مطالعات نشان می دهد تنها چند روز کم خوابی می تواند منجر به حس سیری کمتر بعد از خوردن و متابولیز چربی غذا به شکل متفاوتی شود.

کمبود خواب بر متابولیسم چربی تاثیر می گذارد

سلامت نیوز:مطالعات نشان می دهد تنها چند روز کم خوابی می تواند منجر به حس سیری کمتر بعد از خوردن و متابولیز چربی غذا به شکل متفاوتی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، تحقیقات نشان داده اند اختلال در خواب تاثیرات مضری بر متابولیسم دارد. همچنین تحقیقات زیادی نشان داده اند که کم خوابی بلندمدت فرد را در معرض ریسک بالا چاقی و دیابت قرار می دهد.


«اورفیو بوکتان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در این باره می گوید: «در اکثر مطالعات بر متابولیسم گلوکز توجه شده، و در مطالعات بسیار کمی به ارزیابی هضم لیپیدهای چربی پرداخته شده است.»


در این مطالعه 15 مرد سالم در دهه 20 سال زندگی، بعد از یک هفته خواب خوب، 10 شب در آزمایشگاه تحت نظر بودند. شرکت کنندگان 5 شب از این 10 شب بیش از 5 ساعت نخوابیدند.


برای بررسی متابولیسم این شرکت کنندگان، بعد از 4 شب محدودیت در خوابیدن، به آنها شام پرچرب داده شد.
محققان بعد از بررسی نمونه خون شرکت کنندگان مشاهده کردند محدودیت خواب بر واکنش لیپید آنها بعد از خوردن غذا تاثیر گذاشت و منجر به پاکسازی سریع لیپیدها از خون بعد از وعده غذایی شد.


همچنین آنها مشاهده کردند شرکت کنندگان بعد از بیخوابی، حس خوب سیری بعد از وعده غذایی شان نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha