مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران از ابتلای بیش از 750 هزار نفر در ایران به بیماری آلزایمر خبر داد و گفت: در حال حاضر 50 میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس هستند که بیش از 60 درصد آنها را بیماران مبتلا به آلزایمر تشکیل می دهند.

ابتلای بیش از 750 هزار نفر به آلزایمر در ایران

سلامت نیوز:  مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران از ابتلای بیش از 750 هزار نفر در ایران به بیماری آلزایمر خبر داد و گفت: در حال حاضر 50 میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس هستند که بیش از 60 درصد آنها را بیماران مبتلا به آلزایمر تشکیل می دهند.

به گزارش سلامت نیوز، معصومه صالحی در گفت و گو با سیناپرس اظهارداشت: هر سه ثانیه یک نفر در جهان مبتلا به دمانس یا بیماری آلزایمر می شود. در حال حاضر 50 میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس هستند که بیش از 60 درصد آنها را افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تشکیل می دهند.

وی افزود: بر اساس آمار جمعیت سالمندان و آمار جهانی، در ایران نیز بیش از 750 هزار نفر مبتلا به دمانس هستند. بر اساس تخمینی که زده شده است، هرهفت دقیقه، یک نفر در ایران به مبتلا این بیماری می شود.

وی با تاکید بر اینکه دمانس با بیماری آلزایمر تفاوت دارد، گفت: دمانس مجموعه ای از علامت هایی است که با ایجاد اختلال شناختی و عملکردی، حافظه فرد را دچار مشکل می‌کند. این علایم ممکن است قابل برگشت یا غیر قابل برگشت باشند.

وی بیان کرد: دمانس قابل برگشت ممکن است بر اثر افسردگی، مشکلات کم کاری و پرکاری تیروئید یا ابتلا به تومورهای مغزی، گرفتگی عروق و خون رسانی کم به مغز و مصرف برخی از داروهای خواب آور یا داروهایی که فرد مجبور به استفاده طولانی مدت آن پس از انجام عمل جراحی است، ایجاد شود. این نوع دمانس اگر شناخته بشود، قابل درمان است و این نوع اختلال ها نیز به مرور زمان از میان می رود.

وی ادامه داد: دمانس های غیر قابل برگشت بیشتر بیماری آلزایمر را ایجاد می کنند. یک درصدی از افراد هم ممکن است بر اثر فشار خون زیاد و مشکل خونرسانی مغزی یا ابتلا به بیماری دیابت، مبتلا به دمانس غیر قابل برگشت بشوند. در این نوع دمانس، ناحیه هیپوکامپ مغز به مرور زمان بر اثر رسوب آمیلوئید بتا تخریب می شود و فعالیت اصلی خود را از دست می‌دهد.

مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران خاطرنشان کرد: هرچند ابتلا به این نوع دمانس غیر قابل برگشت است اما تشخیص زودهنگام این بیماری موجب می شود مشکلات ناشی از این بیماری در فرد به تعویق بیافتد. طبق اعلام مجله Lancet، هر یک سال تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر موجب می شود که 5 سال معلولیت های ناشی از این بیماری به عقب بیافتد. یعنی فردی که مبتلا به این بیماری شده است، می تواند کیفیت زندگی بهتری داشته باشد و برای آینده خود تصمیم گیری کند.

به گفته وی، هم اکنون در جهان و ایران تاکید بر تشخیص زود هنگام این بیماری است. کما اینکه در حال حاضر ما با همکاری سازمان بهزیستی، غربالگری در این زمینه انجام داده ایم که مقاله آن به زودی در یکی از نشریات معتبر چاپ خواهد شد. امیدواریم با کمک وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور بتوانیم برای تشخیص زودهنگام دمانس، این غربالگری ها را انجام بدهیم.

صالحی یادآور شد: ما توصیه می کنیم، افراد جامعه به خصوص کسانی که میان سالی را گذرانده اند و در عنفوان سالمندی هستند، همانطور که از جسم شان مراقبت می کنند و برای چکاپ به نزد پزشک می روند و بیماری خودشان و بدنشان را کنترل می کنند، سلامت مغزشان را هم فراموش کنند.

وی گفت: افراد با انجام تست‌های تشخیصی از سلامت مغز، زودتر می توانند از سلامت مغز خود مطمئن شوند و نسبت به درمان آن اقدام کنند. تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر می تواند روی کیفیت زندگی این افراد تاثیرگذار است. اعضای خانواده این افراد هم می‌توانند در کنار بیمارشان با مدیریت بهتر بیماری و مراقبت از این افراد زندگی بهتری داشته باشند.

وی به میزان شیوع این بیماری اشاره کرد و افزود: بیماری آلزایمر از بیماری های دوران سالمندی است اما دمانس های قابل برگشت ممکن است در سنین پایین هم رخ دهد. مثلا ممکن است فرد در جوانی بر اثر ابتلا به عفونت های مغزی، آنسفالیت (التهاب مغز)، مننژیت یا ضربه شدید به ناحیه سر، دچار دمانس قابل برگشت بشود.

مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران تصریح کرد: اصولا بیماری آلزایمر از سنین 65 سالگی به بعد در میان سالمندان ایجاد می شود. میزان شیوع ابتلا به این بیماری نیز در هر شهر و کشوری متفاوت است. قطعا هر شهر و کشوری که تعداد سالمندان بیشتری دارد، درصد ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتری نیز خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با پیشگیری زود هنگام می توان مغز را سالم نگه داشت. لذا توصیه می شود این افراد حداقل روزی نیم ساعت، انجام پیاده روی را در برنامه کاری خود داشته باشند. ذخایر مغزی شان را تا آنجایی که امکان دارد با یادگیری زبان جدید، حفظ قرآن یا حرفه جدید افزایش دهند. مغزشان را به انجام فعالیت وادار کنند. جدول و سودوکو حل کنند. روش زندگی‌شان را تغییر دهند و شیوه مناسب غذایی داشته باشند. سعی کنند بیشتر از سبزی ها، پروتئین ها( به ویژه پروتئین سفید)، روغن زیتون، روغن های با ترانس پایین و اشباع نشده استفاده کنند.

صالحی در پایان گفت: فعالیت های اجتماعی در سنین سالمندی از جمله شرکت در فعالیت های خیریه و داوطلبانه نیز در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد و کمک کند تا این افراد دیرتر به بیماری های دوران سالمندی از جمله بیماری آلزایمر مبتلا شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha