یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 279980

این تجربه‌ای همگانی و آشنا برای بسیاری از ماست؛ این که اگر تا به حال ورزش نکرده اید، به یک باره وبدون آمادگی، ورزش سنگین را شروع کنید، در این شرایط عضلات شما درد می گیرد و تا چند روز ممکن است نتوانید راحت حرکت کنید اما پژوهشگران مرکزی در پاریس می‌گویند:

بعد از ورزش سنگین، تصمیم‌گیری ممنوع!

سلامت نیوز:این تجربه‌ای همگانی و آشنا برای بسیاری از ماست؛ این که اگر تا به حال ورزش نکرده اید، به یک باره وبدون آمادگی، ورزش سنگین را شروع کنید، در این شرایط عضلات شما درد می گیرد و تا چند روز ممکن است نتوانید راحت حرکت کنید اما پژوهشگران مرکزی در پاریس می‌گویند:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ، بعد از ورزش سنگین و ناگهانی، این فقط عضلات شما نیستند که تحت فشار قرار می‌گیرند، بلکه مغز شما نیز تحت فشار بوده و بهتر است تصمیم‌های حساس زندگی‌تان را بعد از ورزش سنگین نگیرید. »

تغییرات در مغز در نتیجه تمرین سنگیندر این مطالعه 37 ورزشکار حرفه‌ای شرکت داشتند و برنامه تمرینی برای آن ها به شکلی طراحی شده بود که برخی از روزها، تمرین بسیار سنگین و برخی از روزها سبک‌تر انجام می دادند.

در کنار تمرین‌های ورزشی، ورزشکاران از نظر شناختی نیز ارزیابی می شدند.تصویربرداری‌های مغزی و نحوه پاسخ گویی ورزشکاران به سوالات نشان داد؛ در روزهایی که تمرین بسیار سنگین بود، میزان خون‌رسانی به بخش‌های کناری لب پیشانی در مغز کم می شد و توان تصمیم‌گیری درست در آن‌ها کاهش می‌یافت.

لب پیشانی مغز ما بخشی است که بیشترین فعالیت را در زمان تصمیم‌گیری دارد و به ما امکان بررسی اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها را می‌دهد.

از سویی زمانی که ورزشکاران بسیار خسته بودند، میزان تصمیم‌گیری‌های تکانشی آن‌ها افزایش و تمایل آن‌ها به دریافت پاداش کوچک‌ترولی فوری درمقابل دریافت پاداش بزرگ‌تر اما با تاخیر، افزایش می‌یافت.

با توجه به نتایج این مطالعه، بهتر است به دو نکته توجه داشته باشیم:۱- از تصمیم‌گیری‌های مهم در روزهایی که ورزش سنگین یا فعالیت بدنی زیادی داشته‌اید، خودداری کنید، چرا که توان تحلیل اطلاعات در مغز شما کاهش می‌یابد.۲- اگر به نیت کاهش وزن، ورزش می‌کنید، درباره برنامه تغذیه خود پیش از آغاز ورزش تصمیم بگیرید و در اوج خستگی سراغ انتخاب مواد غذایی نروید، چرا که مقاومت شما در برابر انتخاب‌های غلط در این شرایط می‌تواند کاهش یابد.                             

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha