رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تاکنون در مطالعات انجام شده برای اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز، ضرر یا زیانی گزارش نشده و سلامت افراد با اهدای آن‌ها به خطر نمی‌افتد.

آیا اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای سلامتی مضر است؟

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تاکنون در مطالعات انجام شده برای اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز، ضرر یا زیانی گزارش نشده و سلامت افراد با اهدای آن‌ها به خطر نمی‌افتد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سومین شنبه سپتامبر ( ۲۱ سپامبر مصادف با ۳۰ شهریور ماه) به عنوان روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز نامگذاری شده، این روز فرصتی برای آشنایی با دستاوردهای علمی این حوزه است. پیشرفت‌های علمی سبب شده تا این فرآورده خونی هر ساله جان تعداد زیادی افراد بیمار در جهان را از مرگ حتمی نجات دهد.
دکتر سیداسدالله موسوی روز شنبه به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز با اشاره به اینکه مردم نگران اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز نباشند، افزود: اهداء سلول‌های بنیادی به بیماران نیازمند علاوه بر یک کار انسانی، آنان را از بیماری مهلک نجات داده و برای سلامتی اهداکننده هم، هیچ ضرری ندارد.


افرادی که تمایل به اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز دارند یا به عبارتی داوطلب پذیره‌نویسی بانک اهدا هستند، فقط یک نمونه خون از آنان برای آزمایش‌های سازگاری‌ نسجی دریافت می‌شود.


براساس این آزمایش، اطلاعات فرد اهداکننده سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بانک اهدا ثبت می‌شود. در صورتی که بیماری نیاز به سلول‌های بنیادی خون‌ساز داشته باشد، هم مورد آزمایش سازگاری‌ نسجی قرار گرفته و در صورت نداشتن دهنده سازگار خویشاوند، از فردی که نتایج آزمایش آن با بیمار سازگار بوده، دعوت به اهدای سلول‌های بنیادی می‌شود.
در مرحله اهدای سلول‌های بنیادی مجددا آزمایش سازگاری‌ نسجی با روش‌های حساس‌تری انجام می‌گیرد و در صورت سازگاری، فرد می‌تواند اهدای سلول‌های بنیادی داشته باشد.


رئیس بخش هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلول بنیادی خون‌ساز بیمارستان شریعتی تهران به تعداد داوطلبان ثبت شده در بانک اهدای این مجموعه اشاره کرد و گفت: تاکنون در این مرکز اطلاعات حدود ۳۵ هزار نفر ثبت شده است.
موسوی به فعالیت بانک‌های اهدا در برخی نقاط کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این بانک اهدا جزو بزرگ‌ترین مراکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز کشور است.


فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده می‌شود. بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان عمدتا خون، برخی بیماری نادر ارثی که منجربه نقص در سیستم خون‌ساز و نقص سیستم ایمنی می‌شود، با این روش قابل درمان هستند.
وی با اشاره به اینکه ما یکی از بزرگ‌ترین مراکز پیوند مغز استخوان ( پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز) در دنیا هستیم، اظهار داشت: در مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمارستان شریعتی تهران سالانه بین ۲۸۰ تا ۳۳۰ پیوند انجام می‌شود.


موسوی بیان داشت: تعداد پیوند ما نسبت به کشورهای منطقه بسیار بیشتر است و میزان موفقیت پیوند ما با توجه به سابقه ۳۰ ساله این مرکز و تجربیات و امکاناتی که برای پیوند داریم، بسیار خوب است.
وی اظهار داشت: بیمارانی از کشورهای دیگر مانند عراق، جمهوری آذربایجان، لبنان، افغانستان و کویت برای انجام پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به این مرکز مراجعه می‌کنند.


رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران به گسترش مراکز پیوند تاکید کرد و گفت: مراکز پیوند موجود هم نیاز به تجهیز دارند که اقدامات لازم باید در این زمینه انجام شود، همچنین این مراکز نیاز به پرسنل ورزیده برای پیوند مغز استخوان دارند که شرایط لازم برای این کار باید محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha