سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 279389

باسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پزشک نیست، اما پزشکان را دوست دارد. خودش می‌گوید تمام اقشار را دوست دارد، اما وقتی می‌خواهد در مورد پزشکان صحبت کند، باید به گونه‌ای باشد که از زحمات و خدمات این عزیزان تشکر شود.

سازمان امور مالیاتی پزشکان متخلف را معرفی کند

سلامت نیوز:  عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پزشک نیست، اما پزشکان را دوست دارد. خودش می‌گوید تمام اقشار را دوست دارد، اما وقتی می‌خواهد در مورد پزشکان صحبت کند، باید به گونه‌ای باشد که از زحمات و خدمات این عزیزان تشکر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، پوربافرانی، نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که سه سال و شش ماه قبل با آرایی کم و تقریبا شکننده نسبت به رقبایش (۱۱۱۵۴ رأی از ۳۹۵۲۹ رأی مأخوذه) و با ۲۸ درصد آراء به عنوان نماینده مردم در حوزه انتخابیه نایین و خور و بیابانک انتخاب شد.


پوربافرانی در گفت و گو محتاط بود و کسی را به باد انتقاد نمی‌گرفت. خلاصه پاسخ می‌داد و از دادن آمار و ارقام خودداری می‌کرد.
عدم کارایی دفترچه‌های بیمه در مراکز خصوصی درمانی، افزایش پرداخت از جیب مردم برای درمان، کمبود پزشک در مناطق محروم، اعتیاد دانش‌آموزان و عدم نظارت کافی وزارت بهداشت بر حوزه درمان از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در گفت و گو با عباسعلی پوربافرانی مطرح شد.

    جایی مطرح کرده بودید که مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و درمانی به خاطر افزایش هزینه‌ها و مشکلات مالی کم شده است. این گفته شما برآمده از گزارشی خاص و آمارگیری است؟
    طرح تحول نظام سلامت در ابتدای راه با هدف کاهش پرداخت از جیب مردم آغاز شد، اما افزایش زیاد تعرفه‌ها در حوزه درمان و همچنین مشکلاتی که در حوزه مطالبات بیمه‌ای و بیمارستانی و مشکلات دارویی و تجهیزات بیمارستانی به وجود آمد، باعث شد تا پرداخت هزینه درمان از جیب مردم افزایش پیدا کند. طبیعی است که با افزایش هزینه‌ها، مردم برای برخی از موارد درمانی یا باید زمان طولانی در صف و نوبت بمانند یا به صورت آزاد و خصوصی مراحل درمان خود را انجام دهند که قطعا هزینه‌های بالایی را برای بیمار به همراه دارد. متاسفانه این اتفاق وجود دارد که گاهی بیمار به خاطر هزینه‌های گزاف به طور کلی از درمان منصرف می‌شود.
    علت کمبود پزشک در مناطق محروم در مناطق محروم چیست؟ وزیر بهداشت گفته است که کمبود پزشک در مناطق محروم تا دو سال آینده جبران می شود. نظر شما در این باره چیست؟
    کمبود پزشک در مناطق محروم سه علت عمده دارد. اولین موضوع عدم توزیع مناسب پزشک در مناطق محروم است. در حال حاضر همین پزشک‌هایی هم که وجود دارند به درستی توزیع نمی‌شوند. ما در شهر‌های بزرگ و بیمارستان‌های بزرگ نباید از پزشک طرحی استفاده کنیم، بلکه نیرو‌های طرحی باید در نقاط محرم استفاده شوند.
    دوم اینکه بسیاری از پزشکان یا در سمت خودشان کار و فعالیت نمی‌کنند یا با حرفه پزشکی خداحافظی کرده اند. به رغم اینکه پزشک هستند، در برخی حرفه‌های دیگر فعالیت می‌کنند. یعنی درآمدی بهتر از کار پزشکی دارند؟
    خدا می‌داند که به چه صورت است؛ سوم اینکه همیشه عده‌ای پزشک هستند که در مقاطع مختلف مثل دکتری تخصصی، رزیدنتی، فلوشیپ، یا فوق تخصص در حال تحصیل هستند و طبیعتا از آن‌ها نیز نمی‌توان استفاده کرد.
    چه کار باید کرد تا پزشک در منطقه محروم ماندگار شود؟
    اول اینکه باید انگیزه‌های تشویقی را برای حضور پزشکان در مناطق محروم بیشتر کرد، دوم اینکه نظارت را تقویت کرد و سوم اینکه پزشک به میزان کافی تربیت کرد.
    شما آماری از میزان کمبود پزشک در مناطق محروم دارید؟
    من آماری ندارم، اما حتما آمار کمبود پزشک در مناطق محروم وجود دارد.
    سن اعتیاد در مدارس به چند سال رسیده است؟ آماری در این خصوص دارید؟
    موضوع اعتیاد دانش آموزی حائز اهمیت است و باید در نظام تربیت و تربیت در اولویت باشد. هرچند از آنجایی که مطالعه و پژوهش دقیق در این حوزه صورت نگرفته و تحقیق و پژوهش در این زمینه با ضعف‌های جدی رو به رو است، نمی‌توان آمار دقیق و درستی درخصوص سن اعتیاد دانش‌آموزی و میزان آن ارائه داد.  هرچند شکی نیست که از این جهت ما در معرض خطر و تهدید هستیم. اگر نظام تعلیم و تربیت ثبات لازم را نداشته باشد و برنامه‌ای درست برای مبارزه با اعتیاد نداشته باشد حتما آسیب‌های جدی از این ناحیه به جامعه وارد خواهد شد. فکر می‌کنم ما هنوز با کاری که باید در حوزه اعتیاد دانش‌آموزی به صورت تخصصی و جدی انجام بدهیم، فاصله زیادی داریم.
    از طرح "حفظ کرامت آسیب دیدگان اجتماعی" چه خبر؟ این طرح به کجا رسید؟

جلسه اول این طرح تشکیل و قرار شد سایر نهاد‌هایی که در این زمینه موثر هستند و وظیفه دارند و می‌توانند طرح را همراهی کنند، نظرات خود را به کمیسیون ارائه کنند تا در جلسه بعدی مطرح و بررسی شود.

    پس هنوز خروجی و نتیجه ملموسی از این طرح و کمیسیون بیرون نیامده است؟
    هنوز فقط در حد برگزاری یک جلسه بوده است و نتیجه خاصی نداشته است.
    کمیسیون ویژه "حفظ کرامت آسیب دیدگان اجتماعی" چه زمانی تشکیل شد؟
    طرح حفظ کرامت آسیب دیدگان اجتماعی سال گذشته اعلام وصول شد، اما کمیسیون ویژه برای بررسی آن ابتدای سال جاری تشکیل شد.
    فکر می‌کنید چه زمانی این طرح به یک خروج کاربردی برسد؟
    این طرح به بررسی و همکاری ۲۰ دستگاه متولی در این حوزه نیاز دارد و بعید است که نتیجه این طرح به مجلس فعلی برسد.
    چرایی کارایی دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی نسبت به سالیان گذشته افت کرده است؟

در حال حاضر  وقتی بیمار به بعضی از مراکز درمانی خصوصی مراجعه می‌کند، اصلا احساس نمی‌کند که دفترچه بیمه‌ای وجود دارد. عملا آنقدر هزینه‌های درمان در مراکز خصوصی گران است که پرداختی بیمه‌ها در برابر هزینه درمان خصوصی ناچیز است و آن مبلغی که بیمار پرداخت می‌کند بسیار بالا و قابل توجه است. از سوی دیگر مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه‌ها نیز بر پرداختی بیمار و کیفیت بیمه بی تاثیر نیست. عملا وقتی منابع کم شود، خدمات رسانی درمانی به مردم نیز دچار چالش می‌شود.

    رییس سازمان امور مالیاتی گفتند که تنها به ۲۰ درصد از پزشکان به سامانه امور مالیاتی متصل شدند و ۸۰ درصد این کار را انجام نداده‌اند. از نظر شما، اینکه ۸۰ درصد از پزشکان به این سامانه متصل نشده‌اند به این شائبه دامن نمی‌زند که پزشکان به دنبال فرار مالیاتی هستند؟
    ساز و کار‌های نظارتی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند موثر باشد. به نظر بنده بهتر است، سازمان امور مالیاتی باید پزشکان متخلف را معرفی بکند که چرا به این سیستم وصل نشدند. چون آنچه که سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های مرتبط با حوزه پزشکی مطرح می‌کنند با آنچه که سازمان امور مالیاتی بیان می‌کند، کاملا متفاوت است. به هر حال بحث مالیات پزشکان ادعایی دو سویه است که از طرف سازمان نظام پزشکی به یک شکل و از طرف سازمان امور مالیاتی به شکل دیگر مطرح می‌شود. نهایتا آنچه که مشخص است، این است که پزشک باید مالیات بدهد مثل سایر اقشار. بدیهی است هم پزشکان و هم سایر اقشار باید به سامانه امور مالیاتی متصل شوند.
    شما فرار مالیاتی پزشکان را تایید می‌کنید؟
    در همه اقشار عدم پرداخت مالیات وجود دارد، طبیعتا بین پزشکان هم این موضوع وجود دارد. هرچند اینکه چند درصد فرار مالیاتی در بین پزشکان وجود دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد.
    شما آماری از میزان فرار مالیاتی پزشکان دارید؟
    چون زیرساخت نظارتی و پایگاه اطلاعاتی لازم در این زمینه ضعیف است، آمار‌هایی که سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی درخصوص مالیات پزشکان ارائه می‌دهند، متفاوت از یکدیگر است؛ بنابراین امکان نظارت دقیق وجود ندارد تا اشکالات دقیقا مشخص شود.
    فکر می‌کنید صرف نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان می‌تواند در تعیین و شناسایی مالیات پزشکان موثر باشد؟
    اگر فرهنگ و نظارت لازم ایجاد نشود، صرفا نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌ها نمی‌تواند در تعیین و شناسایی مالیات پزشکان موثر باشد.
    شما پزشک‌ها را دوست دارید، اما این باور عمومی بین مردم وجود دارد که بسیاری از پزشک‌های متخصص و فوق تخصص با مراجعه یک بیمار برای او نسخه‌ها یا عمل‌های غیر ضروری تجویز می‌کنند و صرفا به خاطر کسب درآمد هست. از نظر شما این موضوع چقدر صحت دارد؟
    ما بار‌ها این موضوع را در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کردیم که باید گایدلاین‌ها یا راهنمای بالینی برای بیمار وجود داشته باشد تا مشخص شود درمان در چه مسیری باید طی شود. از طریق راهنمای بالینی مشخص می‌شود که یک بیمار آیا نیاز به پروتز، آزمایش، آم ارآی یا عمل جراحی و ... دارد یا خیر. این‌ها باید براساس راهنمای بالینی یا همان گایدلاین‌ها بررسی شود؛  البته باز هم نظارت موضوع مهمی است که باید در حوزه درمان وجود داشته باشد.
    آیا بحث نظارت که چندین مرتبه بر روی آن تاکید کردید، به وزارت بهداشت و درمان برمی‌گردد؟
    متاسفانه یا خوشبختانه متولی مستقیم در حوزه نظارت بر درمان، وزارت بهداشت است. البته مجلس هم بر حیطه نظارتی خودش می‌تواند ورود کند.
    شما به عنوان یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نظارت وزارت بهداشت بر حوزه درمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
    فکر می‌کنم که در حوزه درمان به خاطر گستردگی و پراکندگی زیاد بحث نظارت دشوار است، اما باید زیرساخت‌های لازم و بانک‌های اطلاعاتی تقویت شود تا نظارت در شرایط بهتری و با بازدهی بیشتری انجام شود. البته این موضوع به این معنا نیست که هیچ نظارتی وجود ندارد، اما نظارتی که در حال حاضر در حوزه پزشکی و درمان وجود دارد، به هیچ وجه کافی نیست.
    حدود دو هفته قبل در صحن مجلس تذکری داشتید که به وضعیت نامناسب محور‌های مواصلاتی حوزه انتخابیه شما برمی‌گشت. گفتید که محور‌های مواصلاتی نایین-اصفهان و نایین-اردستان باوجود حجم بالای تردد، اما وضعیت نامناسبی دارد. برنامه‌ای برای بهبود کیفیت این محور‌ها که طبیعتا با جان و سلامتی مردم هم مرتبط است، وجود دارد؟

جاده‌های مواصلاتی در سراسر کشور مشکل دارد، اما در استان اصفهان مشکلات محور‌های مواصلاتی بیش از سایر نقاط کشور است. در حوزه انتخابیه ما مسیر‌ها از محور‌های اصلی کشور هستند که از حجم بالای تردد این مشکلات بیشتر است. محور نایین-اردستان، نایین-اردکان، نایین-اصفهان  خراب و نامطلوب است. البته در برخی محور‌ها همچون نایین-اصفهان و نایین-اردستان مشغول کار هستند، اما ضعیف است. مردم هم منتظر هستند که یک نتیجه ملموس را ببینند. هرچند فعلا به دلیل تردد بالای جاده‌ای در شهریور  و تعطیلات تابستانی، کارگاه‌ها در این مسیر‌ها فعلا تعطیل است و از مهر مجددا آغاز به کار خواهند کرد.

    حدود ۶ ماه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیشتر باقی نمانده است. شما شرکت خواهید کرد؟
    انشالا اگر توفیق باشد در انتخابات آتی شرکت خواهم کرد.
    فکر می‌کنید عملکرد شما در حوزه انتخابیه‌ آنقدر مطلوب بوده که مردم مجدد شما را به عنوان نماینده خودشان انتخاب کنند؟
    مسائلی که مردم امروز با آن مواجه هستند بیشتر مسائل کلان و ملی هست. شرایط کشور دشوار است و از سوی دیگر مردم هم انتظار بهبود شرایط را دارند. البته من در حوزه نظارت و قانونگذاری، نه اینکه خیلی فعال بودم، اما سعی کردم به وظیفه خودم عمل کنم. در حوزه پیگیری مطالبات مردم هم تا جایی که امکان داشته، سعی کردیم پیگیری را انجام دهیم. اما قضاوت نهایی بر عهده مردم است.
    چالش‌ها و مشکلات اصلی حوزه انتخابیه‌ شما در این چند سالی که  نماینده بودید، بیشتر چه مسائلی بود؟
    حوزه انتخاباتی ما به دلیل گستردگی با چالش‌های فراوان مواجه بوده است. در همه حوزه‌ها اعم از گاز، آب، برق، اشتغال، راهسازی، بهداشت و درمان، بخش کشاورزی، بخش ورزشی، آموزش و پرورش و به طور کلی در همه حوزه‌ها مشکلات جدی وجود داشته است. هرچند سعی شد در تمام حوزه‌ها مشکلات را پیگیری کرده و پروژه‌های فعال برای رفع نیاز‌ها و مشکلات مردم داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha