سلامت نیوز : مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: وزارت بازرگانی، كشور و شهرداری‌ها در اجرای قانون كنترل و مبارزه با دخانیات همكاری ندارند به همین علت مصوبات این قانون فقط بر روی كاغذ مانده و اجرایی نشده است.

كاظم ندافی در گفت‌و‌گو با  فارس در آستانه هفته مبارزه با دخانیات(4 تا 10 خرداد) افزود: قانون جامع كنترل دخانیات یكی از بهترین قوانین كشورهای دنیا برای كنترل دخانیات است و در آیین نامه اجرای آن نیز نكات عملی خوبی گنجانده شده است اما چون مواد اجرایی این قانون ضمانت اجرایی ندارد و به علت همكاری نكردن دستگاه‌های مسئول فقط بروی كاغذ باقیمانده است.

وی ادامه داد: اجرای قانون جامع كنترل دخانیات با مشكلات اجرایی زیادی مواجه است، یكی از مهمترین بخش‌های اجرا نشده این قانون ممانعت از ورود و توزیع محصولات دخانی قاچاق است كه متأسفانه همچنان در بازار وجود دارد و بخش مهمی از مواد دخانی موجود در بازار ایران قاچاق است.

مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: كالای دخانی مجاز در كشور از نظر قانون كالایی است كه هولوگرام شركت دخانیات را دارد و تصویر هشداردهنده بهداشتی نیز بر روی آن درج شده باشد.

ندافی افزود: یكی از ضروریات اجرای این قانون همكاری مناسب وزارت كشور و شهرداری‌ها ست كه متأسفانه در زمان حاضر این همكاری در شرایط مناسبی نیست، هنوز عرضه سیگار و مواد دخانی از طریق دستفروشان، در دكه‌های روزنامه فروشی و نزدیك مراكز آموزشی وجود دارد در حالی كه ممانعت از فروش این اقلام در این اماكن باید از سوی شهرداری ها انجام شود.

وی ادامه داد: مشكل دوم افزایش شیوع مصرف قلیان در خانواده است، متأسفانه خیلی از خانواده‌ها به غلط تصور می‌كنند كه قلیان به خاطر اینكه دود آن از آب می‌گذرد ضرر سیگار را ندارد در حالی كه این تصور كاملاً غلط است و ضررهای مصرف قلیان به مراتب بیش از سیگار است.

وی گفت: در ابتدای ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون جامع كنترل دخانیات، نیروی انتظامی،‌وزارت كشور و وزارت بازرگانی همكاری خوبی داشتند و تا 95 درصد توانستیم عرضه قلیان را در اماكن عمومی كشور كاهش دهیم اما بعد از آن دوباره به حالت قبل برگشتیم و حتی اكنون شاید افزایش بیش از پیش مصرف قلیان توسط جوانها و خانواده‌ها در جامعه هستیم.

مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف قلیان دروازه ورود به سایر اعتیادها به مواد دخانی و سایر مواد اعتیاد آور است در حالی كه متأسفانه با تبلیغات غیر علمی قبح این مسئله از بین رفته است.

ندافی گفت: ‌مسئله دیگر پاك بودن اماكن عمومی مانند فرودگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و مراكز اداری از دود دخانیات است كه به عنوان دود دسته دوم شناخته می‌شود و می‌تواند برای سلامت مردم بسیار خطرناك باشد، البته انتظار این است كه اول وزارت بهداشت و بیمارستانها این قوانین را اجرا كنند كه وزارت بهداشت برای اجرای این قانون برنامه‌هایی دارد.

* همكاری ضعیف صدا و سیما در پخش انیمیش‌های ضد سیگار

وی افزود: یكی دیگر از بندهای قانون جامع كنترل دخانیات همكاری صدا و سیما برای تبلیغ مضرات سیگار و دخانیات است، وزارت بهداشت 52 قسمت انیمیشنی را در این زمینه آماده كرده و در اختیار صدا و سیما قرار داده است كه 8 قسمت آن بخش شد اما بعد به خاطر درخواست پول از وزارت بهداشت برای پخش این انیمیشن‌ها و ناتوانی وزارت بهداشت در پرداخت این هزینه‌ها متوقف شد.

مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بازرگانی نیز قرار بود با همكاری اصناف عاملان مجاز توزیع سیگار را معرفی كند و اجازه توزیع اقلام دخانی را در مراكز غیر مجاز ندهد همچنین با همكاری وزارت كشور جلوی توزیع قلیان در قهوه‌خانه‌ها را بگیرد اما این كار نیز انجام نشد.

وی گفت: در اجلاس امسال سازمان بهداشت جهانی كه وزرای بهداشت 90 كشور حضور داشتند نیز به این موضوع تأكید شد كه كنترل دخانیات بهترین اقدام برای پیشگیری از گسترش بیماری‌های غیر مسری است اما در حالی كه كشورهای پیشرفته توانسته‌اند با اجرای قوانین مشابه قانون كشور ما در زمینه كنترل مصرف دخانیات و سیر نزولی آن موفقیت‌های بزرگی به دست آورند كشورهای با درآمد متوسط مانند ما شاهد افزایش استعمال دخانیات هستند.

وی اضافه كرد: در این كشورها دستفروشی سیگار وجود ندارد و یك فرد برای تهیه سیگار باید مسافت زیادی طی كند، به هر كسی هم سیگار نمی‌فروشند و هر جایی هم امكان سیگار كشیدن نیست در حالی كه در كشور ما با وجود تصویب قانون این مسائل همچنان وجود دارد.

ندافی ادامه داد: برای كنترل دخانیات دو كار باید انجام داد، كاهش تقاضای مصرف و كاهش دسترسی و عرضه این مواد و این كار جز با همكاری همه دستگاه‌های مسئول میسر نیست و چون این همكاری وجود ندارد، قانون جامع كنترل دخانیات فقط بر روی كاغذ مانده است.

وی گفت: علت افزایش قاچاق سیگار نیز تعرفه 40 درصدی واردات مواد دخانی است به همین علت واردات قاچاق این كالا به شدت افزایش یافته و متأسفانه نظارت درستی نیز وجود ندارد.

ندافی افزود: برای اجرای قانون جامع كنترل دخانیات، یك ستاد اجرایی در وزارت بهداشت وجود دارد و وزیر بهداشت مسئول این شوراست دستگاه‌های دیگر نیز عضو آن هستند اما به علت نبود همكاری مناسب بین دستگاه‌های مختلف مصوبات این ستاد عملی نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha