گاهی وقتی بیماری در بیمارستان بستری می‌شود، علاوه‌بر‌آنکه درد بیماری را تحمل می‌کند، دردهای دیگری را در بیمارستان به جان می‌خرد. حالا با گسترش نارضایتی‌های عمومی از وضعیت بیمارستان‌های کشور، وزیر بهداشت در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرده است به‌صورت سرزده از بیمارستان‌ها بازدید می‌کند و نارضایتی‌ها را به‌طورجدی پیگیری خواهد کرد.

حال ناخوش بیمارستان‌‌ها/داستان تخت‌های ستاره‌دار

سلامت نیوز:گاهی وقتی بیماری در بیمارستان بستری می‌شود، علاوه‌بر‌آنکه درد بیماری را تحمل می‌کند، دردهای دیگری را در بیمارستان به جان می‌خرد. حالا با گسترش نارضایتی‌های عمومی از وضعیت بیمارستان‌های کشور، وزیر بهداشت در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرده است به‌صورت سرزده از بیمارستان‌ها بازدید می‌کند و نارضایتی‌ها را به‌طورجدی پیگیری خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،بحث مشکلات درمانی و نارضایتی از بیمارستان‌های کشور، بحث دیروز و امروز نیست؛ بلکه موضوعی است که هم دغدغه بیماران و خانواده‌های آنان است و هم دغدغه کارکنان بیمارستان و گروهی از پزشکان و جراحان.دو روز پیش، آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت، به‌صورت سرزده از بیمارستان‌های امام حسین‌؟ع؟ و فیروزآبادی بازدید کرد و سپس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«طبق روال مستمر آتی، امروز از بیمارستان‌های فیروزآبادی در جنوب شهر تهران و بیمارستان امام حسین؟ع؟ به‌صورت سرزده بازدید کردم. از نزدیک مسائل را دیدم. موارد رضایتمندی موجب تشویق و قطعا نارضایتی‌ها مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت».

با آنکه اقدام وزیر بهداشت و برخی مسوولان در شهرستان‌های کوچک‌و‌بزرگ و قول مساعد آن‌ها برای پیگیری معضلات می‌تواند بارقه امیدی برای مردم باشد، مشکلات موجود و نارضایتی‌ها در حدی نیست که با چند بازدید سرزده یا هماهنگ‌شده یا حتی راه‌اندازی پاسخگویی مردمی و ثبت شکایات به‌راحتی حل شود؛ چراکه مشکلات در حوزه بهداشت و درمان بسیار زیاد است.

البته ناگفته پیداست گسترش بیمارستان‌های کشور و پیشرفت در عرصه پزشکی در چند دهه اخیر رشدی تصاعدی داشته؛ تا آنجا که ایران در برخی شهرها به مرجعی درمانی برای سایر کشورهای خاورمیانه تبدیل ‌شده است؛ اما هنوز‌هم راه بسیار زیادی باقی‌ مانده تا رضایت هموطنانمان در گوشه‌گوشه ایران تأمین شود.

وقتی پای درددل بیماران و همراهان آن‌ها یا پزشکان و کارکنان بیمارستان‌های مختلف کشور می‌نشینیم، دغدغه‌ها و حرف‌هایشان با یکدیگر متفاوت است. آن‌ها که به بیمارستان‌های شهرهای بزرگ مراجعه می‌کنند، مشکلات خاص خود را دارند و آن‌ها که در روستاها و شهرهای کوچک هستند، دردها و دغدغه‌های دیگری به دوش می‌کشند.


آنچه می‌خواهی خارج از بیمارستان است

در چند سال گذشته، موضوع زیرمیزی پزشکان در بیمارستان‌ها بیش از هر موضوعی خبرساز شد؛ بیمارانی که از همه‌جا بی‌خبر خود را برای عمل آماده می‌کردند، برخی پزشکان بنام و مشهور رقمی بیشتر از رقم تعرفه پزشکی و جراحی تقاضا می‌کردند و انجام عمل را منوط به دریافت دستمزد بیشتر می‌کردند و بیمار یا باید به خواسته ناحق پزشک و برخی کارکنان بیمارستان تن می‌داد یا از بیمارستان روانه خانه می‌شد یا درصورت اضطرار، جانش را دراختیار آزمون‌و‌خطای دانشجویان پزشکی می‌گذاشت.

حالا مدتی است که با پیگیری‌های رسانه‌ای و قضایی، کمی از تعداد این تخلفات کاسته شده است و برای تعدادی از پزشکان خاطی نیز پرونده تشکیل شده است؛ اما همراهان بیماران بازهم با مسأله جدی دیگری در بیمارستان روبه‌رو هستند.شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بیمارتان را در بیمارستان بستری کرده باشید تا آماده عمل شود؛ اما کاغذی در دست شما می‌گذارند تا داروهای موردنیاز و گاه برخی اقلام پزشکی را تهیه کنید.

به داروخانه بیمارستان مراجعه می‌کنید و می‌بینید دارو موجود نیست. سپس، راهی داروخانه‌های شهر و مراکز هلال‌احمر می‌شوید؛ اما آن‌ها هم دارو را ندارند و درنهایت، شاید پایتان به محدوده ناصرخسرو و بازارسیاه دارو بازشود.

حال تصور کنید همراه بیمار از شهرستان دورافتاده‌ای آمده و نه شهر را می‌شناسد و نه پول کافی در دست دارد و افزون‌براین، بیمارش در بیمارستان نیاز فوری به آن اقلام پیدا کرده است.

این‌ها اتفاقاتی است که ممکن است برخی از شما دیده یا تجربه کرده باشید.هفته گذشته، آقای قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، اعلام کرد هیچ مرکز درمانی مجاز نیست بیمار را برای تهیه لوازم و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع دهد و تمام دارو و ملزومات مصرفی پزشکی باید در داخل بیمارستان دردسترس مریض باشد.

او تصریح کرده است اعزام بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه لوازم پزشکی یا دارو در هر بیمارستانی اعم از دولتی، خصوصی و... ممنوع است و درصورت مشاهده و اثبات، بدیهی است درجه اعتباربخشی بیمارستان تجدیدنظر خواهد شد.او همچنین با ذکر این نکته که تخلفات تعرفه‌ای بیشتر به‌صورت دریافت وجوه غیرمتعارف بوده، تأکید کرد: با استمرار در نظارت و برخورد جدی، این تخلفات به‌حداقل رسیده است. همچنین، اگر بیماران و همراهان چنین مواردی را مشاهده کردند، حتما آن را در سامانه ۱۹۰ پیگیری کنند.


هیچ‌کس پاسخگو نیستیکی دیگر از مشکلاتی که همراهان بیمار با آن روبه‌رو هستند، پاسخگونبودن کادر پزشکی در بیمارستان‌های شلوغ و پرتردد است. جان‌بابایی ابراز امیدواری کرده است با ارائه کارنامه عملکردی گروه پزشکی که یکی از موارد ویژه موردتوجه و مؤثر میزان رضایتمندی ارباب رجوع است، می‌توان تا حدود زیادی این مشکل را حل کرد؛ اما کادر پزشکی هم حرف‌هایی برای گفتن دارند.

آن‌ها معتقدند با‌توجه‌به حجم زیاد مراجع و کم‌بودن نیروی درمانی در برخی بیمارستان‌ها، در عمل امکان رسیدگی و پاسخگویی به همه بیماران و همراهان آن‌ها باقی نمی‌ماند. یکی از دغدغه‌های کادر پزشکی استفاده از تخت‌های ستاره‌دار به‌جای تخت‌های اقامتی است بدون آنکه نیروی موردنیاز آن تأمین شود.


داستان تخت‌های ستاره‌دار چیست؟

در بیمارستان‌های کشور، تخت‌های بیمارستان به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱. تخت‌هایی که بیمار روی آن اقامت می‌گزیند و این اقامت معمولا بیش از 6 ساعت و به‌طور عمده بیش از یک روز است که این تخت‌ها را «تخت‌های بستری» می‌نامیم؛ ۲. تخت‌هایی که معمولا بیمار روی آن‌ها اقامت کم یا کوتاهی دارد و به‌طور عمده کمتر از 6 ساعت باید توقف کند.

این تخت‌ها را به‌عنوان تخت‌های فاقد هتلینگ یا تخت‌های ستاره‌دار می‌شناسیم. تخت‌هایی شامل دیالیز، تالاسمی، اتاق‌عمل، زایمان، اورژانس و انکولوژی (شیمی‌درمانی). توقف در تخت‌های ستاره‌دار هرچند ممکن است بیش از 6 ساعت نیز باشد، به‌طور استاندارد نباید بیش از 24 ساعت به‌طول بینجامد.تعداد استاندارد کارکنان هر بیمارستانی براساس تخت‌های اقامتی آن مشخص می‌شود؛ اما زمانی‌که تعداد مراجعان بیشتر می‌شود، بیمارستان‌ها تخت‌های ستاره‌دار را نیز پوشش می‌دهند و این امر موجب افزایش فشار کاری روی کارکنان می‌شود.

درکنار این عوامل، ازدحام و تردد زیاد و نبود تهویه‌ی مناسب نیز از دلایل دیگری است که موجب خستگی و نارضایتی کارکنان برخی بیمارستان‌ها شده است. این‌ها، تنها بخشی از مشکلاتی است که بیمارستان‌های بزرگ کشور با آن روبه‌رو هستند و موجب بروز مشکل در روند خدمت‌رسانی به بیماران می‌شود.

حالا بازدید وزیر بهداشت از برخی مراکز درمانی امیدها را برای بهبود این شرایط بیشتر کرده است. البته تداوم اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و انتقال مشکلات موجب تسریع و بهبود خدمات پزشکی خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha