تا نیم قرن قبل، جراحی‌های مختلف با برش‌های وسیعی در پوست بیماران انجام می‌شد و گرچه نجات بخش، اما با درد و آسیب بافتی زیادی همراه بودند.

در جراحی‌ها از سمت دیگر پشت بام نیفتیم!

سلامت نیوز:تا نیم قرن قبل، جراحی‌های مختلف با برش‌های وسیعی در پوست بیماران انجام می‌شد و گرچه نجات بخش، اما با درد و آسیب بافتی زیادی همراه بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ،در سال‌های اخیر تمایل برای محدود كردن برش پوستی و به حداقل رساندن آسیب بافتی در عمل‌های جراحی بسیار رواج پیدا كرده است.جدا از پیشرفت‌های صورت گرفته در آندوسكوپی مغز، تمركز این نوشتار بیشتر روی جراحی‌های ستون فقرات است. طیف وسیعی از بیماری‌های ستون فقرات هستند كه درمان‌های جراحی شناخته شده دارند مثل شكستگی‌های ستون فقرات، تومورها، عفونت‌ها و انحراف ستون فقرات.

اما گروه بیماری‌های دیسك و تنگی كانال، شایع‌ترین درگیری‌های ستون فقرات در انسان هستند و درمان‌های متنوع و متفاوتی دارند.از سال‌های دور، جراحی دیسك كمر و گردن و تنگی كانال ستون فقرات برای برداشتن فشار روی ریشه‌های عصبی و برطرف شدن درد بیمار انجام شده و همان‌طور كه در بسیاری موارد شفابخش بودند اما در مواردی، دردهای مقاوم بعد از عمل هم عارض می‌شد. روند «كم تهاجمی»

شدن روش‌های جراحی، در این بیماری‌ها هم به معرفی درمان‌هایی مثل انواع تزریق‌ها، لیزر دیسك كمر و گردن، ازن تراپی، درمان با دیسكوژل و جراحی‌های آندوسكوپی انجامید. نتیجه استفاده صحیح از این روش‌ها، درمان جراحی كوتاه‌تر و كم دردتر و معمولا با عوارض كمتر است.

اما تصورات اشتباهی در مورد این روش‌ها وجود دارد؛ مانند بی‌خطر بودن، موفقیت قطعی درمان، موثر بودن در همه بیماران و به‌طور خلاصه «معجزه‌گر بودن».

این برداشت اشتباه به همراه امكان به‌كارگیری این روش‌ها، بدون حد و مرز مشخصی توسط تخصص‌های خارج از رشته‌های جراحی، به افراط در این درمان‌ها حتی با هزینه‌های گزاف انجامیده كه گاهی حتی به عوارض جبران‌ناپذیر منتهی می‌شوند.واقعیت این است كه هیچ درمانی بی‌خطر نیست؛ این جراحی‌های كم تهاجمی هم گرچه مفید و موثرند اما هرگز بی‌خطر نبوده و در تمامی موارد هم موفقیت‌آمیز نیستند.

كلید موفقیت این درمان‌ها، انتخاب صحیح آنها در بیمار مناسب برای جراحی‌های كم تهاجمی است. اگر بیماری كه طبق موازین علمی، مورد مناسبی برای این روش‌ها باشد توسط فرد متبحر تحت درمان قرار گیرد، موفقیت آنها بسیار بیشتر خواهد بود. و از سوی دیگر بیمارانی هستند كه نه تنها این درمان‌ها انتخاب خوبی برای آنها نیستند، بلكه انجام این جراحی‌های كم تهاجمی امكان دارد برایشان تهدیدآمیز هم باشد؛ چیزی كه گاهی باور آن برای افراد سخت است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha