سلامت نیوز :رئیس سازمان نظام‌پزشكی كشور گفت: حجم بیشتر شكایات مردم از پزشكان را رعایت نشدن اصول اخلاق پزشكی تشكیل می‌هد.

به گزارش فارس، سیدشهاب‌الدین صدر در پنجمین كنگره سراسری اخلاق پزشكی با بیان اینكه هر چه تكنولوژی‌ها بیشتر می‌شود مسائل جدیدتری در اخلاق پزشكی آشكار می‌شود اظهار داشت: هر چه اخلاق پزشكی بیشتر رعایت شود پزشك محبوب‌تر می‌شود و شكایت مردم نیز كمتر خواهد شد.

وی با بیان اینكه حجم بیشتر شكایت مردم از پزشكان را عدم رعایت اصول اخلاقی تشكیل می‌دهد گفت: تلاش و كوشش در كسب مهارت و دانش پزشكی از مهمترین صفاتی است كه پزشك باید داشته باشد و ارتباط خود را با منابع علمی قطع نكند.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) تصریح كرد: ایشان می‌فرماید كسی كه طبابت می‌كند باید 3ویژگی تقوا، پذیرش و نصیحت و جهاد و كوشش دائمی را داشته باشد.

صدر تصریح كرد: دقت در تشخیص بیماری و انتخاب بهترین راه درمان صفتی است كه پزشك باید داشته باشد همچنین طبیب باید خود را وسیله شفا بداند و نه شفا دهنده.

رئیس سازمان نظامی‌پزشكی ادامه داد: پزشك باید امانتدار، درستكار و مورد اعتماد مردم باشد همچنین در مقابل بیمار تواضع و فروتنی از خود نشان دهد و مردم شاید از روی اكراه به پزشك متكبر مراجعه كنند ولی در كل از چنین فردی بیزار هستند.

وی ادامه داد: حلم و بردباری صفت ویژه دیگر پزشك در مقابل بیمار و همراه بیمار است. همچنین رازداری یكی از اصول مهم در این زمینه است اما هنگامی كه فرد بیماری واگیردار دارد، در اوقات ولادت و فوت، شهادت نزد محاكم، ضرورت‌های قانونی، تصمیم بیمار به ارتكاب جرم و حفظ مصالح مهم دیگران در جامعه كه جزئیات آن در قانون آمده است پزشك می‌تواند راز بیمار را افشا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha