چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 279452

کوتاه شدن روزها در ماه های سرد سال یک اثر مشخص در بسیاری از افراد دارد و آن ابتلا به افسردگی فصلی و تغییرات خلق و خوی است.

پیشگیری از افسردگی فصلی با این مواد غذایی

سلامت نیوز: کوتاه شدن روزها در ماه های سرد سال یک اثر مشخص در بسیاری از افراد دارد و آن ابتلا به افسردگی فصلی و تغییرات خلق و خوی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از everydayhealth کاهش انرژی، بی تحرکی، پایین آمدن عملکرد از علائم افسردگی فصلی است. از نشانه های دیگر افسردگی فصلی، پرخوری، زیادشدن وزن، و علاقه به خوردن مواد قندی و شکلات است.

با این حال گزینه های غذایی سالمی وجود دارد که روند افسردگی فصلی و علائم ناشی از آن را بهبود می بخشد:

سیب زمینی شیرین: سرشار از آنتی اکسیدان است ضمن این که ویتامین ث و منگنز، ویتامین ب 6، بیوتین، اسید پانتوتنیک، بیوتین، پتاسیم و ... آن را برای مبارزه با افسردگی و اضطراب نباید نادیده گرفت. سیب زمینی شیرین حاوی رنگدانه های آنتوسیانین و فلاونوئیدها است که منجر به کاهش التهاب در بدن می شوند و خاصیت ضد میکروبی دارند. آنتوسیانین نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های مرتبط با شیوه زندگی از جمله سرطان، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های عصبی دارد.

چای بابونه: بابونه به عنوان یک داروی قدیمی برای درمان بسیاری از شرایط پزشکی از جمله ترس و بی خوابی استفاده می شده است. به گفته محققان آمریکایی استفاده از محصولات بابونه به هر شکل منجر به کاهش علائم در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشر می شود.

موز: غنی از پتاسیم است و به بهبود خلق و خوی کمک می کند. ضمن این که مطالعات انگلیسی نیز نشان داده مصرف موز منجر به تسکین علائم افسردگی، تنظیم فشار خون و تعادلpHمی شود. موز همچنین حاوی تریپتوفان است که منجر به افزایش سروتونین مغز می شود و می تواند یک داروی ضد افسردگی برای افسردگی های خفیف تا متوسط باشد. ویتامین ب 6 موجود در موز منجر به تبدیل تریپتوفان به سروتونین میشود ضمن اینکه ملاتونین موجود در موز باعث تنظیم ریتم خواب و مبارزه با خستگی خواهد شد.

شکلات تلخ: شکلات تلخ سطح اندروفین مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. اندروفین جزو آن دسته از ترکیبات شیمیایی است که در بدن تولید و باعث می شود احساس کنید حال تان خوب است. مزایای شکلات تلخ فقط به این موضوع خلاصه نمی شود بلکه به نظر می رسد شکلات تلخ خاصیتی دارد که از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند. نتایج یک بررسی که در هلند انجام شده نشان می دهد آن دسته از مردان هلندی که روزانه یک سوم یک تخته شکلات را می خوردند، فشارخون شان در سطح پایین تری قرار داشت و نرخ ابتلا به بیماری های قلبی در آنها کمتر بود.

دانه کدو تنبل: این دانه یک داروی ضد افسردگی طبیعی است و مواد معدنی موجود در آن توانایی مبارزه با التهاب که خود عامل بروز افسردگی و اضطراب است را دارد. علاوه بر این، دانه کدو تنبل سرشار از منیزیم است که به عنوان یک ماده معدنی آرامبخش شناخته شده، به طوری که کاهش میزان منیزیم در بدن منجر به القاء اضطراب خواهد شد.

دارچین: در مصر باستان، این ادویه پرطرفدار برای درمان انواع شرایط سلامت استفاده می شده است. محققان آمریکایی در این میان به این نتیجه رسیده اند که حتی بوی دارچین می تواند منجر به بهبود عملکرد شناختی شود. این ادویه برای بهبود سطح اضطراب و افسردگی نیز مفید است چون می تواند باعث تنظیم قند خون شود. 1 قاشق چای خوری دارچین حاوی 22 درصد منگنز است؛ یک ماده معدنی کمیاب که می تواند منجر به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی و خنثی سازی رادیکال های آزاد شود.

زردچوبه: کورکومین موجود در زردچوبه یک عامل ضد التهابی قوی و یک ایبوپروفن طبیعی است که می تواند منجر به کاهش علائم افسردگی و اضطراب شود.

سیب: خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و می تواند به جلوگیری از آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن کمک کند. سیب همچنین سرشار از فیبرهای محلول است که منجر به تنظیم نوسانات قند خون می شود.

بادمجان: علاوه بر این که منبع خوبی از مس، ویتامین ب 1، فیبر و منگنز است، مواد شیمیایی گیاهی مهم از جمل ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها را دارد که آنتی اکسیدان های قوی هستند. ماده شیمیایی گیاهی موجود در پوست بادمجان به نام ناسونین، منجر به محافظت غشای سلولی مغز در برابر ضربه یا رادیکال های آزاد می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha