شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 279914

سلامت جسم و روح بر یکدیگر تاثیر می گذارد وباید مراقب هردوی آن ها بود .به همین منظور مواد غذایی را به شما پیشنهاد می کنیم که برای مقابله با افسردگی فصلی مفید است.

کاهش افسردگی فصلی با مراقبت های غذایی

سلامت نیوز:سلامت جسم و روح بر یکدیگر تاثیر می گذارد وباید مراقب هردوی آن ها بود .به همین منظور مواد غذایی را به شما پیشنهاد می کنیم که برای مقابله با افسردگی فصلی  مفید است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ، با تغییر رژیم غذایی در فصل های سرد می توان مانع از احساسات منفی شد.وقتی وارد فصل خنک سال می شویم، کوتاه شدن روزها، تاریک شدن زودهنگام و سرد شدن هوا، گاهی دست به دست هم می دهد و باعث ایجاد احساس افسردگی می شود اما قرار نیست این حس باقی بماند.

با تغییر رژیم غذایی و خوردن غذاهای مناسب در این فصل ها به خوبی می توان این احساسات منفی را از خود دور کرد. مواد غذایی دارای امگا ۳امگا ۳ موجب می شود سروتونین بیشتری در مغز تولید شود. سروتونین ماده ای است که محققان آن را در تغییر خلق و خو موثر می دانند.

افزون بر این، امگا ۳ عملکرد مغز را افزایش می دهد. برخی از مواد غذایی که منبع غنی از امگا ۳ است ، شامل انواع ماهی از جمله ماهی سالمون، ساردین، قزل آلا و گردو و انواع دانه ها از جمله دانه کتان است. مواد غذایی حاوی تریپتوفانیکی دیگر از روش هایی که می توانید به کمک آن سطح سروتونین مغز را افزایش دهید، خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان - اسید آمینه که در ساختمان بسیاری از پروتئین ها وجود دارد – است.

این ماده در مواد غذایی مانند گوشت ،جو و عدس یافت می شود . ویتامین Dارتباط مستقیم بین افسردگی و کمبود ویتامین D وجود دارد. این مسئله در تغییر فصل هم کاملا مشهود است.

در فصل تابستان تابش خورشید بیشتر است و معمولا بدن ویتامین D بیشتری نسبت به فصل های سرد و تاریک جذب می کند.حتما در فصل پاییز و زمستان در رژیم غذایی خود، مواد غذایی که سرشار از ویتامین D هستند مانند زرده تخم مرغ، لبنیات و روغن ماهی را قرار دهید تا دچار افسردگی و کسل شدن در این فصل نشوید.

 مواد غذایی فراوری نشدهمصرف تمام مواد غذایی گفته شده در رژیم غذایی بسیار مفید است اما باید غذاهایی را که در سطح قند خون شما تغییر ایجاد می کنند، از رژیم خود کنار بگذارید، از جمله غذاهایی که دارای شکر یا آرد سفید هستند.اگر سطح قند خون شما به طور غیرطبیعی افزایش یابد، ناگهان دچار تغییر در روحیه و احساسات خواهید شد. 

توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی  برای کاهش استرس و افسردگی

طب سنتی اشاره مستقیمی به واژه افسردگی ندارد ولی علایمی که افزایش سودا را در مغز به وجود می‌آورد با علایم افسردگی مشابه است.احساس غمگینی افکار منفی، بی‌قراری، بی‌خوابی یا بدخوابی، احساس سنگینی کسالت و ... از علایم افزایش سودا در مغز است. غذاهای گرم و تر برای افراد دچار استرس و افسردگی بسیار مناسب است.

از میان نوشیدنی‌های مناسب برای افراد افسرده و مضطرب می‌توان به شربت لیمو، شربت سیب و زعفران، شربت خاکشیر، شربت سکنجبین، گلاب، شربت گل و شربت بهارنارنج اشاره کرد. مغز بادام و پسته، کشمش، انجیر همراه بادام و پسته، مغز بادام با نبات، فندق با شکر به‌عنوان میان‌وعده برای کاهش استرس و افسردگی بسیار مفید است.گل سرخ، ریحان، گشنیز، هل میخک، زرشک، نعناع، زعفران، نارنج رب انار، تمرهندی و دارچین از ادویه‌ها و سبزی‌های نشاط‌آوری است که به افزایش نشاط افراد کمک می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha