سلامت نبوز :درنشستی كه امروز توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برگزار گردید،  برنامهَ كشوری جمهوری اسلامی ایران در زمینهَ پیشگیری از مصرف مواد مخدر به جامعهَ دیپلماتیك ارائه شد.

این جلسه كه در محل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران تشكیل شد، مسئولان ارشد از ستاد مبارزه با مواد مخدر و نمایندگانی از اعضای جامعهَ دیپلماتیك كه گروه دوبلین كوچك نامیده می شوند را گرد هم آورد. گروه دوبلین گروه مشاوره ای متغیر و غیر رسمی است و سازو کارهماهنگی با هدف تبادل اطلاعات و بحث بر سر خط مشی هائی جهت حل مشكلات كشوری پیرامون تقاضا، قاچاق و تولید غیر قانونی مواد مخدرارایه     می دهد. اعضای گروه دوبلین كوچك در تهران تشكیل شده است از 27 كشور عضو اتحادیهَ اروپا، استرالیا، كانادا، ژاپن، نروژ، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد همچنین تركیه و فدراسیون روسیه كه به عنوان ناظر در جلسات حضور دارند.

در این جلسه آقای حمید رضا صرامی، مدیر كل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران مروری كلی بر برنامهَ پیشگیری از مصرف مواد مخدر  در ایران را ارائه داد. به گفتهَ او هدف برنامهَ 5 ساله كشوری 2015-2011 این است كه: "گسترش اعتیاد را از طریق ارائهَ خدمات پیشگیرانه به 40 درصد جمعیت كشور در چهار گروه مشخص كاهش دهد. این گروه ها عبارتند از: خانواده، نظام آموزشی، محل كار و جامعه." طی سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران برنامه های پیشگیری از مواد مخدر را افزایش داده است. به گفتهَ وی"بخش روز افزونی از جمعیت هدف تحت پوشش برنامه های افزایش آگاهی و توانمندسازی مشابه اقدامات خوب بین المللی قرار گرفتند." افزایش مهارت های زندگی منابع مالی اضافی و مشاركت در سازمان های جامعه نهاد و غیر دولتی نیز نقش مهمی در برنامهَ جدید پیشگیری از اعتیاد ایفا می كند.

آقای آنتونینو دلئو، نمایندهَ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحدر در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: "تلاش های جمهوری اسلامی ایران درزمینهَ پیشگیری از مصرف مواد مخدر و نتایج آن نسبت به دستیابی های این كشور در زمینهَ كنترل مواد مخدر كمتر شناخته شده است." او گفت كه "برنامه های مبتنی بر شواهد كه توسط مسئولان كشوری به مرور زمان به اجرا درآمده است، سزاوار قدردانی و حمایت از سوی شركای ملی و بین المللی هستند." او افزود: " اگر هزینه های حاصل از جنایت، بی كاری و بیماری نیز بر شمرده شوند، برای هر دلاری كه خرج می شود، از طریق برنامه های خوب برای پیشگیری در میان جوانان می توان تا 9 دلار یا حتی بیشتر نیز پس انداز كرد."

این جلسه به عنوان بخشی از گردهمائی هائی است كه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد قصد دارد جهت ارتقای گفتگو و همكاری بین گروه دوبلین كوچك و ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار كند. در گرد همائی های آینده به سایر موضوعات مهم از جمله درمان مصرف مواد مخدر و بازپروری مصرف كنندگان، كنترل اچ آی وی میان مصرف كنندگان مواد مخدر و زندانیان،  كنترل مواد مخدر، و جایگزین مجازات زندان نیز پرداخته می شود. آقای دلئو افزود: "چنین گفتگوئی هدف دوگانه خواهد داشت. نخست آن كه به جامعهَ بین الملل این فرصت را می دهد تا بهتر به چالش ها، خط مشی ها و نتایج ایران در كنترل مواد مخدر واقف آید. دوم این كه مروری بر اقدامات خوب و آموخته ها از تجربیات ایرانی و بین المللی می شود."

فعالیت های پیشگیری از مصرف مواد مخدر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران بخشی از برنامهَ یكپارچهَ جدید (2014-2011) همكاری فنی در زمینهَ مواد مخدر و جرم است. این برنامه به صورت مشاركتی با گروه دوبلین كوچك و مسئولان ایرانی در سال 2010 تهیه شد. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در نظر دارد از طریق توانمندسازی و فراهم آوردن متخصصین امكان گفتگو در سطح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی را فراهم آورد و همچنین استاندارد های بین المللی و اقدامات خوب سازمان ملل متحد را ارتقا بخشد.

مداخلات پیشگیری از مصرف مواد مخدر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برنامه های كشوری را جهت پرداختن به تمام اشكال سوء مصرف مواد مخدر (به عنوان مثال حشیش، محرك های از نوع آمفتامین و مواد افیونی حمایت می كند. برنامه های كشوری كاهش آسیب، كنترل اچ آی وی و كاهش تقاضای مواد مخدر از طریق اقدامات مشخص مبتنی بر شواهد تقویت خواهند شد. بخشی مشخص نیز برای تقویت ظرفیت سازمان های غیر دولتی در زمینه های كاهش تقاضای مواد مخدر و پیشگیری و كنترل اچ آی وی/ایدز تهیه شده است.

آغاز به كار برنامهَ یكپارچهَ همكاری فنی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در زمینهَ مواد مخدر و جرم در جمهوری اسلامی ایران بدون مساعدت های بی دریغ دولت های نروژ و دانمارك امكان پذیر نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha