سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

به بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) که سر برنید با نوزادانی مواجه خواهید شد که برای ترک اعتیاد بستری‌اند. جوان نگاهش که می‌کنی با بقیه نوزادان خیلی تفاوت دارد.

نوزادانی که معتاد متولد می‌شوند!

سلامت نیوز:به بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) که سر برنید با نوزادانی مواجه خواهید شد که برای ترک اعتیاد بستری‌اند.سرویس جامعه جوان آنلاین: نگاهش که می‌کنی با بقیه نوزادان خیلی تفاوت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ، چهره‌اش در هم است و گاهی وقت‌ها از درد به خود می‌پیچد. انگار اعتیاد سن و سال سرش نمی‌شود و می‌تواند حتی کودک یک‌روزه را هم گرفتار خماری و نشئگی کند.

به بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) که سر برنید با نوزادانی مواجه خواهید شد که برای ترک اعتیاد بستری‌اند. دکتر حسین دلیلی، فوق‌تخصص نوزادان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اعتیاد نوزادان این‌گونه توضیح می‌دهد: «مواد مخدر از جفت رد می‌شود. در واقع جنین با مواد مخدر تماس دارد و وقتی به دنیا می‌آید دچار محرومیت از مواد مخدر می‌شود.»


به گفته این پزشک سندروم محرومیت علائم مختلفی دارد؛ علائمی نظیر گریه غیرطبیعی، خواب زیاد، لرزش، تشنج، تحریک‌پذیری، تعریق و تب، دمای پایین بدن، خمیازه‌های زیاد، گرفتگی بینی، نفس‌های تند و اسهال و استفراغ.

شدت این علائم در نوزاد بستگی به دوز مصرف مواد مخدر توسط مادر و مدت زمان استفاده دارد. میزان شدت این علائم توسط سیستم نمره‌دهی خاصی که به فینگان معروف است، بررسی می‌شود و براساس نمره‌ای که نوزاد از این بررسی می‌گیرد، درمان مشخص می‌شود. اگر مادر در زمان بارداری اقدام به ترک مواد مخدر کند، علائم ترک از همان دوره جنینی شروع می‌شود.


ظاهراً همه نوزادان متولد شده از مادران معتاد، نیاز به درمان دارویی ندارند. به گفته دکتر دلیلی ۶۰ درصد از این نوزادان نیاز به دارو ندارند بلکه با مراقبت‌های ویژه می‌توان علائم سندروم محرومیت را در آن‌ها کاهش داد تا سموم اعتیاد به مواد مخدر از بدن آن‌ها خارج شود. این پزشک متخصص در این باره می‌گوید: «نور را کم می‌کنیم، پارچه‌ای دورشان می‌پیچیم و قنداقشان می‌کنیم.

در واقع سعی می‌کینم بی‌قراریشان را کم کنیم و آرامشان کنیم.»، اما ۴۰ درصد نوزادان معتاد علائم شدیدتری دارند و لازم است با دارو درمان شوند.

یکی از این دارو‌ها مورفین خوراکی است که به میزان خاصی به نوزاد داده می‌شود و به تدریج دوز آن کاهش می‌یابد تا روند ترک اعتیاد کامل شود.این نوزادان اگر بخواهند درمان شوند نباید شیر مادر بخورند، چراکه شیر مادر معتاد برای آن‌ها درست مانند مصرف مواد مخدر می‌ماند و دوباره به اعتیاد بازمی‌گردند.


این نوزادان فقط مشکل ترک اعتیاد ندارند و معمولاً به دلیل چند مشکل جسمی آن‌ها را در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگه می‌دارند. نوزادان معتاد اغلب نارسند و از آنجایی که مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد برای آن‌ها انجام نمی‌شود با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. نوزادانی که خیلی وقت‌ها آن‌قدر شانس ندارند تا هیچ درمانی را تجربه کنند و به باند‌های تکدی‌گری فروخته می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha