سلامت نیوز :  متخصص كودكان و رییس بخش اطفال بیمارستان شهدای تجریش با یادآوری اینكه هنگام بروز اسهال در كودكان، آب بدن آنها به میزان قابل توجهی كاهش می یابد، از والدین خواست كودكان مبتلا به اسهال آب میون ندهند زیرا بیماری آنها تشدید می شود.
 
دكتر علی اصغر خلیلی در گفت و گو با ایرنا افزود: والدین می توانند با خوراندن آب برنج یا سرم خوراكی این كمبود را جبران كنند و از دوغ، ماست، سیب و هویج پخته و موز له شده برای كاهش شدت اسهال كودكان استفاده كنند.
این متخصص كودكان خاطر نشان كرد: اگر والدین به دلیل علاقه كودك به آب میوه مجبورند از آب میوه استفاده كنند، نباید از آب میوه های صنعتی استفاده كنند و آب میوه طبیعی نیز باید با یك برابر آب مخلوط و سپس مصرف شود.
خلیلی با بیان اینكه در تابستان، بیماری های عفونی از جمله اسهال شیرخواران و كودكان شایع تر است، گفت: ‌در بیشتر موارد، انتقال آلودگی از طریق آب آلوده یا دست آلوده است و مادرانی كه كودك شیرخوار دارند، باید قبل از شیر دادن دست های خود را كاملا با آب و صابون تمیز كنند.
وی اضافه كرد: ‌چنانچه كودك خودش غذا می خورد یا از دست برای خوردن استفاده می كند، باید دست های وی به خوبی تمیز و ضد عفونی شود، زیرا دست های شسته شده با آب و صابون، تا هشت برابر آلودگی كمتری دارد.
این استادیار دانشگاه شهید بهشتی درباره تاثیر آب آلوده در بروز اسهال بویژه در شیرخواران و كودكان گفت: به كودكان زیر دو سال، باید آب جوشانده و سرد شده داده شود و در صورتی كه والدین بخواهند به كودكان بالای یكسال، شیر پاستوریزه بدهند باید شیر كاملا جوشیده شود.
خلیلی ادامه داد: اگر غذایی برای كودكان آماده می شود، باید پس از مصرف، اضافه آن در یخچال نگهداری شود و هر بار به میزان لازم از آن را گرم كرد و از گرم كردن بیش از دوبار یك غذا خوداری شود.
رییس بخش اطفال بیمارستان شهدای تجریش افزود: مادران باید همیشه ناخن های خود را كوتاه كنند یا اگر ناخن بلند دارند، باید نظافت زیر ناخن ها حفظ شود و ناخن كودكان نیز همیشه كوتاه باشد و دست های آنان تمیز نگاه داشته شود.
وی شست و شو و ضدعفونی میوه و سبزیجات در فصل تابستان را عاملی موثر در كاهش بیماری های عفونی از جمله اسهال و استفراغ دانست و گفت: میوه ها باید با آب تمیز و مواد ضدعفونی كننده كاملا شسته و سپس در یخچال نگهداری شوند.
وی به مادران توصیه كرد: پس از تعویض پوشك كودكان ، پوشك را در یك كیسه یا پاكت قرار دهند و پس از بستن در كیسه، آن را در ظرف زباله بیندازند تا در صورتی كه به هر دلیل بسته زباله توسط حیوانات موذی یا حمل و نقل نامناسب پاره شود، الودگی در محیط منتشر نشود.
این متخصص كودكان با بیان اینكه شیر مادر برای شیرخواران بهترین وسیله برای دفع میكروب و برطرف شدن اسهال است، به والدین توصیه كرد: با توجه به اینكه وزن كودكان به دلیل اسهال و كم اشتهایی ناشی از آن كاهش می یابد، در دو تا سه هفته پس از بهبود، به آنان دو تا سه وعده غذای اضافه داده شود تا دچار سوء تغذیه نشوند.
به گفته وی، در صورتی كه شیرخوار با شیر مادر تغذیه می شود، شیر مادر در هیچ شرایطی نباید قطع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha