معاون درمان وزارت بهداشت گفت: متأسفانه بر اساس اعلام سازمان‌های بیمه‌گر مصرف بی‌رویه دارو در كشور 30 درصد از كل هزینه‌های بیمه‌ها را در بر گرفته است.

سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت گفت: متأسفانه بر اساس اعلام سازمان‌های بیمه‌گر مصرف بی‌رویه دارو در كشور 30 درصد از كل هزینه‌های بیمه‌ها را در بر گرفته است.

به گزارش فارس، حسن امامی رضوی در دومین همایش داروسازی بالینی ایران كه امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد اظهار داشت: با وجود تعداد قلیل فارغ‌التحصیلان داروسازی بالینی خدمات خوبی را از این متخصصان در كشور شاهد هستیم.

وی افزود: نظام سلامت كشور در سالهای اخیر پس از پیروزی انقلاب شاهد پیشرفت‌های وسیع بوده است و توانسته تا مناطق محروم و اقصی نقاط كشور این خدمات را با كمیت و كیفیت خوب ارائه كند و در حال حاضر نیز شاخص‌های سلامت ایران زبانزد كشورهای منطقه است.

امامی رضوی تصریح كرد: در حوزه دارو فناور‌ی‌های دارویی، آموزش و حوزه خدمات دارویی و درمانی در سالهای اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و باید در این زمینه مداخلات ارائه خدمات دارویی در زمینه درمان در بیمارستانها را بیشتر كنیم.

وی با اشاره به اینكه در سالهای دور بیماران از جمله بیماران زخم‌های اثنی‌عشری باید برای درمان عمل‌های سنگین انجام می‌دادند ولی در حال حاضر این نوع بیماریها‌ با ارائه خدمات دارویی معالجه می‌شود گفت: با این حال تداخلات دارویی كمتر مورد توجه قرار ‌گرفته و امروز به دلیل نیاز حمایتی بیماران باید موضوع تداخلات دارویی در بیماران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان داشت: متاسفانه هزینه‌های درمان به دلیل مصرف دارو رو به افزایش است و سرانه مصرف دارو هر روز بالاتر می‌رود و بر اساس گزارش سازمانهای بیمه‌گر هزینه مصرف دارو 30 درصد سبد كل بیمه‌ها را تشكیل می‌دهد.

وی افزود: به دلیل تنوع داروهای جدید توجه به مسائل داروسازی بالینی و همكاری بین داروسازان و پزشكان بر بالین بیماران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امامی رضوی با بیان اینكه در كنار گسترش رشته‌های داروسازی بالینی باید به طور جدی و با ایجاد راهكارهایی زمینه افزایش آموزش‌های مباحث داروسازی بالینی افزایش یابد گفت: باید در یك زمان مشخص و در حركتی انفجاری داروسازان را برای ارائه خدمات دارویی به بیماران تربیت كنیم.

وی افزود: در حوزه مدیریتی نیز در سالهای اخیر كنترل‌های وسیعی برای نظارت بر نسخ دارویی با همكاری معاونت‌های دارویی دانشكده‌های علوم پزشكی سراسر كشور صورت گرفته تا داروها به اندازه مناسب تجویز شود ولی این امر كفایت نمی‌كند.

امامی رضوی تصریح كرد: در راستای اجرای برنامه پزشك خانواده كه چندین سال است در كشور آغاز شده است مبحث داروسازان بالینی باید مورد توجه قرار گیرد تا در 2 تا 3 سال آینده راهنمای بالینی دارویی در كشور داشته باشیم.

امامی رضوی به جمعیت 20 میلیونی روستاییان كشور اشاره كرد و گفت: با اجرای طرح پزشك خانواده در روستاها توانسته‌ایم سرانه درصدی هزینه‌های دارو كه بر سازمانهای بیمه‌گر تحمیل می‌شده است را به 15 درصد كاهش دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا وزارت بهداشت تاكید بسیاری به مبحث حاكمیت‌های بالینی دارد به خصوص به پزشكانی كه در بیمارستانها فعالیت می‌كنند و در این موضوع باید توجه داشت تنها تربیت داروسازی بالینی كفایت نمی‌كند بلكه باید این ارتباطات را در محیط‌های بالینی بین داروساز بالینی و پزشكان بیشتر و به صورت یك فرهنگ‌سازی ایجاد كنیم كه در این راستا باید با اجرای كارگاه‌های تخصصی این روند را ارتقاء دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha