دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

خوشبختانه توده‌های هیپوفیزی همیشه خوش خیم هستند و سرطانی نمی‌شوند. با این وجود این توده‌ها بسیار با اهمیت هستند و در واقع گرچه این توده‌ها بدخیم نیستند ولی می‌توانند بزرگ شوند و بیمار را دچار مشكلات شدید بینایی و سردردهای شدید و طولانی کنند.برخی از توده‌های هیپوفیزی از خودشان هورمون ترشح کرده و هیپوفیز ترشح چند هورمون بدن را رهبری می‌كند.

چرا توده‌های هیپوفیز مهم هستند؟

سلامت نیوز: خوشبختانه توده‌های هیپوفیزی همیشه خوش خیم هستند و سرطانی نمی‌شوند. با این وجود این توده‌ها بسیار با اهمیت هستند و در واقع گرچه این توده‌ها بدخیم نیستند ولی می‌توانند بزرگ شوند و بیمار را دچار مشكلات شدید بینایی و سردردهای شدید و طولانی کنند.برخی از توده‌های هیپوفیزی از خودشان هورمون ترشح کرده و هیپوفیز ترشح چند هورمون بدن را رهبری می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم دیلی ،این هورمون‌ها شامل هورمون رشد، هورمون‌های جنسی در مرد و زن، هورمون‌های تیروئید، هورمون شیر یا پرولاكتین و كورتیزول هستند. به این ترتیب ممكن است این توده‌ها هورمون رشد زیادی ترشح کند كه باعث بیماری اكرومگالی می‌شود.

بیماری اكرومگالی باعث بزرگ شدن جمجمه، بزرگ شدن دست‌ها و پاها و ایجاد فشار خون و بالا رفتن چربی خون می‌شود. درمان این بیماری جراحی و دارو درمانی است و در بسیاری موارد با بزرگ شدن توده‌های هیپوفیزی، ترشح گروهی از هورمون‌ها دچار اختلال می‌شود. مثلا هورمون رشد، هورمون‌های جنسی یا كورتیزول كم می‌شوند.

چه بسا علامت اصلی توده هیپوفیز در یك كودك، كوتاهی قد یا نرسیدن به بلوغ باشد. در یك مرد بالغ گاهی افت قوای جنسی، علامت توده هیپوفیزی است. همان‌گونه كه گفته شد گاه با بزرگ شدن توده‌های هیپوفیز، سردرد و اختلالات بینایی ایجاد می‌شود و این می‌تواند به تشخیص كمك كند.گاهی توده‌های هیپوفیز، هورمون پرولاكتین ترشح می‌کند و وجود مقادیر بالای این هورمون سه علامت مهم را در خانم‌ها ایجاد می‌‌کند.

این سه علامت شامل ترشح غیرطبیعی از پستان‌ها، قطع عادت ماهیانه و نازایی هستند. در كنار علائم فوق به‌دلیل اثر مهاری پرولاكتین روی هورمون‌های زنانه پوكی استخوان،‌ كم‌شدن میل جنسی و زیاد شدن موهای زائد نیز از جمله اثرات مخرب پرولاكتین بالاست. در مردان هم زیادی پرولاكتین عارضه ایجاد می‌كند. از جمله این عوارض كم شدن میل جنسی، بزرگ شدن و خروج شیر از پستان‌ها و نازایی هستند.

هورمون محرك غده فوق كلیه نیز در موارد كمی از توده‌های هیپوفیز ترشح می‌شود. در این حالت كورتیزول زیادی از غده فوق ترشح ‌شده و زیادی آن در بدن باعث بیماری كوشینگ می‌شود.

همان‌گونه كه پیشتر گفتم، صرفه نظر از این‌كه توده‌های هیپوفیزی هورمون زیادی ترشح كند یا خیر، بزرگ‌شدن توده‌ها باعث سردرد و اختلالات بینایی می‌شود .برخی از توده‌های هیپوفیز كوچك هستند و خطری ندارند و آنهایی كه خطرناكند هم اگر به‌خوبی تشخیص داده شوند قابل درمان هستند و خوشبختانه این توده‌ها به خوبی با دارو یا جراحی درمان شده و بیمار كاملا خوب می‌شود.     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha