوه بر این موضوعات، مزیت هزینه‌های پایین پزشکی، باعث افزایش چشمگیر ورود اتباع دیگر کشورها شده است.»


هاشم زاده بابیان اینکه بیماری‌های زنان و زایمان، درمان ناباروری، جراحی‌های ارتوپدی، چشم پزشکی، زیبایی و تشخیص و درمان سرطان بیشترین میزان بیماری‌های توریست گردشگری را تشکیل می‌دهد، گفت: «ما برای افزایش میزان توریسم درمانی و سازمان‌دهی در حوزه گردشگری سلامت، تعریف مجددی از زنجیره تأمین کرده‌ایم و ارزش‌آفرینی برای بیمار خارجی انجام داده‌ایم تا بتوانیم ورود توریست درمانی را به‌صورت فعالیت پایدار و تجارت ادامه‌دار برسانیم.

برای رسیدن به این نقطه آیین‌نامه ایجاد شرکت‌های تسهیل گر آماده شد و به دانشگاه‌ها برای اجرا ابلاغ گردید. این مسئله یکی از کاستی‌های عمده زنجیره تأمین بود که رفع شد.»


وی درباره میزان گردشگران سلامتی که در مراکز درمانی بستری شده‌اند، گفت: «در سال ۹۷ بیش از ۷۰ هزار نفر از اتباع خارجی در بیمارستان‌ها بستری شدند که این تعداد نسبت به سال قبل، ۲۵ درصد افزایش داشته است. بر همین مبنا تخمین می‌زنیم در سال ۹۷ در حدود ۵۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت به کشور برای بستری یا انجام کارهای سرپایی واردشده باشند.

برآورد پتانسیل کشور افزایش چهار الی پنج برابری گردشگری سلامت است به‌طوری‌که به‌راحتی می‌توان برای نزدیک به ۵/۲ میلیون نفر از اتباع خارجی سرویس داد مشروط به اینکه به این مسئله آگاه باشیم که گردشگری سلامت، کاری گروهی است و هر یک از اعضای زنجیره تأمین باید وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد.»


وی با اشاره به بیشترین اتباع کشورهایی که به ایران برای گردشگری سلامت سفر کرده‌اند، افزود: «عراق و افغانستان بیشترین میزان گردشگر سلامت را دارا هستند و بعد از آنها آذربایجان، عمان، پاکستان، بحرین، کویت، ترکمنستان و هند محسوب می‌شوند. البته از ابتدای امسال اتباع کشور قطر هم به ایران وارد شده‌اند که در سال‌های اخیر تعداد آنها کاهش پیداکرده بود. ضمن اینکه با افزایش ایرانی‌های مقیم خارج از کشور هم مواجه هستیم.»


رئیس اداره گردشگری وزارت بهداشت و درمان اظهار کرد: «تهران به دلیل مرکزیت و گستردگی خدمات لجستیک بهتر و پروازهای بیشتر، دارای بیشترین میزان پذیرش گردشگران بستری سلامت است و بعد از آن شهرهای قم و مشهد، اهواز، شیراز، تبریز، سمنان، ارومیه و لار بیشترین میزان بستری را داشته‌اند.»


وی رشد میزان جراحی‌های زیبایی توریست‌های درمانی را زیاد عنوان کرد و گفت: «تعداد مراجعان برای جراحی زیبایی شامل برداشتن چربی شکم و بینی به سرعت رشد کرده و خبر خوب این است که از اروپا هم بیمار برای عمل زیبایی داشته‌ایم.»


*توریسم درمانی، پله‌ای برای جذب سرمایه کشورهاایران توانسته جایگاه خود را در میان کشورهای منطقه در حوزه پزشکی ارتقا دهد به همین علت شاهد افزایش حضور گردشگر سلامت در کشور هستیم. این حضور تنها جنبه‌های درمانی را در برنمی‌گیرد بلکه می‌تواند به افزایش معاملات تجاری، افزایش گردشگری و درنتیجه ارزآوری برای کشور منجر شود.


احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به میزان ارزآوری گردشگر سلامت به کشور گفت: «ما در کشور دارای پزشکان مطرح در سطح بین‌المللی هستیم و هزینه‌های سلامت و اقامت در کشور نیز گران نیست.

بنابراین مجموع این عوامل مشوقی برای ورود توریست‌های درمانی محسوب می‌شود که منجر به ارزآوری به کشور خواهد شد. از سوی دیگر این افراد به غیر از درمان، برای تفریح و گشت‌وگذار در کشور نیز هزینه می‌کنند ضمن اینکه بسیاری از آنها بازاریاب، سرمایه‌گذار و تولیدکننده هستند و می‌توانند بخشی از سرمایه خود را به ایران منتقل کنند.»


وی افزود: «توریسم درمانی پله‌ای برای جذب سرمایه کشورهای دیگر به داخل کشور در شرایط تحریم محسوب می‌شود. ما شاهد افزایش روند ورود توریسم درمانی به کشور هستیم و اگر بتوانیم موانع را برداشته و مدیریت صحیحی داشته باشیم، می‌توانیم میزان ارزآوری به کشور را افزایش دهیم.»


همتی با اشاره به وجود دلالان و واسطه گران و آسیب‌های این قشر به بدنه گردشگری سلامت گفت: «بعضی از واسطه گران توریست‌های درمانی را در بدو ورود با انگیزه کسب درآمد به مراکز درمانی غیر معتبر ارجاع می‌دهند. اگر بتوانیم این افراد را به مراکز معتبر و استاندارد درمانی هدایت کنیم، به‌طورقطع رضایتمندی آنها بیشتر می‌شود و می‌توانیم جذب بیشتر توریسم درمانی داشته باشیم.»


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: «ما ازنظر کمیت ،حوزه توریسم درمانی را ارتقا داده‌ایم و از لحاظ کیفی به دنبال بالا بردن سطح استانداردهای پزشکی هستیم. در این راستا نیز با حذف دلال‌ها به دنبال سامان دادن به این وضعیت هستیم.»


وی با اشاره به ارزان بودن هزینه درمان در ایران برای گردشگرانی که از کشورهای همجوار مراجعه می‌کنند، گفت: «ایران در دو بخش جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گردشگری و درمانی برای کشورهای همسایه حائز اهمیت است به‌خصوص در سال‌های اخیر کشورهایی مانند افغانستان، عراق و کشورهای حوزه دریای خزر توریست‌های زیادی برای درمان به ایران داشته‌اند.

زیرا سطح ارائه خدمات درمانی در ایران به‌مراتب بالاتر از این کشورهاست. بنابراین اگر قیمت مناسب درمان در کشور و شرایط اقلیمی منحصربه‌فرد را به‌عنوان مکمل یکدیگر برای جذب توریسم درمانی قرار دهیم، می‌توانیم به ارزآوری کشور کمک و از مزایای آن بهره‌مند شویم.»


نماینده سمنان در مجلس به تأثیرات تحریم‌های آمریکا به دارو و تجهیزات پزشکی افزود: «به‌طورقطع تحریم‌ها بر وضعیت دارو تأثیرگذار بوده و نمی‌توان آن را انکار کرد اما این اثر به نحوی نیست که صنعت دارویی را زمین‌گیر کند زیرا مدیریت صحیح در این زمینه انجام‌شده است. آمریکا زمانی که بخش ارزی ایران را در تنگنا قرار می‌دهد می‌تواند در بخش دارویی نیز ایران را دچار مشکل کند.»


همتی تصریح کرد: «آمریکا به دنبال نشان دادن چهره بشردوستانه از خود در مجامع بین‌المللی است و این‌گونه مطرح می‌کند که تحریمی بر صنعت داروی ایران نداشته درحالی‌که این رفتار خصمانه را همواره با ایران داشته است. آمریکا به‌طور مستقیم تحریمی برعلیه دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌کند اما در عمل وقتی برای جابه‌جایی و انتقال ارز، ایران را با مشکل مواجه می‌کند به‌طور قطع بر واردات دارو نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.»


ایران باوجود نیروی انسانی کارآمد در حوزه پزشکی می‌تواند نقش تأثیرگذاری در ارائه خدمات پزشکی به اتباع دیگر کشورها ازجمله کشورهای همسایه ایفا کند. توریسم درمانی امروز در سطحی قرارگرفته که از قدرت ارزآوری آن سخن به میان می‌آید و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

چنانچه وزارت بهداشت به‌عنوان متولی امر درمان در کشور بتواند مدیریت صحیحی در این بخش ایفا کند، می‌توان این پتانسیل در کشور را افزایش داد و آن را به چند برابر وضعیت کنونی رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha