شوخی و ازدحام همراهان احتمال خطای پزشکی را افزایش می دهد

سلامت نیوز:دکتر احمدرضا خزاعی متخصص طب اورژانس در مصاحبه با رادیو سلامت گفت؛ اورژانس جایی بسیار پر استرس است و نیاز به تمرکز بالایی دارد و شوخی های همراهان و ازدحام بی مورد آنها باعث برهم خوردن تمرکز کارکنان اورژانس و افزایش احتمال خطا و به خطر افتادن جان بیماران می شود.

این متخصص اورژانس افزود: در اورژانس هیچ چیزی به اندازه ی وجود یک همراه مطلع و مسئولیت پذیر نمی تواند به تیم درمان کند تا درمان را بهتر و دقیق تر انجام دهند، کسی که بتوانیم یا او مشورت کنیم و اطلاعات کافی بگیریم و برعکس یک همراه بی اطلاع و غیرمسئول می تواند بسیار اثر معکوس داشته باشد.


خزاعی ضمن بیان اینکه: متاسفانه مراجعات غیراورژانسی در ساعات شب کیفیت درمان بیماران واقعی اورژانس را تحت تاثیر قرار داده است گفت: حدود ۷۰ درصد از مراجعات به اورژانس بیمارستان ها به هیچ عنوان ماهیت اورژانس نداشته و منجر به دوباره کاری و مراجعه ی مجدد بیمار در شیفت روز می شود، زیرا نیاز به برخی تخصص ها یا امکانات تشخیصی می باشد که در شیفت شب امکان ارائه ی آنها به بیماران سرپایی غیراورژانسی با توجه به محدود بودن امکانات نیست.

وی گفت در اورژانس اصلِ "عدم رعایت نوبت" حاکم است و رسیدگی به یک بیماری که علائم حیاتی وی تهدید می شود و یا تهدید عضودارد مقدم بر همه چیز است‌. 

این متخصص طب اورژانس به تخریب وجه پزشکان در برخی از رسانه ها توسط  افراد غیرمسئول و فاقد اطلاعات کافی، اشاره کرد و گفت: "این تخریب ها موجب از بین رفتن اعتماد بین پزشک و بیمار و چالش های جدی شده است‌"

دکتر صادقی راد معاون درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز در این گفتگوی خبری که با برنامه ی مخاطب خاص صورت گرفت گفت: اورژانس ها تحت فشار بالایی هستند اما تنها انتظار ما افزایش صبر و شکیبایی و مهارت پرسنل در کنترل شرایط بحرانی است.

صادقی راد فرهنگ سازی بین عموم مردم در جلوگیری از مراجعات بی جهت به اورژانس های بیمارستانی را یک نیاز ضروری دانست و خواستار کمک رسانه ها شد.

صادقی راد در مورد چرایی محدود شدن فعالیت متخصصین طب اورژانس در بیمارستان ها به خاطر مداخلات غیرفنی و تعارض منافع دیگر رشته ها با آنها گفت: منعی در سازمان تامین اجتماعی برای خدمات این رشته وجود ندارد منتهی به دلیل نوپا بودن این رشته، هم پوشانی بین فعالیت آنها با سایرهمکاران در مورد شیوه ی درمان و ... وجود دارد و در حال رفتن به سمت و سویی هستیم که این مسائل حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha