نتایج سه مطالعه که به تازگی انجام شده‌اند، نشان می‌دهد آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد.

آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد

سلامت نیوز:نتایج سه مطالعه که به تازگی انجام شده‌اند، نشان می‌دهد آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ، این سه مطالعه جدید که توسط محققان «مرکز پزشکی بیمارستان اطفال سینسیناتی» با همکاری محققان «دانشگاه سینسیناتی» انجام شد بر ارتباط میان آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت روانی در کودکان تاکید دارد.


به گزارش پایگاه اینترنتی سای تک،مطالعه‌ای که قرار است امروز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شود، نشان داد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی هوا یک تا دو روز بعد با تشدید اختلالات روان شناختی در کودکان همراه است. این موضوع را افزایش استفاده از بخش اورژانس بیمارستان اطفال سینسیناتی برای مشکلات روان شناختی تایید کرده است.


این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که در محلات محروم زندگی می‌کنند، در مقایسه با سایر کودکان نسبت به اثرات آلودگی هوا بر سلامت روانی به ویژه در مورد اختلالات مرتبط با اضطراب و خودکشی حساس‌تر هستند.


دکتر «کول بروکامپ» نویسنده اصلی این مطلب می‌گوید: این مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد سطح آلودگی روزانه هوا در فضای باز با افزایش علائم روان شناختی مانند اضطراب و خودکشی در کودکان ارتباط دارد.


وی ادامه داد: با این حال برای تایید این نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است اما نتایج این مطالعه می‌تواند به راهکارهای پیشگیرانه جدیدی برای کودکانی منجر شود که علائم مرتبط با یک اختلال روان شناختی را تجربه می‌کنند. این واقعیت که کودکانی که در محله‌های فقیرنشین زندگی می‌کنند، بیشتر اثرات آلودگی هوا را بر سلامتی تجربه می‌کنند؛ می‌تواند به این معنی باشد که آلاینده‌ها و استرس‌زاهای محله می‌توانند اثرات هم‌افزایی بر شدت و فراوانی علائم روان شناختی داشته باشند.


دو مطالعه دیگر محققان بیمارستان سینسیناتی که به تازگی منتشر شده‌اند نیز موید تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان است.
یکی از این مطالعات که در نشریه Environmental Research منتشر شده است، ارتباطی را میان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک شدید (TRAP) با افزایش اضطراب نشان می‌دهد. اعتقاد بر این است که این مطالعه اولین پژوهشی است که از تصویربرداری عصبی برای ارتباط دادن قرار گرفتن در معرض TRAP با اختلالات متابولیکی در مغز و افزایش علائم اضطراب در کودکان سالم استفاده می‌کند. این مطالعه نشان داد که غلظت «میوینوزیتول» ( myoinositol) در مغز کودکانی که در معرض TRAP قرار گرفته بودند، افزایش یافته بود؛ میوینوزیتول نشانگر واکنش عصبی التهابی مغز به TRAP است.


مطالعه دیگری که در نشریه Environmental Research منتشر شد نیز، نشان داد که قرار گرفتن در معرض TRAP در سال‌های اول زندگی و در دوران کودکی به طور قابل توجهی با افسردگی و علائم اضطراب گزارش شده در سنین ۱۲ سال همراه بود. یافته‌های مشابه در مورد بزرگسالان نیز گزارش شده است اما تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطات واضح میان قرار گرفتن در معرض TRAP و سلامت روان در کودکان بیشتر بوده است.به گفته محققان، این مطالعات به صورت جمعی به شواهد در حال افزایشی کمک می‌کنند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سال های اول زندگی و در دوران کودکی می‌تواند به ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روانی در بزرگسالی منجر شود. با این حال لازم است تحقیقات بیشتری برای تکرار این یافته‌ها و کشف مکانیسم‌های اساسی برای این ارتباطات انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha