تحقیقات جدید نشان‌دهنده‌ی ارتباط میان عادت‌های بد خواب و بروز بیماری‌های قلبی است. اکنون سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا شما به اندازه‌ی کافی از خواب باکیفیت برخوردار هستید؟

برای سلامت قلبتان خوب بخوابید!

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان‌دهنده‌ی ارتباط میان عادت‌های بد خواب و بروز بیماری‌های قلبی است. اکنون سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا شما به اندازه‌ی کافی از خواب باکیفیت برخوردار هستید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، خواب به بدن ما در بازگشت انرژی و بازیابی توان از دست رفته کمک فراوانی می‌کند، خصوصاً در هنگام بروز بیماری‌ها و در افراد بیمار. همچنین به ما کمک می‌کند تا پس از یک روز طولانی و انجام فعالیت‌های متعدد کاری و غیر کاری، دوباره بتوانیم انرژی از دست رفته خود را به دست آوریم. بر اساس مطالعات تحقیقات جدید، برخورداری از خواب با کیفیت خوب می‌تواند در بهبود سلامت قلبی نیز مفید و مؤثر باشد.

کیفیت خواب و سلامت قلبی و عروقی
خواب باکیفیت می‌تواند موجبات تقویت سلامت جسمی و روحی افراد را فراهم آورد. همچنین به مغز انسان در حفظ هشیاری و ثبات تمرکز آن در طول روز نیز کمک می‌کند. در یکی از جدیدترین مطالعات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر مدت زمان خواب، کیفیت خواب نیز در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند مؤثر باشد.

در این پژوهش، محققان اطلاعات پزشکی بیشتر از 4 هزار نفر که از میانگین سنی 46 سال برخوردار بودند را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. حدود دوسوم از این شرکت‌کنندگان را آقایان تشکیل می‌دادند و در ابتدای تحقیق هیچ‌یک از آن‌ها گزارشی از تشخیص بیماری قلبی و عروقی نداشتند. پژوهشگران برای انجام این کار بر شیوع و پیشرفت مشکلات عروقی که می‌توانستند عاملی برای بروز بیماری‌های قلبی باشند تمرکز کردند.

داوطلبان برای بررسی بیماری قلبی و آترواسکلروز در بدن، تحت سونوگرافی 3 بعدی قلب و سی‌تی‌اسکن قرار گرفتند. محققان همچنین شرکت‌کنندگان را برای ضایعات عروقی نیز بررسی کردند. علاوه بر این در انجام این بررسی، از داوطلبان خواسته شد تا از یک لباس که مجهز به حسگرهای ثبت الگوهای خواب بود استفاده نمایند.

نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که از کمتر از 6 ساعت خواب روزانه برخوردارند در مقایسه با افرادی که 7 الی 8 ساعت خواب روزانه دارند، تا 27 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آترواسکلروز قرار دارند.

متخصصان بهداشت اغلب بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را با تجویز دارو، تغییر رژیم غذایی و ورزش درمان می‌کنند؛ اما نتایج این تحقیقات نشان داد که در هنگام کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و برای بهبود شرایط آن‌ها، باید به مدت زمان خواب و کیفیت خواب آنان نیز توجه نمود

همچنین دریافتند که کیفیت پایین خواب موجب افزایش 34 درصدی خطر بروز آترواسکلروز می‌گردد. علاوه بر این در تحقیق از داوطلبانی که از خواب کمتری برخوردار بودند مشخص گردید که آن‌ها در طول روز و به طور مرتب از مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده می‌کردند.

با توجه به یافته‌های این‌گونه تحقیقات باید گفت اصلاً جای تعجب نیست که خواب باکیفیت با مدت کم در مقایسه با خواب بی‌کیفیت با مدت طولانی از مزایا و فواید سلامتی بیشتری برای انسان برخوردار باشد. همچنین محققان هشدار می‌دهند که خواب بیش از حد و بالای 8 ساعت شبانه نیز همانند کم‌خوابی و حتی بیش از آن برای انسان اثرات سوء و مضر خواهد داشت. حتی خواب بیش از حد، خطر بالاتری از ابتلا به آترواسکلروز را به دنبال خواهد داشت.

نکاتی برای بهبود کیفیت خواب
مشکلات مربوط به خواب با بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری فشارخون (فشارخون بالا)، چاقی و تشدید بیماری آلزایمر مرتبط است.
توصیه می‌شود تا برای بهتر شدن کیفیت خواب و افزایش رفاه عمومی بدن، این نکات ساده را مدنظر قرار دهید:مصرف کافئین را محدود کنید
در هنگام شب از نوشیدن قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و چای پررنگ خودداری کنید. کافئین می‌تواند موجب بروز اختلال در روند خواب شده و مانع از دستیابی به خواب عمیق شود. می‌توانید به عنوان جایگزین، از نوشیدنی‌های آرامش‌بخش همانند برخی دمنوش‌ها و یا شیر گرم استفاده کنید.

به طور منظم ورزش کنید
پیاده‌روی می‌تواند در تسکین استرس، خصوصاً در روزهای خسته‌کننده‌ی کاری مؤثر باشد. همچنین در نظر داشته باشید که از انجام ورزش‌های شدید همانند دویدن قبل از خواب اجتناب کنید، زیرا ممکن است در روند خواب اختلال ایجاد کند و شما را بیدار نگه دارد.

یک عادت آرامش‌بخش را شروع کنید
یک سرگرمی آرامش‌بخش را برای قبل از خوابیدن انتخاب کنید؛ همانند مطالعه و یا گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش.

اتاق خواب مناسب و راحتی داشته باشید
یک اتاق خواب مناسب باید خنک، تاریک، ساکت و به دور از هرگونه وسایل اضافه مخل آرامش نظیر تلفن، دستگاه‌های الکترونیکی و یا تلویزیون باشد.

سر وقت بخوابید و بیدار شوید
در ساعات مشخصی به رختخواب بروید و همچنین در ساعات مشخصی نیز از خواب بیدار شوید، این کار به بدن شما کمک می‌کند تا به چرخه‌ی خواب و بیداری خود عادت کند.

متخصصان بهداشت اغلب بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را با تجویز دارو، تغییر رژیم غذایی و ورزش درمان می‌کنند؛ اما نتایج این تحقیقات نشان داد که در هنگام کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و برای بهبود شرایط آن‌ها، باید به مدت زمان خواب و کیفیت خواب آنان نیز توجه نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha