تقریبا از اواسط شهریور كه هوا رو به خنكی می‌رود و دلپذیر می‌شود، سفرهای چند روزه حسابی حال و هوای مان را عوض می‌كند، اما مشكل اینجاست كه اغلب خانواده‌های دارای محصل به دلیل نزدیك شدن به فصل مدارس، اصرار به مسافرت در روزها و ساعات پایانی این ماه دارند كه باعث شلوغ شدن راه‌ها و به‌تبع آن بروز خطرات و بی‌احتیاطی ناشی از راندن‌های طولانی و طاقت‌فرسا در جاده‌ها و افزایش میزان تصادفات و مرگ و میر در این برهه زمانی می‌شود‌.

بخور و نخواب!

سلامت نیوز: تقریبا از اواسط شهریور كه هوا رو به خنكی می‌رود و دلپذیر می‌شود، سفرهای چند روزه حسابی حال و هوای مان را عوض می‌كند، اما مشكل اینجاست كه اغلب خانواده‌های دارای محصل به دلیل نزدیك شدن به فصل مدارس، اصرار به مسافرت در روزها و ساعات پایانی این ماه دارند كه باعث شلوغ شدن راه‌ها و به‌تبع آن بروز خطرات و بی‌احتیاطی ناشی از راندن‌های طولانی و طاقت‌فرسا در جاده‌ها و افزایش میزان تصادفات و مرگ و میر در این برهه زمانی می‌شود‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، با توجه به این‌كه همه راننده‌ها تجربه مسافرت بین‌شهری را ندارند و از طرفی در این روزها رانندگان جاده‌ای به دلیل افزایش پست‌های كاری طی شبانه‌روز دچار خستگی و خواب‌آلودگی و پیامدهای منفی آن می‌شوند، مصمم شدیم با ارائه برخی از راهكارها و تدابیر تغذیه‌ای به كنترل و مهار مشكلات احتمالی بپردازیم .


رانندگی به آرامش نیاز دارد، بنابراین باید از هر عاملی كه این آرامش را برهم می‌زند، خودداری شود. تحقیقات حاكی از آن است كه خستگی و خواب‌آلودگی عامل بروز بیشتر تصادفات كشنده است‌. خواب‌آلودگی با كاهش هوشیاری و تمركز، زمان واكنش و كیفیت تصمیم‌گیری را كاهش می‌دهد‌. احتمال خطر در سفرهای طولانی‌مدت در جاده‌های یكنواخت و خسته‌كننده مثل بزرگراه‌ها در زمان‌هایی كه وقت خوابیدن است یعنی نیمه‌شب و هنگام ظهر، زمانی كه هوشیاری طبیعی در حداقل میزان خود قرار دارد به‌خصوص پس از صرف غذا یا نوشیدن مشروبات الكلی یا استفاده از داروهایی كه باعث گیجی و خواب‌آلودگی می‌شود بیشترین میزان است و كسانی كه خواب منظمی ندارند یا با خواب رفتن شبانه مشكل دارند در ساعات بیداری بیش از حد خسته‌اند و هنگام رانندگی در معرض خطر خواب‌آلودگی قرار می‌گیرند. اغلب رانندگان بر این باورند كه روی هم رفتن یك چشم علامت خواب و بی‌اراده شدن در رانندگی است.


خوردن برای رفع خواب‌آلودگی
برخی رانندگان ابراز می‌كنند در زمان خواب‌آلودگی از تنقلاتی همچون آدامس، شكلات، چیپس، پفك، تخمه و چای استفاده می‌كنند یا با پایین كشیدن شیشه و حتی مصاحبت با اطرافیان یا گوش دادن به موسیقی سعی در بیدار نگه داشتن خود دارند در صورتی كه این قبیل اقدامات اثرات بسیار ناپایدار و گذرایی بر هوشیار ماندن فرد داشته و بهتر است رانندگان با انجام چنین كارهایی خود را فریب ندهند و در مقابل با توقف در پاركینگ‌های جاده‌ای میان راه حداقل 10 تا 15 دقیقه استراحت مختصری داشته باشند‌. اگر خواب‌آلودگی به نحو صحیح رفع نشود، مجدد بازمی‌گردد .


مواد غذایی خواب‌آور
پس از خوردن وعده غذایی به هنگام ناهار و شام حجم زیادی از خون به سمت سیستم گوارش معطوف شده و كمتر متوجه مغز خواهد بود و این مسأله یكی دو ساعت پس از صرف غذا می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود.
افرادی كه قصد رانندگی دارند بهتر است در وعده غذایی‌شان از مصرف خوراكی‌های خواب‌آور اجتناب كنند. ماست، دوغ، شیر گرم، موز، غذاهای حاوی سیب‌زمینی، كاهو، گوشت طیور و نان جو و... به دلیل داشتن تركیباتی در فراهم كردن تریپتوفان برای تولید سروتونین دخالت داشته و شرایط خواب‌آلودگی رانندگان را ایجاد می‌كند‌.
 دمنوش دارچین، چای، میوه‌ها و شربت‌های كم شكر با طبع خنك در فصول گرم سال برای پیشگیری از خواب‌آلودگی توصیه می‌شود .


رانندگی دیابتی‌ها
در رانندگی بیماران دیابتی منعی وجود ندارد، اما بیماران وابسته به انسولین به عنوان راننده تاكسی، اتوبوس و راننده خودروهای سنگین محدودیت‌هایی دارند. بیماران دیابتی با حملات شدید یا مكرر افت قند خون و مبتلا به آسیب‌های چشمی و كاهش دید نباید رانندگی كنند و بیماران تحت كنترل همیشه باید همراه‌شان یك ماده غذایی شیرین باشد تا زمانی كه ناگهان قند خون‌شان افت كرد از آن استفاده كنند. همچنین رانندگان مبتلا به بیماری‌های قلبی باید بدانند رانندگی آنها را تحت استرس و فشار روانی و جسمی قرار خواهد داد و ممكن است عارضه قلبی‌شان را تشدید كند .


رانندگی و مواد مخدر
برخی رانندگان دائمی جاده‌ها یا افرادی كه قصد دارند مسافت زیادی را برانند برای افزایش عملكرد جسمی و توانایی بهتر به مصرف مواد محرك و مخدر روی می‌آورند. غافل از این‌كه با مصرف مواد مخدر خستگی و خواب برطرف نمی‌شود، بلكه راه‌های انتقال پیام خستگی و خواب به مغز مسدود شده و مغز به صورت كاذب بدون احساس خستگی و خواب، بدن را مجبور به حركت خواهد كرد و همین امر سبب فشار مضاعف بر مغز و تحلیل و فرسودگی زودهنگام جسمانی فرد خواهد شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha