معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به موفقیت‌های کشور در حوزه پیوند اعضا، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع تر کیسه‌های خون و کیت‌های تشخیص HLA در ایران تولید شوند تا لازم نباشد تست‌ها را برای مراحل دوم و سوم به خارج از کشور ارسال کرد.

لزوم تولید کیسه‌ خون و کیت‌ تشخیص HLA در کشور

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به موفقیت‌های کشور در حوزه پیوند اعضا، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع تر کیسه‌های خون و کیت‌های تشخیص HLA در ایران تولید شوند تا لازم نباشد تست‌ها را برای مراحل دوم و سوم به خارج از کشور ارسال کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در همایش روز جهانی بزرگداشت اهداکنندگان سلول‌های بنیادی  با بیان اینکه پیوند عضو را دکتر فاضل در کشور راه‌اندازی کردند، گفت: امروز ما در حوزه  پیوند کبد در دنیا پیشرو هستیم و در حوزه پیوند مغز استخوان هم از سال ۱۳۶۹ آغاز شد و تاکنون بالغ بر ١٢ هزار پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده که این پیوندها جان بیماران را نجات داده است.


جان بابایی با بیان اینکه سالانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ پیوند در کشور انجام می‌شود، افزود: بیماری‌های مهلکی هستند که اگر پیوند نبود، بیماران از بین می‌رفتند. خوشبختانه با زحمات همکاران‌مان دهمین انتقال هوایی قلب با جت در کشور انجام شده است. آخرین پیوند قلب در روز عاشورا بود که یک انتقال هوایی به کمک جت داشتیم. در این روش در طی یک ساعت قلب را از بدن فرد مرگ مغزی جدا می‌کنند و به فرد گیرنده پیوند می‌زنند که از افتخارات‌مان است.


جان بابایی با بیان اینکه در حوزه پیوند مغز استخوان پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، گفت: از زمانیکه پیوند مغز استخوان در کشور آغاز شد، اغلب این پیوند از دهندگانی بود که کاملا مشابه بودند و از خویشاوند انجام می‌شد، اما بعد از اینکه خانواده‌ها به سمت تک فرزندی یا دو فرزندی رفتند، پیوند از افراد غیر خویشاوندی که از نظر ژنتیکی با بیمار مشابهت دارند، انجام می‌شود.


وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی و توسعه بانک‌های اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ادامه داد: در گذشته خانواده‌ها تعداد فرزندان زیادی داشتند و امکان استفاده از سازگاران خویشاوند ممکن بود، اما با کاهش تعداد فرزندان نیاز به پیوند از غیر خویشاوند بیشتر حس شد و مراکز پذیره‌نویسی  را راه‌اندازی کردیم. امروز شبکه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز نیاز بیماران در کشور  را به رایگان پاسخگوست و حتی جستجو در بانک‌های جهانی برای HLA یکسان را انجام می‌دهیم.


معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۶ مرکز پیوند مغز استخوان داریم، گفت: هفت مرکز پیوند از افراد غیر خویشاوند انجام می‌دهند و باید این اقدام را به تمام مراکزمان توسعه دهیم. باید توجه داشت که هزینه‌های تشخیص سازگاری HLA بسیار بالاست. البته الان وزارت بهداشت تا سقف ١۵ میلیون تومان هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.


وی ادامه داد: تمام خدمات و پروسه پیوند در کشور رایگان است. در عین حال امیدواریم هر چه سریع تر کیسه‌های خون و کیت‌های تشخیص HLA در ایران تولید شوند تا مجبور نباشیم تست‌ها را برای مراحل دوم و سوم به خارج از کشور بفرستیم. همچنین مراکز به سمت پیوند از افراد غیر خویشاوند بروند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha