سلامت نیوز : مشاور وزیر بهداشت و رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح پیمایش کشوری سلامت دهان طی سال جاری خبر داد.
محمد حسین خوشنویسان در حاشیه نشست با مسئولان بهداشت دهان و دندان حوزه معاونت بهداشتی گفت: اطلاعات به دست آمده از این طرح پیمایشی، برای برنامه ریزی و پیشگیری از بیمارهای دهان و دندان استفاده می شود و طرح پیمایشی سلامت دهان در پایان تابستان سال جاری به مدت دوماه اجرایی می شود.
رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و درمان اضافه کرد: حدود 300 دندانپزشک و کاردان بهداشت و دهان، 30 هزار نفر از جمعیت نمونه کشور را در همه گروه های سنی مورد پالایش قرار می دهند. دكتر خوشنویسان گفت: بر اساس آخرین سرشماری سلامت دهان که در سال 83 انجام شده است، شاخصDMFT (نشان دهنده تعداد دندان های پوسیده، کشیده شده و ترمیم شده) در کل کشور 86/1 است.
 وی افزود: این آمار از نظر سازمان های بین المللی در کشور رشد قابل قبولی است اما زمانی که شاخص را به اجزای تشکیل دهنده تقسیم می کنیم، بیش از 90 درصد از این شاخص ها مربوط به دندان های پوسیده است.
دكتر خوشنویسان با بیان این که وزارت بهداشت توجه خاصی در زمینه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان دارد گفت: اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت فعالیت های خود را به دلیل محدودیت در امکانات و منابع مالی و نیروی انسانی در گروه های هدف زنان باردار، کودکان زیر شش سال و کودکان بین 6 تا 12 سال متمرکز کرده است.
به گفته وی، با اجرای فعالیت های این اداره در گروه های هدف خدمات پیشگیری برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر انجام می شود.
وی اضافه کرد: در گروه زنان باردار این اداره اطلاعات آموزشی، بهداشتی را در کتابچه ای برای بهبود وضعیت بهداشت و دهان خود و همچنین توصیه هایی در مورد مراقبت از دندان های نوزادان از زمان رویش دندان تا سه سالگی ارائه شده است.
دكتر خوشنویسان اظهار داشت: برای گروه کودکان زیر شش سال نیز هر شش ماه یکبار در کودکان چهار و پنج سال وارینش فلوراید برای سخت شدن مینای دندان انجام می شود.
وی ادامه داد: ترمیم دندان های کودکان بین 6 تا 12 سال زیر پوشش بیمه ای قرار گرفته است که می توانند با استفاده از دفترچه بیمه، خدمات درمانی دندان پزشکی را دریافت کنند.
رییس اداره سلامت دهان و دندان با اشاره به این که 35 تا 50 درصد مناطق محروم کشور بهره چندانی از خدمات سلامت دهان و دندان نمی برند، گفت: صعب العبور بودن، دوری از مرکز استان، پایین بودن جمعیت در یک منطقه باعث شده که دندان پزشکان غیر بومی تمایل و علاقه ای برای ارائه خدمات و اقامت در مناطق محروم کشور نداشته باشند.
وی افزود: برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در بخش دندان پزشکی قرار شده از نیروهای بومی داوطلب این رشته پذیرش شوند و مشکلاتی که دندانپزشکان برای کار کردن در این مناطق با آن روبرو هستند در زمینه تجهیزات است که مقرر شده تجهیزات جدیدی تهیه و به استان های سراسر کشور ارسال شود.
 وی در مورد بودجه اختصاص یافته به این طرح گفت: اقدامات خوبی و گسترده ای برای افزایش و تخصیص بودجه بیشتر انجام گرفته که از طریق وزارت بهداشت و یا مجلس در حال پیگیری است.
 رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در مورد فضاهای کلینکی ها و مراکز دندان پزشکی گفت: اغلب این فضاها استاندار نیستند، از جمله کوچک بودن فضا، نداشتن کف و دیوار کاشی و یا سرامیک، نداشتن امکاناتی چون کابیت، سینک دستشویی، جای شست و شو و استریل کردن لوازم در این مراکز استاندار نیست كه همکاری مردم و بودجه های دانشگاهی می توان این فضاها را استاندارد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha