چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 279454

شاید نام آپنه انسدادی خواب را شنیده باشید. این اختلال که بارزترین نشانه آن، خر و پف است، نوعی اختلال تنفسی است که باعث افزایش فشار خون، مشکلات قلبی، سکته مغزی، افسردگی و اختلال در تحمل گلوکز و مقاومت به انسولین می شود. با این حال به گفته دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، آپنه انسدادی خواب عامل اصلی ابتلا به سرطان هم می تواند باشد. اما چگونه؟

آیا آپنه انسدادی خواب، سرطان زاست؟

سلامت نیوز: شاید نام آپنه انسدادی خواب را شنیده باشید. این اختلال که بارزترین نشانه آن، خر و پف است، نوعی اختلال تنفسی است که باعث افزایش فشار خون، مشکلات قلبی، سکته مغزی، افسردگی و اختلال در تحمل گلوکز و مقاومت به انسولین می شود. با این حال به گفته دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، آپنه انسدادی خواب عامل اصلی ابتلا به سرطان هم می تواند باشد. اما چگونه؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، آپنه خواب معمولا در اثر شل شدن عضلات ایجاد شده و باعث می گردد بافت نرم در گلو خیس شده و راه های هوایی را مسدود کند. این اختلال با دوره های قطع تنفس، به طور معمولا 10 تا 30 ثانیه یکبار خود را نشان داده و منجر به کمبود اکسیژن می گردد. مبتلایان به چاقی و کسانی که از ناهنجاری های ساختاری سر و گردن رنج می برند، بیشتر به این عارضه مبتلا هستند. سیگار، الکل، و احتقان بینی در شب نیز منجر به آپنه خواب می شود.

به گزارش آکادمی پزشکی خواب در ایالات متحده، 24 درصد مردان و 9 درصد زنان این عارضه را تجربه می کنند در حالی که بسیاری از آنها از وجود آن خبر ندارند.

آپنه خواب خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان کلیه، ملانوما، سرطان سینه و سرطان رحم را افزایش می دهد. هنوز این ارتباط به درستی درک نشده است اما به گفته دانشمندان سوئدی، اختلال مکرر در تنفس در طول شب ممکن است باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن شده و این استرس فرایند التهاب را وخیم کند. التهاب مهمترین عامل برای افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

کشف این ارتباط، بر اهمیت و تشخیص درمان آپنه خواب می افزاید. این عارضه در مراکز و کلینیک های خواب مراکز درمانی قابل تشخیص است. تشخیص، تنها یک شب طول می کشد و به هیچ وجه دردناک نیست.

متداول ترین روش درمانی آپنه انسدادی خواب، استفاده از دستگاه جریان هوای مثبت است. این دستگاه راه های تنفسی را در طول شب باز نگه می دارد و جریان هوا را از طریق یک ماسک که در هنگام خواب استفاده می شود، به آرامی فراهم می کند. این ابزار وقفه های تنفسی ناشی از آپنه خواب را از بین می برد.

سایر روش های درمانی عبارتند از تغییرات در شیوه زندگی مانند کاهش وزن، تغییر وضعیت و پوزیشن خواب و در نهایت جراحی برای اصلاح انسداد آناتومیکی در گلو.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha