شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 279930

میزان استاندارد مصرف نمک بین ۴ تا ۵ گرم در روز است، در حالی که ایرانیان بطور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ گرم نمک مصرف می‌کنند که باعث افزایش حمله قلبی می شود، بهتر است افراد استفاده از سبزیجات و گیاهان را جایگزین نمک کنند.

گیاهان را جایگزین نمک کنیم

سلامت نیوز:میزان استاندارد مصرف نمک بین ۴ تا ۵ گرم در روز است، در حالی که ایرانیان بطور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ گرم نمک مصرف می‌کنند که باعث افزایش حمله قلبی می شود، بهتر است افراد استفاده از سبزیجات و گیاهان را جایگزین نمک کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در مضر بودن نمک بیش از حد برای بدن شکی نیست، این را هم می‌دانیم که ما ایرانی ها اصولا به نمک علاقه ویژه ای داریم و تقریبا تمام غذاها را بانمک بیش از حد استاندارد می‌خوریم، اما نمک بر سلامت تاثیر منفی دارد، بطوریکه بر اساس نتایج یک مطالعه که از سوی سازمان جهانی بهداشت  بر روی بیش از چهار هزار  زن و مرد از سن ۲۵ تا ۶۴ سال انجام شد، ۱۲۱ نفر دچار حمله قلبی شدند.


بر اساس نتایج این مطالعه، کسانی که روزانه ۶.۷ تا ۸.۸ گرم نمک مصرف می‌کردند ۱۳ درصد خطر حمله قلبی داشتند، افرادی با مصرف ۸.۸ تا ۱۰.۹۵ گرم، ۴۵ درصد حمله قلبی را تجربه کردند و مصرف ۱۰.۹ تا ۱۳.۷ گرم نمک در روز ۵۶ درصد خطر حمله قلبی به همراه داشت.


برگزاری دوره های آموزشی برای کاهش مصرف نمک
رضا عزتیان، مدیر برنامه‌های بهبود تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه می گوید:  یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای اصلاح تغذیه مردم در زمینه مصرف نمک، برگزاری دوره‌های آموزشی در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت است.


وی اظهار می دارد: نشست‌های مشترکی بین وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد انجام شده که یکی از اهداف آن، اصلاح استانداردهای محتوای نمک و شکر است و بسته به شرایط موجود سعی می‌شود تا روند میزان مصرف نمک در بین مردم اصلاح شود.


عزتیان تصریح میکند: افزایش مصرف نمک باعث بروز بیماریهای فشار خون و قلبی عروقی و مشکلات کلیوی می‌شود؛ به همین دلیل مردم باید مراقب میزان مصرف نمک در سبد غذایی روزانه خود باشند.


عباس مهرعلی استاد دانشگاه و کارشناس تفذیه در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: یکی از ویژگی‌ها و خواص نمک، قابلیت خوب آن در جذب آب است، ولی  این ویژگی در بدن ما نقش مفیدی ایفا نمی‌کند، آب ناشی از مصرف بیش از حد نمک به‌طور کلی باعث ذخیره آب بیشتر، بالا رفتن فشار خون و به هم خوردن تعادل و عملکرد بسیاری از اندام‌ها می‌شود. خطر این شرایط به‌خصوص برای کسانی که از پیش سابقه بیماری قلبی دارند، بیشتر است.


وی می افزاید: نمک بالا در بیشتر مواقع به معنی چربی و قند بالای مواد غذایی هم است، در اغلب مواد غذاهایی که پر ادویه و پر نمک هستند، چرب هم هستند، ولی ممکن افراد چنین چیزی را متوجه نباشند چرا که بدن ما به‌خوبی با شرایط مختلف ارتباط برقرار می‌کند.


گروه‌های سنی چه مقدار نمک مصرف کنند؟
مهرعلی اظهار می دارد: بر اساس سازمان سلامت جهانی (WHO)  افراد بزرگ‌سال بهتر است روزانه پنج گرم، کودکان ۱ تا ۳ سال کمتر از ۲ گرم، ۴ تا ۶ سال کمتر از ۳ گرم، ۷ تا ۱۰ سال کمتر از ۵ گرم و افراد بالای ۱۱ سال کمتر از ۶ گرم نمک مصرف کنند.


این کارشناس تغذیه تصریح می کند: برای کاهش مصرف نمک باید از غذای روزانه آغاز کرد، بطوریکه  همه مقدار نمکی که در هنگام آشپزی مصرف می‌کنند را کاهش دهند.


میوه و سبزیجات جایگزین نمک
مهرعلی ادامه می دهد: نمکی که می‌خورید را به کمک میوه و سبزیجات جبران کنید، اثر نمک در بدن که حاصل پیوند سدیم و کلر است را می‌تواند به‌خوبی با مصرف پتاسیمی که در میوه و سبزیجات به‌وفور یافت می‌شود، خنثی کرد و میوه و سبزیجات مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر لازم برای بدن را هم تأمین می‌کنند.


وی اضافه می کند: برای طعم دادن به غذا از سبزیجات و گیاهان دیگر استفاده شود، نمک تنها ترکیب طعم دهنده در آشپزی نیست، سبزیجات و ادویه‌های زیادی هستند که هر کدام می‌توانند غذا را خوش طعم و عطر کنند.


مهرعلی تصریح می کند: برای کاهش مصرف نمک باید رژیم غذایی سالم داشت، غذاهای های آماده، فست فود، غذاهای فرآوری شده، پر ادویه و تند، بیسکوییت و اسنک و غیره نخورید و  مواد غذایی را بخرید که کمتر از ۱۰۰ میلی گرم سدیم در هر ۱۰۰ گرم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha