برخی لکه های کمرنگ در صورت کودکان به دلیل اگزمای سفید ایجاد می شوند که در نتیجه خشکی روی پوست، پوسته هایی در محل تشکیل می شود و زمانی که به بقیه پوست نور آفتاب می خورد تیره تر می شوند و آن نواحی دچار اگزمای سفید کمرنگ تر می شود.

لکه های سفید روی پوست کودکان نشانه کدام بیماری است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث هاب، کودکان خردسال ممکن است مستعد ابتلا به اختلالات پوستی باشند. نکاتی از لکه های سفید روی پوست کودکان وجود دارد که باید بدانید:

علل شایع لکه های سفید روی پوست کودکان پیتریازیس آلبا و ویتیلیگو است.

پیتریازیس آلبا چیست؟

پیتریازیس آلبا نوعی درماتیت (التهاب پوست) خفیف است و مشخصه این عارضه لکه های صاف و بیضی شکل، با رنگ دانه های کم (که باعث سفیدی آن ناحیه می شود) روی صورت، بازوها و بالاتنه است. مرزهای این تکه ها نامشخص است.

پیتریازیس آلبا در کودکان بین سه تا 16 سال رخ می دهد و تا 30 درصد از کودکان ممکن است در دوران کودکی خود به این بیماری مبتلا شوند. لکه ها خارش ندارند و پیتریازیس آلبا اغلب با یک عفونت قارچی اشتباه گرفته می شود، اما یک بیماری بی ضرر است و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید مشخص تر می شود.

این بیماری می تواند ماه ها تا سال ها با بهبودی خود به خودی آهسته ادامه یابد. گاهی اوقات، کرم های استروئیدی ممکن است برای کنترل شرایط کمک کننده باشند.

اجتناب از خوددرمانی، کرم های ضد قارچ و شستشوی بیش از حد پوست با صابون ضروری است.

پتریزیاس

ویتیلیگو چیست؟

ویتیلیگو از دست دادن تکه تکه رنگدانه پوست است. تکه ها مسطح، کاملا سفید و دارای حاشیه های مشخص هستند. موهای درون لکه های ویتیلیگو نیز اغلب سفید هستند.

در نوع B، ویتیلیگو به صورت لکه های موضعی که یک دست نیست و به صورت تکه تکه ظاهر می شود. این نوع در کودکان رایج است.

ویتیلیگو

درمان ویتیلیگو

درمان ویتیلیگو شامل استفاده از کرم‌های استروئیدی موضعی است که می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه مجدد در برخی بیماران شود.

گزینه درمانی دیگر PUVA است، یک درمان ترکیبی شامل استفاده از دارویی به نام پسورالن و سپس قرار دادن پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش می باشد. پسورالن را می توان به صورت لوسیون برای استفاده روی پوست یا به عنوان قرص خوراکی برای حساس کردن پوست به نور UV استفاده کرد. برای دریافت نتیجه مطلوب در درمان با PUVA باید حداقل یک سال یا بیشتر صبر کرد. چنین درمانی باید توسط یک متخصص پوست نظارت شود.

کرم‌های ضد آفتاب نیز می‌توانند مفید باشند، زیرا نواحی تحت تأثیر ویتیلیگو مستعد آفتاب‌سوختگی هستند. استفاده از کرم های ضد آفتاب در مناطق آسیب دیده که در معرض نور خورشید هستند توصیه می شود.پاسخ به درمان در هر فرد و محل آسیب دیده متفاوت است.

لکه های کمرنگ در صورت کودکان و اگزمای سفید

دکتر محمد رضوانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« لکه های پوستی ممکن است کمرنگ باشند و یا ممکن است فاقد رنگدانه های پوستی باشند.برخی در نتیجه خشکی روی پوست بروز می کنند و پوسته هایی در محل تشکیل می شود که زمانی که به بقیه پوست نور آفتاب می خورد تیره تر می شوند و آن نواحی دچار اگزمای سفید کمرنگ تر می شود. زمانی که کودک را به نزد ما می آورند مشخص می شود که لکه های پوستی فاقد رنگدانه نیستند بلکه دچار کمرنگی هستند که به آن اگزمای سفید گویند که برای این بیماران کرم مرطوب کننده تجویز می کنیم و مشکل کودک برطرف می شود.»

به گزارش سلامت نیوز وی در ادامه گفت:« برخی از لکه های پوستی فاقد رنگدانه هستند که همان بیماری ویتیلیگو و یا لک و پیس است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به سلول های رنگدانه ساز بدن حمله می کند و باعث مرگ این سلول ها می شود. دور دهان یکی از شایع ترین محل های بروز لک و پیس در بدن می باشد. بیماری لک و پیس در دو نقطه از بدن بیشتر ظاهر می شوند یکی در اطراف سوراخ های بدن مثل دور چشم، دور دهان یا دور مقعد یا دور نوک پستان. از دیگر محل هایی که لک و پیش بیشتر بروز می کند بر روی برجستگی های استخوان است مثل آرنج و دست و مانند آن.»

نوزاد


این متخصص بیماری های پوست و مو با بیان اینکه لک و پیس بیشتر در دو دهه اول زندگی رخ می دهد و ۵۰ درصد کیس های لک و پیس کودکان هستند، گفت:« این بیماری زمینه خانوادگی دارد اما بیماری ای نیست که از طریق یک ژن به ارث برسد و ارثی نیست اما استعداد فامیلی در بروز آن دخیل است و حدود ۷۰ درصد موارد مبتلایان در آنها زمینه بیماری های خودایمنی مثل دیابت، ریزش موی سکه ای، رماتیسم مفصلی وجود دارند.»


دکتر رضوانی با تاکید بر اینکه بیماری لک و پیس درمان پذیر است و نگاهمان به این بیماری این نیست که این بیماری غیرقابل درمان است، گفت:« لک و پیس سه مرحله درمانی دارد. درمان های طبی از طریق داروها، درمان های تابشی که از نوردرمانی و لیزر اگزایمر و سلول درمانی که در موسسه رویان انجام می شود.

بسیاری از بیماران با این سه روش درمانی، درمان می شوند و حتی ما در مواردی بهبود خود به خودی بیمار را شاهد هستیم که بیماری وی پسرفت می کند و ۲۰ درصد بیماران بدون هیچگونه درمانی، بهبود پیدا می کنند.»

وی افزود:«عده ای اندکی از بیماران مبتلا به لک و پیس هستند که با این سه نوع درمان، درمان نمی شوند ولی با این روش ها بیماری آنها پیشرفت نمی کند و عده ای بسیار کمی هم هستند که بیماری آنها با این سه درمان ، بهبود نیافته و حتی بیماری آنها پیشرفت نیز می کند.»

تینه آ ورسیکالر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مام جانکشن، کچلی که به آن پیتریازیس ورسیکالر نیز می‌گویند، یک عفونت قارچی پوست است که باعث ایجاد لکه‌های روشن‌ یا تیره‌ روی پوست می‌شود. کچلی می تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می شود.

کچلی پوست

علل تینه آ ورسیکالر 

این بیماری توسط مخمرهایی ایجاد می شود که عموماً روی پوست وجود دارند. رشد بیش از حد مخمرهای مالاسزیا به دلیل عوامل محیطی مانند گرما و رطوبت می تواند منجر به لکه بینی روی پوست شود. سوء تغذیه و تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس) نیز ممکن است منجر به رشد بیش از حد مخمرها شود.

پیتریازیس ورسیکالر نمی تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند و مسری نیست، زیرا اکثر افراد به طور طبیعی مخمرهای مالاسزیا روی پوست دارند و این وضعیت به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد نمی شود.

سیستم ایمنی ضعیف، پوست چرب و مرطوب، یا شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب ممکن است خطر ابتلا به کچلی را افزایش دهد. کودکانی که از داروهای کورتیکواستروئیدی استفاده می کنند نیز ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

علائم و نشانه های کچلی ورسیکالر

اگرچه ممکن است لکه های سفید روی صورت ظاهر شوند، اما در قفسه سینه، پشت و بازوها شایع تر هستند. لکه ها ممکن است در برخی افراد صورتی یا قهوه ای روشن باشند و ممکن است ظاهر فلس مانند داشته باشند. تغییر پوست معمولاً محدود به لایه بیرونی پوست است و اغلب باعث درد یا خارش نمی شود.

معاینه فیزیکی برای تشخیص کچلی در اکثر کودکان کافی است. 

درمان کچلی ورسیکالر

شامپو حاوی سولفید سلنیوم روش اولیه درمان  این بیماری است. اگر این بیماری با اولین روش درمانی برطرف نشد، می توان از شامپوهای ضد قارچ یا ضد شوره استفاده کرد. در بسیاری از کودکان ممکن است پوست در مدت کوتاهی بهتر شود. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا رنگ پوست یکنواخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لینا AF ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    44 23
    سلام خواهرم که نو تولد شده بود در شکمش به اندازه ای سه انگشت دست سفید بود آیا این ویتیلیگو است یا نه ؟ تورو خدا جوابم و بدهید خیلی نگرانشم..