چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 27957
 سلامت نیوز : خون از ارزشمندترین مواد حیاتی در دنیاست كه با وجود پیشرفت‌های خیره ‌كننده در علوم پزشكی هنوز جایگزینی برای آن یافت نشده است و هر روز نیاز به این ماده حیاتی افزایش می‌یابد.
 
به گزارش ایرنا، افزایش حجم حوادث ترافیكی و گسترش روش‌های تشخیص درمانی در زمینه بیماران سرطانی و ژنتیكی نیز باعث شده است تا نیاز بشر به خون و فرآورده‌های آن بیش از گذشته باشد.
این در حالی است كه در گذشته افراد در ازای اهدای خون، پول و غذا دریافت می كردند اما امروزه ایران در خاورمیانه در زمینه اهدا خون در بخش داوطلبانه به 100 درصد رسیده و از جایگاه خوبی برخوردار شده است.
معمولا اهدا ‌كنندگان مستمر خون، افرادی هستند كه حداقل دو بار در سال اهدای خون داشته و از تمامی راه های انتقال بیماری های مختلف خونی مطلع هستند.
اهدا كنندگان مستمر، ‌بهترین منبع تامین خون در كشور در مواقع اضطراری هستند.
اكنون، خانم ها سه بار در سال و آقایان چهار بار در سال می توانند خون خود را اهدا كنند و بر اساس گزارش ها، زنان مشاركت بسیار كمی در تامین خون مورد نیاز بیماران دارند.
روزانه افراد زیادی به صورت داوطلبانه جهت اهدای خون سالم خود به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌كنند كه سهم مردان در این میان بسیار بیشتر از زنان است و میزان آن به 90 درصد می‌رسد.
سهم زنان در اهدای داوطلبانه خون در ایران كمتر از 10 درصد است اما این نسبت در كشورهای توسعه‌ یافته آمریكایی، اروپای غربی و اقیانوسیه به ‌45 تا 55 درصد می‌رسد.
نسبت بسیار پایین سهم زنان در اهدای داوطلبانه خون در ایران دلایل متفاوتی دارد، تغذیه نامناسب، بالا بودن میزان شیوع كم‌خونی و نبود تبلیغات كافی مهمترین علل آن است.
مدیر دفتر آموزش و جذب اهدا كنندگان سازمان انتقال خون ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بیشتر خانم ها در كشور به دلیل ترس از ابتلا به كم خونی، ‌از اهدای خون نگران هستند و از انجام این كار خودداری می كنند.
مهتاب مقصودلو می افزاید: بعضی زنان بر این باورند كه اهدای خون منجر به بروز كم خونی در آنان می شود در حالی كه هموگلوبین هر فرد در بدو مراجعه به پایگاه های انتقال خون و قبل از خونگیری، به طور دقیق بررسی می شود.
وی اضافه می كند: پزشكان آموزش دیده كه در پایگاه های انتقال خون مستقر هستند، به هیچ وجه اجازه اهدای خون را به فرد مبتلا به كم خونی نمی دهند.
وی در مورد عدم تمایل زنان ایرانی به اهدای خون می گوید: شایع ترین علت این مساله در خانم ها، نگرانی از كم خونی و نیز باورهای فرهنگی غلط در كشور است.
مقصودلو ادامه می دهد: خانم ها باید بدانند كه پس از اهدای خون، ظرف دو تا سه هفته، سلول های خون جایگزین می شوند.
به گفته وی، در صورت لزوم بعد از هر بار اهدای خون به این افراد مكمل آهن داده می شود تا مشكلی برای آنها به وجود نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha