دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 279671

طبق آمار سهم آلودگی هوا در تهران، ۲۳‌درصد مربوط به کامیون‌ها، چهار‌درصد سهم مینی‌بوس‌ها، ۱۲‌درصد سهم اتوبوس‌های شرکت واحد و ۱۸‌درصد سهم سایر اتوبوس‌ها است و با حذف فیلتر اتوبوس‌های درون شهری می‌توان تصور کرد که غلظت هوای تهران تا چه اندازه آلوده‌تر می‌شود.

دود اتوبوس‌ها در چشم مردم شهر

سلامت نیوز:طبق آمار سهم آلودگی هوا در تهران، ۲۳‌درصد مربوط به کامیون‌ها، چهار‌درصد سهم مینی‌بوس‌ها، ۱۲‌درصد سهم اتوبوس‌های شرکت واحد و ۱۸‌درصد سهم سایر اتوبوس‌ها است و با حذف فیلتر اتوبوس‌های درون شهری می‌توان تصور کرد که غلظت هوای تهران تا چه اندازه آلوده‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،نصب فیلتر دوده از سال ۹۳ به‌عنوان تنها راهکار برای کاهش ذرات معلق خروجی از دیزلی‌ها به تصویب دولت رسید و از آن پس شماره‌گذاری دیزلی‌های بدون فیلتر دوده ممنوع اعلام شد.

سال گذشته محمد علیخانی یکی از اعضای شورای شهر به طرح حذف فیلتر اتوبوس‌ها رای مثبت داد و او که مسئولیت کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران را برعهده دارد معتقد است فیلتر دوده فاقد کارایی است و بسیاری از اتوبوس‌هایی که فیلتر دوده را نصب کرده‌ بودند،

اقدام به بازکردن آن کرده‌اند، که این موضوع با واکنش سازمان حفاظت محیط زیست نیز همراه بود و آنها اظهار کردند که شورای شهر تهران باید مبنای تصمیم خود در مورد حذف بودجه خرید فیلتر دوده را اعلام کند و پاسخ بدهد که در صورت حذف این بند، چه جایگزینی برای کاهش آلودگی خودروهای دیزلی دارد.

حالا در تازه‌ترین اظهار نظر آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موافقت با درخواست خودروسازان برای عدم الزام نصب فیلتر دوده، بازی کردن با جان مردم است، تاکید کرد:

اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیراستاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجددا وارد شرایط ناسالم خواهد شد. وی همچنین اظهار کرد: در سال 93 بر اساس مصوبه هیات دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد. خودروسازان در همان زمان با این مسأله مخالفت‌های گسترده‌ای داشتند اما در نهایت به اجرای آن گردن نهادند.

در شرایطی که خودروسازان در یکی، دو‌ساله گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده‌اند و به بهانه تحریم‌ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته‌اند، با همان بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی کنند. حسینی میلانی افزود:

این بهانه آوردن‌ها در حالی است که نارضایتی مردمی از این خودروسازان بسیار آشکار و واضح است و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است از انحصارات خودرویی حمایت صددرصدی کنیم، خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها به سختی زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی می‌رفتند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند.معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به روز جهانی بدون خودرو گفت:

نامگذاری یک روز برای یک مناسبت خاص،‌ کافی نیست باید هزینه آن را نیز بپردازیم، اما متاسفانه برخی به بهانه تحریم یا کمبود اعتبار، می‌خواهند قانون را دور بزنند که نمونه بارز آن درخواست برای حذف فیلتر دوده است در حالی که نصب آن در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در قانون آمده و حذف آن غیرقانونی است.


حذف فیلتر دوده غیرقانونی است
این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان محیط زیست معتقدند که روزانه هفت تن ذرات معلق در هوای تهران منتشر می‌شود که 57‌درصد آن از وسایل نقلیه است که اگر این تعداد خودروی فرسوده نوسازی شوند این میزان به 4.3 تن کاهش می‌یابد، ضمن اینکه انتشار بیش از 130‌میلیون تن گاز گلخانه‌ای نیز کاهش خواهد یافت. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه گفت:

خودروها سهم زیادی در آلودگی هوا به‌ویژه در کلانشهرها دارند که در این میان سهم اتوبوس‌ها و کامیون‌ها 70‌درصد است از این رو یک سری قوانین در راستای استاندارد قطعات در این خودروها تدوین شده که نصب فیلتر دوده یکی از آنهاست.

مسعود تجریشی با اشاره به اینکه برخی از صنایع مدعی شده‌اند که نصب فیلتر دوده حذف شود، افزود: این کار غیرقانونی است، اینکه تحریم را بهانه کرده‌اند باید بگویم زمانی که تحریم هم نبودیم برای وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اهتمام زیادی به خرج ندادیم، مثلا بچه‌ها باید به مدرسه و افراد سر کار بروند آنها همه نیاز دارند تا از یک وسیله نقلیه استفاده کنند وقتی وسیله نقلیه عمومی نباشد،

بنزین ارزان باشد و فرهنگ استفاده صحیح از خودرو جا نیفتاده باشد کاری از پیش نخواهیم برد و یادآوری مناسبت‌هایی مانند روز بدون خودرو چندان تاثیرگذار نخواهد بود. البته در چند سال اخیر فرهنگ زیست محیطی مردم بالا رفته و عده‌ای واقعا می‌خواهند از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند اما می‌بینند که جایگزینی وجود ندارد که مثلا فرزندشان را به مدرسه برسانند بنابراین مجبور به استفاده از خودروی شخصی می‌شوند.


مگر دغدغه آلودگی هوا را ندارید
در ادامه اسماعیل کهرم، نظرات متفاوتی دارد و او معتقد است که دود اتوبوس‌ها مستقیم به چشم شهر تهران می‌رود. این کارشناس محیط زیست به «آرمان ملی» می‌گوید: شهرداری و شورای شهر تهران از یک طرف اعلام می‌کنند که هر خودرویی بدون معاینه فنی وارد خیابان شود روزانه 50 هزارتومان جریمه می‌شود، برخی از اعضای شورای شهر و خودروسازان این‌قدر دغدغه کاهش آلودگی هوای تهران را دارد و چطور اقدام به حذف فیلترهای اتوبوس‌ها می‌‌کند.

بنده به‌عنوان یک راننده هر وقت بحث خودروهای دودزا به میان می‌آید به یاد اتوبوس‌های شهری می‌افتم که از دودزاترین خودروها در سطح شهر تهران هستند. بنابراین دغدغه‌ آنها سلامت هوای شهر نیست و بالعکس، می‌خواهند بودجه یک بخش را در بخش دیگر هزینه کنند. از دید بنده سلامت مردم و پاکی هوای شهر مهمتر از تکمیل هر پروژه‌ای است.

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: سوالی که بنده از مسئولان شهری و خودروسازان دارم این است که آیا هزینه سرمایه و تکمیل خطوط مترو باید از موضوع مهمی همچون فیلتر اتوبوس‌ها تامین شود و ما در شهر هیچ‌ هزینه اضافی در سیستم شهرداری و شهر نداریم که می‌خواهید فیلتر اتوبوس‌ها را بردارید. یکی از اعضای شهر گفته که این فیلترها کارایی ندارد، نظر شما در این رابطه چیست، کهرم در پاسخ به این سوال می‌گوید:

بی‌شک این تصمیم‌های احساسی است، چطور زمانی‌که می‌خواستند از خارج کشور این فیلترها را خریداری کنید، کاری داشتند و حالا ندارد. اگر اولویت با پاکی هوای تهران است پس باید موضوع فیلتر اتوبوس‌ها را جدی گرفت و نباید از فیلترهای اتوبوس‌ها که نقش مهمی در کنترل هوای تهران دارد، حذف کرد. بی‌شک با حذف این فیلترها هوای تهران آلوده‌تر از گذشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha