چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

یک روان‌پزشک با اشاره به اینکه توهم، هذیان و رفتارهای غیر طبیعی از جمله تجارب سایکوتیک است،گفت: فرد بیمار با دلیل و برهان هم قبول نمی‌کند که رفتارش غلط است.

نشانه های ابتلا به «سایکوز» چیست؟

سلامت نیوز: یک روان‌پزشک با اشاره به اینکه توهم، هذیان و رفتارهای غیر طبیعی از جمله تجارب سایکوتیک است،گفت: فرد بیمار با دلیل و برهان هم قبول نمی‌کند که رفتارش غلط است.

به گزارش سلامت نیوز، عاطفه قنبری، روان‌پزشک در گفت‌وگو با فارس، درباره «بیماری‌سایکوز»، اظهار داشت:تجارب سایکوتیک شامل توهم، هذیان و رفتارهای غیر طبیعی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های توهم در افراد، افزود: توهم، درک بدون محرک است؛ یعنی هیچ محرکی وجود ندارد اما در حیطه حواس پنجگانه فرد دچار توهم می‌شود؛ مثلا چیزی وجود ندارد اما می‌بیند یا صدایی وجود ندارد اما صدایی را می‌شنود و یا حس لامسه، بویایی و چشایی او بدون محرک تحریک می‌شود؛ این موارد را در کل توهم می‌دانیم.

قنبری گفت:‌ساده‌ترین توهم، توهم شنوایی است؛ بیماران فکر می‌کنند صدایی می‌شنوند یا افرادی در مورد آنها صحبت می‌کنند و یا به آنها دستور می‌دهند؛ در صورتی که هیچ صدای خارجی وجود ندارد.

این روان‌پزشک با اشاره به انواع دیگر تجارب سایکوتیک، بیان داشت: نوع دیگر تجارب سایکوتیک هذیان است. افکاری که غلط هستد اما فرد با دلیل و برهان نیز قبول نمی‌کند که رفتارش غلط است. مثلا فردی فکر می‌کند تمام همکاران بر علیه‌اش توطئه کرده و می‌خواهند به زمینش بزنند و هر چه آنها دلیل و برهان می‌آورند، فرد قانع نمی‌شود و فکر می‌کند افرادی مانند جاسوس آن را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی داریم که رفتار عجیبی دارند؛ مانند حالتی که به آن جمود می‌گوییم؛ یعنی فرد مدت‌ها در حالتی  باقی می‌ماند و صحبت نمی‌کند، غذا نمی‌خورد و ارتباط برقرار نمی‌کند و اینها را در مجموع تجارب سایکوتیک می‌گویند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha