مسئول واحد تحقیقات سردرد مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج مطالعه انجام شده در این مرکز نشان می‌دهد که کمبود ویتامین‌های B۳ و B۱۲ افزایش خطر بروز سردردهای میگرنی را به همراه دارد.

کمبود ویتامین‌های B۳ و B۱۲ خطر ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز: مسئول واحد تحقیقات سردرد مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج مطالعه انجام شده در این مرکز نشان می‌دهد که کمبود ویتامین‌های B۳ و B۱۲ افزایش خطر بروز سردردهای میگرنی را به همراه دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مطالعه پژوهشی حدود دو سال درخصوص مصرف ویتامین‌های B۳ و B۱۲ بر روی ۷۰ فرد مبتلا به میگرن انجام شده است که ۳۶ نفر آن به میگرن دوره‌ای دچار بودند و ۳۴ نفر هم میگرن مزمن داشتند.


دکتر منصوره تقا روز شنبه درباره دستاوردهای این طرح تحقیقاتی  گفت: نتیجه این مطالعه نشان داده که ویتامین‌های B۳  و B۱۲ در افراد مبتلا به بیماری میگرن نسبت به سایرین؛ پایین‌تر است. همچنین مشخص شد با کاهش این ویتامین‌ها در بدن، احتمال افزایش خطر سردرد میگرنی وجود دارد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کمبود ویتامین B۱۲ در بین افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند، گیاهخواران و خام‌خواران و همچنین کسانی که عمل جراحی بر روی معده انجام داده یا مشکلات گوارشی دارند، شایع‌تر است.


مسئول واحد تحقیقات سردرد مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: کاهش سطح ویتامین B۳ در زنان شایع‌تر است که این موضوع می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد.
وی در عین حال به مردم توصیه کرد که از مصرف خودسرانه و بی‌رویه مکمل‌ها به شدت خودداری کنند، چون مصرف بی‌رویه و بیش از مقدار این ویتامین‌ها ممکن است با عوارضی همراه باشد.
تقا از همکاران پزشک تقاضا کرد که در صورت مشاهده کمبود این ویتامین‌ها، آن را به مقدار لازم تجویز کنند زیرا این کار علاوه بر رفع کمبود ویتامین‌ها به درمان سردرد میگرنی هم کمک می‌کند.


 ۱۴ درصد ایرانی مبتلا به سردرد میگرنی هستند
وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به سردرد و میگرن در ایران بالا است، گفت: ۱۴ درصد ایرانی‌ها سردرد میگرنی دارد، آمار جهانی در این زمینه ۱۱ تا ۱۶ درصد است که آمار ۱۴ درصد در کشور ما نشان‌دهنده فراوانی بالای آن است.
تقا خاطرنشان کرد: سردرد در ایران به عنوان اولین علت ناتوانی است اما در بیشتر کشورهای دیگر کمردرد به عنوان اولین عام ناتوانی محسوب می‌شود، به همین دلیل در سال‌های اخیر تلاش فراوانی برای گسترش تحقیقات در زمینه سردرد در کشورمان انجام داده‌ایم.


سردرد قابل درمان است
وی با بیان اینکه سردردها هم قابل پیشگیری و قابل درمان است، افزود: سردرد تنها علت ناتوانی در مغز و اعصاب است که قابل برگشت است، بقیه علل ناتوانی مانند سکته مغزی و ام اس به این شکل قابل برگشت نیستند.
متخصص مغز و اعصاب افزود: بنابراین این موضوع باید مورد توجه جدی مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه بهداشت کشور قرار گیرد و مردم هم باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha