پزشکان زیر بار نصب کارت‌خوان در مطب‌ها نرفته‌اند. نزدیک به ۸۰ درصد مطب‌ها هنوز کارت‌خوان ندارند و سازمان امور مالیاتی گفته تا اول مهرماه، هر پزشکی که کارت‌خوان در مطب خود نصب نکند، جریمه می‌شود. این سومین بار است که مهلت برای جریمه عدم نصب کارت‌خوان در مطب، تعیین می‌شود.

برنده نبرد کارت‌خوان‌ها چه کسی خواهد بود؛ پزشکان یا اداره مالیات؟

سلامت نیوز: پزشکان زیر بار نصب کارت‌خوان در مطب‌ها نرفته‌اند. نزدیک به ۸۰ درصد مطب‌ها هنوز کارت‌خوان ندارند و سازمان امور مالیاتی گفته تا اول مهرماه، هر پزشکی که کارت‌خوان در مطب خود نصب نکند، جریمه می‌شود. این سومین بار است که مهلت برای جریمه عدم نصب کارت‌خوان در مطب، تعیین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، آخرین مهلت پزشکان پس از مهلت چند باره سازمان امور مالیاتی برای نصب کارتخوان در اول مهرماه به انتها می رسد و پس از آن، پزشکانی که کارتخوان ندارند از هفته آینده جریمه می‌شوند.

پیش از این روند نصب کارتخوان به صورت کاملا لاکپشتی و کند در مطب ها پیش رفت. آنطور که اخبار رسمی می گوید میزان نصب کارتخوان در مطب های پزشکان در هفته ابتدای شهریورماه تنها به ۱۰ درصد رسیده بود.

ولی حالا مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اعلام کرده  تاکنون تنها۲۰ درصد شاغلان بخش درمان در سامانه صندوق فروش ثبت نام کرده اند و از ابتدای مهرماه عدم نصب و استفاده از کارتخوان مشمول جرایم خواهد شد.

علی رستم‌پور با اشاره به آخرین ثبت‌نام دستگاه کارتخوان پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی، گفته است: تا روز چهارشنبه هفته گذشته حدود ۱۴ درصد از فراخوانی که انجام شده بود، ثبت‌نام کردند و در دو روز باقیمانده یعنی پنجشنبه و جمعه آمار به ۲۱ درصد رسیده است؛ در حال حاضر ۱۴۲۶۶ پزشک دستگاه کارتخوان خود را در سامانه مالیاتی ثبت کردند.

ظاهرا به نظر می رسد پزشکان تهدید سازمان امور مالیاتی را چندان جدی نگرفته اند، چون اگر جدی بودند، بیشتر از ۲۰ درصد مطب ها به دستگاه کارتخوان مجهز می شد. اینطور که پیداست تهدیدهای سازمان امور مالیاتی تاکنون چند بار تکرار شده و البته نتیجه ای به جز اضافه کردن مهلت پزشکان برای نصب کارتخوان نداشته. آنطور که تجربه قبلی تهدیدهای سازمان امور مالیاتی نشان می دهد، این سازمان خیلی دوست ندارد با صنف قدرتمند پزشک شاخ به شاخ شود، چون پزشکان علاوه بر آنکه توان اثرگذاری بر گروه گسترده بیماران در جغرافیای سراسر ایران را دارند و احیانا اعتراضات جدی صنفی آنها، نمود بسیار زیادی دارد، بلکه در مجلس هم فراکسیون قوی‌ای مثل فراکسیون بهداشت و درمان دارند.

از سیاست جدید سازمان امور مالیاتی، برخی نهادهای قانونی دیگر هم حمایت کرده اند، از جمله نمایندگان غیرپزشک مجلس که می گویند باید کشور بر اساس درآمد مالیاتی اداره شود و در مرحله فعلی، نصب دستگاه کارتخوان در مطب ها، جلوی فرار مالیاتی این قشر را می گیرد.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره ضرورت استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان گفت: در واقع با ملزم کردن پزشکان به استفاده از کارتخوان الکترونیکی می‌توان جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت، همچنین  ملزم کردن پزشکان به استفاده از کارتخوان به منظور شفاف‌سازی در مراودات مالی و اجرای صحیح قانون مالیات های مستقیم نیز موثر است.

گرفتن مالیات از وکلا، گام بعدی است

گرفتن مالیات از صنف پزشک، جزء اولین گام های جدی سازمان امور مالیاتی در نظم و نسق دادن به فرار مالیاتی گسترده برخی از مشاغل پردرآمد است. اخیرا خبر مهمی درباره اعلام اسامی ۱۵ صنف مشمول طرح مالیاتی؛ از آرایشگاه‌ها تا دفاتر اسناد رسمی منتشر شده که نشان می دهد سازمان امور مالیاتی در گرفتن مالیات از اصناف پردرآمد، تعارف با کسی ندارد.

امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی درباره گامهای بعدی اخذ مالیات از اصناف پردرآمد گفته است: این ۱۵ گروه و ۵۰ صنف عبارتند از وکلا، مشاوران حقوقی و خانواده، دفتر اسناد رسمی، مشاورین املاک، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و کبابی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فودها، مراکز اقامتی اعم از هتل، هتل‌آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، آجیل و خشکبار، قنادی، میوه و تره‌بار، مجموعه‌های فرهنگی ورزشی، لوازم‌التحریر، بازی‌های رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی و دیگر اماکن در کل کشور که باید تحت نظارت امور مالیاتی قرار بگیرد.

هدف گذاری پزشکان و وکلا در گامهای اول نصب کارتخوان یا صندوق فروش الکترونیک، سیاست مهمی است که نشان می دهد در صورت پیروزی کامل اجرای طرح تجهیز مطب ها و دفاتر وکلا به کارتخوان، قانع کردن سایر اصناف، چندان مشکل نیست.  با این حال، سازمانهای صنفی مربوط به پزشکان، خیلی موضوع نصب کارتخوان در مطب را ساده و تمام شده نمی پندارند.

پزشکان و احتمال فرار مالیاتی

توضیحات وزیر بهداشت درباره فرار مالیاتی پزشکان به اندازه کافی گویای موضع رسمی بخش دولتی حوزه درمان است. آنها منکر احتمال فرار مالیاتی نمی شوند ولی می گویند میزان این جرم در بین پزشکان، بسیار اندک است.

وزیر بهداشت در این باره گفته است: معتقدیم که فرار مالیاتی در بین جامعه پزشکی، قطعاً بیشتر از سایر اقشار نیست و از همکاران مان خواسته ایم که به قانون تمکین کنند و از دیگران نیز انتظار داریم که جامعه پزشکی را مورد هجمه و بی مهری قرار ندهند.

سعید نمکی تصریح کرد: جامعه پزشکی یک سرمایه اجتماعی است و بخش بهداری و پزشکی دوران دفاع مقدس را به خوبی مدیریت کرده و در روزهای سخت کشور مانند سیل و زلزله، در کنار ما و مردم بوده اند و تقاضا داریم که جامعه پزشکی مورد هجمه و بی مهری قرار نگیرد.

واقعیت اینجاست که پزشکان بدون کارتخوان در معرض اتهام فرار مالیاتی قرار می گیرند. این سخن مدیران مالیاتی کشور هم هست. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این باره گفته: سوءتفاهم‌ها درباره نصب کارتخوان در مشاغل پزشکی در حال رفع شدن است، چنانچه پزشکان در مهلت تعیین شده نسبت به نصب این دستگاه‌ها اقدام نکنند، مطابق با قانون با آنها برخورد شده و مورد ظن فرار مالیاتی قرار می گیرند.

ولی پزشکان به سادگی، اتهام فرار مالیاتی را نمی پذیرند. یکی از پزشکان درباره احتمال فرار مالیاتی پزشکان یادداشت جالبی نوشته و حتی سعی کرده متهم اصلی ماجرای فرار مالیاتی در این صنف را متفاوت جلوه دهد.او نوشته: اگر ادعای حجم بالای فرار مالیاتی پزشکان درست باشد، متهم اول “اداره مالیات” است که چرا وظیفه خود را به درستی انجام نداده. مقایسه جایگاه اداره مالیات با بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی در ارزیابی میزان اعتماد مردم به سازمانها که در سال ۹۷ انجام شده، بسیار تأمل برانگیز است.

برخی پزشکان پا را از این هم فراتر گذاشته و حمله سیاسی به مطالبه گران نصب کارتخوان در مطب ها، تدارک دیده اند. علی شکوری راد فعال سیاسی اصلاح طلب که رادیولوژیست هم هست در روزنامه شرق نوشته:از سال گذشته که موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان تبدیل به یک بحث چالش‌برانگیز شد، صداوسیما همواره بر آتش آن دمیده و به انحای مختلف پزشکان را آماج برنامه‌های طنز؛ ولی درواقع تخریبی قرار داده است و صدا و سیما می خواهد پزشکان را از چشم مردم بیندازد.

درواقع به جز نمایندگان مجلس، صدا و سیما هم درباره گرفتن مالیات از پزشکان، پاها را در یک کفش کرده و مطالبه گری می کند. برنامه های تلویزیون نشان می دهد در زمان حضور مدیران سازمان مالیات در صدا و سیما همیشه بحث مالیات پزشکان مطرح می شود.

درآمد پزشکان چقدر است؟ مالیات آن چقدر است؟ چرا پزشکان اینقدر بد زیر بار نصب کارتخوان رفته اند؟ اینها پرسشهایی است که برای دانستن آن باید تا اول مهرماه آینده صبر کرد. آیا سازمان امور مالیاتی می تواند پزشکان را با اهرم جریمه مالیاتی وادارد تا درآمد خود را شفاف کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha