چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
سلامت نیوز : کارشناسان معتقدند هم سنخ نبودن فعالیتهای وزارت کار و سازمان بهزیستی در پی ادغام وزارت رفاه در وزارت کار نه تنها بر مشکلات معلولان جامعه اضافه می کند بلکه با تنزل جایگاه این سازمان در حد اداره کل، بستر پایمال شدن حق و حقوق معلولان نیز فراهم می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه حدود هفت سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان می گذرد و بهزیستی گامهای اولیه اجرای این قانون را برمی دارد ادغام وزارت رفاه با وزارت کار و احیانا جدا شدن بهزیستی از رفاه و ادغام در وزارت بهداشت بار دیگر جریان آرام، خزنده، ناملموس و لاکپشتی اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را دچار تلاطم خواهد کرد.

علی همت محمود نژاد رئیس جامعه معلولان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد سرنوشت بهزیستی با این ادغام گفت: سابقه تلخ جدایی بهزیستی از وزارت بهداشت می طلبد تا مسئولان دیگر به فکر ادغام بهزیستی در این وزارتخانه نباشد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که نباید بهزیستی با وزارت بهداشت ادغام شود این است که مسئولیت بهزیستی حمایت از زنان سرپرست خانوار است درحالی که اقدامات وزارت بهداشت به هیچ وجه حمایتی نیست.

رئیس جامعه معلولان گفت: از سویی دیگر با توجه به مشکلاتی که هم اکنون نظام بیمه ای، سازمانهای بیمه گر، بیمارستانها و ... دارند در صورت ادغام با وزارت بهداشت، مشکلات معلولان برای وزیر این وزارتخانه، مسئله دست سوم و چهارم می شود در حالی که جمعیت معلولان می خواهند مشکلاتشان برای دولت دست اول باشد تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

کارشناسان معتقدند میان ماموریتهای بهزیستی با وزارت کار در خصوص توانبخشی، بازپروری و توانمند سازی معلولان هیچگونه سنخیتی وجود ندارد و این موضوع صراحتا توسط مدیران عالی وزارت کار نیز بیان شده است.

وی گفت: از سوی دیگر چنانچه سازمان بهزیستی پس از ادغام زیر مجموعه وزارت رفاه و کار باشد در حد یک اداره کل تنزل پیدا می کند.

هم اکنون علی رغم اینکه بهزیستی زیر مجموعه وزارتی با این گستردگی است مشکلات زیادی دارد حال جای این سوال مطرح است که پس از ادغام وزارت رفاه با کار مشکلات این سازمان چندین برابر خواهد شد؟

مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق معلولان تاکید کرد: مورد دیگری که باعث می شود این ادغام صورت نگیرد وجود دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که طی این سالها توانسته بیش از 10 هزار نفر متخصص تربیت کند بنابراین از نظر بنیه علمی برای خدمت به معلولان در بدنه بهزیستی کم و کسر وجود ندارد.

در مجموع با توجه به موارد گفته شده ، پیشنهاد جامعه معلولان ایران این است که بهزیستی با یک درجه ارتقاء همانند کشورهای دیگر مانند تاجیکستان و ... در سطح معاونت رئیس جمهور و زیر نظر وی اداره شود چرا که مشکلات 3 میلیون معلول متفاوت از افراد و به مراتب گسترده تر از گروههای دیگر است و اگر این مشکلات نبود بعد از انقلاب فقط 300 هزار نفر از معلولان مستمری 40 هزار تومانی دریافت نمی کردند.

به گفته محمود نژاد ، واقعیت امر این است که از نظر کمیت کار در سازمان بهزیستی بامشکل مواجه هستیم یعنی میزان معلولانی که از خدمات بهزیستی استفاده می کنند به اندازه ای نیست که ما انتظار داریم به همین دلیل می خواهیم که با مستقل شدن این سازمان و فعالیتش زیر نظر رئیس جمهور معلولان از تمام خدماتی که حقشان است مانند ایاب و ذهاب، آموزش ، درمان ، توانبخشی و ... بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: چنانچه ادغام وزارت رفاه با کار عملی شود قطعا حقوق معلولان پایمال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha