انجام چندکار باهم، افکار آزاردهنده، افسردگی، استرس و خستگی، برخی بیماری‌ها، عوارض جانبی داروها، کم‌خوابی، کم‌توجهی و... همه از عوامل موثر در فراموشکاری هستند.

9 دلیل فراموشکاری آقایان

سلامت نیوز: انجام چندکار باهم، افکار آزاردهنده، افسردگی، استرس و خستگی، برخی بیماری‌ها، عوارض جانبی داروها، کم‌خوابی، کم‌توجهی و... همه از عوامل موثر در فراموشکاری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، دو سال است که ازدواج کرده‌ام و شوهر فراموشکاری دارم و از این بابت خیلی ناراحتم و احساس می‌کنم هر چیز مرتبط به من را فراموش می‌کند و برایم خیلی عذاب‌آور شده است لطفاً بفرمایید چگونه به زندگی با همچنین شوهری ادامه دهم؟
بهتر است شما مسئله را از زاویه دید دیگری ببینید و نباید این مسئله را به‌عنوان یک مشکل زناشویی و یا ناشی از بی‌توجهی یا بی‌علاقگی همسرتان بدانید بلکه باید علت و ریشه این حواس‌پرتی و فراموش‌کاری را شناسایی کنید تا بتوانید برای رفع این مسئله اقدام نمایید.

علل ایجاد حواس‌پرتی
1. انجام کارهای خسته‌کننده
یکی از علل فقدان تمرکز و حواس‌پرتی انجام کارهای دور از علاقه و خسته کننده است.

2.  افکار آزاردهنده
به‌طور حتم کار کردن در شرایطی که نگرانی وجود دارد، ساده نیست. امکان دارد مرور دائمی نگرانی‌ها و یا کلاً افکار آزاردهنده در ذهن همسرتان باعث شود که ایشان نتواند بر مسائل فعلی خود تمرکز پیدا کند.

3. انجام چند کار با هم
تحقیقات نشان داده است هر بار که انسان توجه و تمرکزش را تغییر می‌دهد تا کار دیگری انجام دهد، زمانی از دست خواهد رفت؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم مثلاً انجام سه کار هم‌ زمان بیشتر از انجام دادن آن‌ها به ترتیب و پشت سر هم‌ زمان می‌برد. پس تا جایی که امکان دارد در هر زمان تنها یک کار خاص را باید انجام داد. با این کار می‌توان از حواس‌پرتی هم جلوگیری کرد.

4. گرسنگی
مغز بدون تأمین سوخت مورد نیاز نمی‌تواند درست عمل کند؛ البته حواستان باشد صبحانه یکی از مهم‌ترین منابع تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن است که نباید فراموش شود.

5. افسردگی
خیلی از افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند افسردگی به معنای غمگین بودن است. در حالی‌ که طبق نظر متخصصان، افسردگی یکی از بیماری‌های جدی است که علائم خاص خود را ایجاد می‌کند و باید به‌درستی درمان شود. افسردگی علاوه بر ایجاد حس ناامیدی، غمگین بودن، بی‌تفاوتی و پوچی می‌تواند تمرکز و توجه فرد را نیز مختل کند.

6. استرس و خستگی
استرس مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می‌کند که بر هم خوردن تمرکز یکی از آن‌هاست. البته وقتی این تأثیرات در جسم هم خودشان را نشان دهند، شرایط بدتر می‌شود؛ مثل عضلات سفت و دردناک، سردرد یا افزایش ضربان قلب. این موارد همگی می‌توانند تمرکز فرد را از بین ببرند. علاوه بر استرس، نباید از خستگی هم غافل شد.

7. عوارض جانبی داروها
مصرف برخی داروها از قبیل داروهای ضدحساسیت، افسردگی و... باعث بروز مشکلاتی در حافظه خواهند شد. بنابراین لازم است اگر همسرتان داروی خاصی مصرف می‌کنند در ارتباط با عوارض آن تحقیق کنید.

8. کم خوابی
کم‌خوابی می‌تواند تمرکز و حافظه کوتاه‌مدت را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین هیچ‌وقت نباید به بهانه انجام کار یا تفریح، خواب شبانه کافی -7 تا 9 ساعت- را نادیده گرفت.

افسردگی علاوه بر ایجاد حس ناامیدی، غمگین بودن، بی‌تفاوتی و پوچی می‌تواند تمرکز و توجه فرد را نیز مختل کند

9. کم‌توجهی
برخی پزشکان معتقدند حواس‌پرتی در بیشتر موارد مربوط به کم‌توجهی است و ارتباطی با بیماری مغزی ندارد. به‌طورکلی برای به یادآوردن موضوع یا انبار کردن اطلاعات بر روی حافظه، باید ابتدا آن‌ها را ضبط کرد و باید دانست که چگونه این اطلاعات را جمع‌آوری کرد.

پژوهشگران می‌گویند هنگامی‌که افراد ذهن مشغولی و استرس داشته باشند، ضبط اطلاعات در حافظه آن‌ها به بدی انجام می‌گیرد و جمع‌آوری اطلاعات نیز به همین شکل خواهد بود. عمدتاً افرادی که از حواس‌پرتی شکایت دارند، در بیشتر موارد دچار افسردگی هستند.

پریشانی و ترس تمامی توانایی‌های توجه و دقت انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع از عملکرد صحیح آن‌ها می‌شود. لذا مواردی که مطرح شد حتماً به‌طور دقیق بررسی کنید و ببینید این فراموش‌کاری و حواس‌پرتی همسرتان به چه دلیل است.

 یادداشت برداری به روش درخت حافظه
منشأ را بشناسید و برای رفع آن تلاش کنید و حتی از پزشک کمک بگیرید. اگر مشکل همسرتان صرفاً کم‌توجهی است سعی کنید به ایشان بیاموزید که مسائل مهم را در جایی ثبت کند و حتی وقتی خودتان به موضوعی اهمیت می‌دهید و آن را با همسرتان در میان می‌گذارید از ایشان بخواهید که ان مسئله را در جایی ثبت کند و یا اینکه خودتان آن مسئله را متذکر شوید.منبع: مرکز مشاوره تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha