سلامت نیوز :  دانشمندان دریافتند مصرف نوشیدنی‌های الكلی موجب كاهش توانایی یادگیری اطلاعات و توانایی‌های كلامی می‌شود.

به گزارش فارس ، مصرف مشروبات الكلی به ویژه در میان دانش‌آموزان و دانشجویان موجب كاهش توانایی یادگیری در آنها می‌شود، مصرف الكل در بین دانشجویان آمریكایی به شدت شایع است.

بخشی از مغز كه نقش كلیدی در یادگیری و حافظه انسان دارد«هیپوكمپ» نامیده می‌شود كه مصرف الكل موجب اختلال در عملكرد این بخش خواهد شد.

به گزارش دیلی ساینس بین مصرف نوشیدنی‌های الكلی و از بین رفتن تدریجی حافظه بلند مدت و زوال حافظه و كم شدن توانایی یادگیری رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

«هارینا رودریگز» محقق ارشد این پروژه می‌گوید: با بررسی‌های انجام شده بر روی نمونه‌های حیوانی از جمله میمون دریافتیم كه الكل بر عملكرد بخش هیپوكامپ مغر اثری می‌گذارد كه می‌تواند بر توانایی‌ها حافظه آنها تاثیر بگذارد.

مصرف الكل می‌تواند موجب ایجاد متغیر‌های مخدوش كننده آسیب‌پذیری ژنتیكی شود، البته مواد مخدری مانند ماری‌جوانا نیز می‌توانند موجب این اختلالات شوند.

یكی از پژوهشگران می‌گوید: بخش شمالی اروپا به دلیل اینكه به صورت سنتی به مصرف نوشیدنیهای الكلی می‌پرداختند به این عارضه یعنی عدم توانایی در یادگیری و زوال حافظه بیشتر دچار هستند.

هیپوكامپ یا هیپوكمپوس، ساختمان عصبی خمیده‌ای در مغز است كه در كف شاخ میانی بطن طرفی مغز قرار دارد این بخش مسئول حافظه دور است این بخش خاطرات گذشته را به صورت كوتاه یا بلند مدت حفظ می‌كند. هیپوكمپ جزء اولین ناحیه مغز است كه در بیماری پاركیسون آسیب می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha