برخی تخم شربتی (Chia Seeds) را فقط برای درست کردن سبزه عید خریداری می کنند و برخی دیگر با خواص آن برای سلامتی آشنایی دارند. اخیرا با مطالعات صورت گرفته، تخم شربتی به عنوان یک ابر غذا برای سلامتی شناخته می شود.

خواص تخم شربتی از عضله سازی تا سلامت دستگاه گوارش!

سلامت نیوز: برخی تخم شربتی (Chia Seeds) را فقط برای درست کردن سبزه عید خریداری می کنند و برخی دیگر با خواص آن برای سلامتی آشنایی دارند. اخیرا با مطالعات صورت گرفته، تخم شربتی به عنوان یک ابر غذا برای سلامتی شناخته می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، برخی تخم شربتی (Chia Seeds) را فقط برای درست کردن سبزه عید خریداری می کنند و برخی دیگر با خواص آن برای سلامتی آشنایی دارند. اخیرا با مطالعات صورت گرفته، تخم شربتی به عنوان یک ابر غذا برای سلامتی شناخته می شود.

تخم شربتی منبع نیروی قدرتمند و کوچکی است که سرشار از مواد مغذی است و به لطف طرفداران روز افزونش اکنون همه جا به راحتی در دسترس است. تخم شربتی را میتوانید از مغازه ها و عطاریها خریداری کنید یا آن را در انواع سس سالادها و نوشیدنیهای انرژی زا تا شکلاتها و چاشنیها بیابید. اگر چه شاید از فواید آن زیاد شنیده باشید اما احتمالا نمیدانید این دانه های کوچک چرا اینقدر برای سلامتی مفید هستند.

سابقه مصرف تخم شربتی به 3500 سال پیش از میلاد باز میگردد. در آن زمان برای اولین بار تخم شربتی توسط جنگجویان مورد استفاده قرار میگرفت تا استقامت و بنیه شان تقویت شود. در واقع واژه انگلیسی "chia" که به معنی تخم شربتی است، در زبان مایایی به معنی "قدرت" می باشد. همچنین در آن زمان تخم شربتی علاوه بر مصرف غذایی، به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار میگرفت. هم اکنون نیز تخم شربتی هم به عنوان غذا و هم دارو مصرف میشود.

خوشبختانه لازم نیست به سرزمینهای دور بروید تا به فواید تخم شربتی دست پیدا کنید. فواید تخم شربتی تا کنون بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است و شواهد نشان میدهند این گیاه دارویی در برطرف کردن انواع مشکلات چه کارایی هایی دارد.


در اینجا با پنج خاصیت شگفت انگیز تخم شربتی آشنا میشوید:
1- سلامت دستگاه گوارش

تخم شربتی محتوای زیادی فیبر دارد بنابراین جای تعجب نیست که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش ایفا میکند. در حقیقت تقریبا 11 گرم فیبر در هر 30 گرم تخم شربتی وجود دارد. بنابراین یک سهم از این ابر غذا بیش از یک سوم مقدار فیبر توصیه شده روزانه (طبق توصیه انجمن دیابتی امریکا) شما را تامین میکند. چون فیبر زیاد به حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک میکند، نقش حیاتی در جلوگیری از اختلالات گوارشی مانند نشت روده ایفا میکند.

توضیح  نشت روده: نشت روده یا  leaky gut یکی از اختلالات دستگاه گوارش می باشد که طی آن در نتیجه افزایش غیر طبیعی اندازه روزنه های دیواره روده که در حالت طبیعی برای جذب مواد مغذی روده به خون بکار می روند، باکتری های و مواد دفعی موجود در آن امکان نفوذ به فضای بین دو سلول را یافته و متعاقبا وارد خون شده و در سرتاسر بدن منتشر می شوند. نفوذ این مواد، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید و پیامد آن ایجاد بیماری هایی همچون آرتروز، دیابت نوع دو، بیماری های پوستی مانند اگزما و به مرور بیماری های خود ایمنی مانند سرطان می باشد.


2- سطح انرژی

افرادی که از خستگی ادرنال یا سندرم خستگی مزمن رنج میبرند و یا افرادی که شیفت شب بوده اند و میخواهند انرژی خود را بازیابی کنند، در اینجا کمبودی برای افرادی که به دنبال راه حلهای طبیعی برای افزایش سطح انرژی خود میگردند وجود ندارد. تاثیر مصرف تخم شربتی در جنگجویان  را به خاطر می آورید؟ آنها کاملا متقاعد شده بودند که تخم شربتی  خاصیت انرژی زایی دارد و مکملی خارق العاده برای افزایش قدرت و انرژی است.

چند هزار سال پس از آن زمان، پژوهشی در Journal of Strength and Conditioning منتشر شد که نشان میداد تخم شربتی عملکرد تناسب اندام را تقویت میکند. محققان نتیجه گیری کردند که تخم شربتی تاثیری معادل نوشیدنی ورزشی برای 90 دقیق ورزش دارد، بدون این که قندخون شمارا بالا ببرد.


3- سلامت قلب

تخم شربتی سرشار از چربیهای سالم و مفید است که از جمله آنها میتوان به اسیدهای چرب امگا 3 آن اشاره کرد که میزان آن معادل ماهی سالمون است. چرا این مهم است؟ طبق گزارش کلینیک کلیولند اسیدهای چرب موجود در تخم شربتی میتوانند LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید را کاهش دهند. به علاوه این چربیها HDL (کلسترول خوب) را افزایش میدهند. فواید دیگر آنها عبارت است از  فشار خون و تنظیم کلسترول  و نیز واژگونی التهاب در بدن.

بیشتر بدانید : کلسترول چیست و برای درمان کلسترول خون چه باید کرد؟


4- کاهش وزن

تخم شربتی علاوه بر افزایش سطح انرژی، یک ماده طبیعی تقویت کننده متابولیسم است. این ویژگی برای افرادی که میخواهند وزن کم کنند اهمیت زیادی دارد. همچنین تخم شربتی یکی از برترین منابع گیاهی پروتئین می باشد به این معنی که با مصرف تخم شربتی بدن هر چیزی که برای ساخت عضله به آن نیاز داردحتی بیشتر از سوزاندن چربی, دریافت میکند. تخم شربتی ده برابر وزن خود آب جذب میکند بنابراین گوارش را کند کرده و شما را مدت طولانی تری سیر و هیدراته (رسیدن آب کافی به بدن) نگه میدارد.

دقت داشته باشید که هنگام مصرف تخم شربتی حتما باید آب کافی بنوشید تا گوارش بیش از حد کند نشود و یبوست ایجاد نکند. در آخر تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدانها و مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم، فسفر، منیزیم و مواد دیگر است. بنابراین تخم شربتی را وارد رژیم غذایی خود کنید تا به تامین بسیاری از مواد مغذی که در حین ورزش از دست میدهید، کمک کنید.


5- سلامت دندان و استخوان

همان طور که پیش تر اشاره شد، تخم شربتی از نظر ویتامینها و مواد معدنی ضروری برای بدن منبعی عالی به شمار می آید. تقریبا 99 درصد از کلسیم بدن هر فرد در استخوانها و دندانها وجود دارد. بنابراین بدیهی است که چرا تخم شربتی برای سلامت دندانها و استخوانها مفید است. تنها سی گرم(یک اونس) تخم شربتی 18 درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین میکند. به علاوه مقدار زیاد روی(zinc) موجود در تخم شربتی به پیشگیری از تجمع رسوب و مقابله با بوی بد دهان کمک میکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha