چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 28001
سلامت نیوز :  معاون پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در هر 30 ثانیه یك پا در دنیا به علت بیماری دیابت قطع می‌شود.

محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با فارس ، ضمن رد برخی آمارها مبنی بر مبتلا بودن 7 میلیون نفر به دیابت در ایران این آمار را واقعی ندانست و گفت: آمار مبتلایان به دیابت در كشور حدود 2 تا 3 میلیون نفر است.

وی در رابطه با شیوع دیابت اظهار داشت: بر اساس مطالعات مختلفی كه صورت پذیرفته 10 درصد آقایان در سن بالای 30 سال و 11 درصد خانم‌ها در سن بالای 30 سال به دیابت مبتلا هستند و حدود10 درصد دیگر قند خون طبیعی ندارند.

وی افزود: وقتی قند از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بیشتر باشد دیگر طبیعی نیست و باعث اختلال گلوكوز ناشتا می‌شود و اگر این میزان بیشتر از 126 میلی‌گرم باشد آن را دیابت می‌نامیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: بنابراین اگر مجموع این دو را در نظر بگیریم، یعنی افراد دیابتی و افرادی كه قند خونشان از 100 به بالا باشد، این افراد 20 درصد جامعه بالای 30 سال را تشكیل می‌دهند یعنی از هر 100 نفر جمعیت بالای 30 سال در كشور حدود 20 نفر قند بالاتر از حد طبیعی دارند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار مراكز تحقیقاتی وزارت بهداشت حدود 2 تا 3 میلیون بیمار دیابتی در كشور داریم كه 10 درصد آنها دیابت نوع 1 هستند و باید انسولین مصرف كنند و حدود 90 درصد آنها دارای دیابت نوع 2 هستند كه داروهای خوراكی استفاده می‌كنند.

معاون پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: دیابت نوع 2 بیماری بدون علامتی است به همین علت نیمی از بیماران از ابتلای خود به دیابت اطلاع ندارند و زمانی كه دچار عارضه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، كلیوی و چشمی شده و به پزشك مراجعه می‌كنند. برای اولین بار كه قند آنها چك می‌شود، متوجه می‌شوند كه دیابت دارند.

وی با اظهار نگرانی از شدت افزایش آمار دیابت در كشور گفت: رشد دیابت در كشور‌های غربی در دهه ششم عمر به بالاست اما متاسفانه در كشور ما سن دیابت كاهش پیدا كرده و مبتلایان در دهه چهارم و پنجم زندگی دچار دیابت می‌شوند و این بدان معناست كه این افراد در اوج كار و فعالیت هستند كه مبتلا به دیابت می‌شوند.

مهاجری تهرانی دلیل شیوع دیابت را كم‌تحركی، چاقی، افزایش مصرف مواد غذایی با كالری بالا مثل فست‌فودها دانست و تاكید كرد: در رأس همه عوامل، چاقی نقش موثری در این بیماری دارد و متأسفانه چاقی در كشور ما در حال رواج است؛ همچنین مصرف مواد دخانی باعث تشدید عوارض دیابت می‌شود.

وی با اشاره به خسارات ناشی از بیماری دیابت گفت: دیابت باعث می‌شود عمر مفید افراد یا به علت عوارض بیماری یا به دلیل مرگ زودرس از دست برود؛ بر اساس مطالعات مركز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران حدود 300 هزار سال از عمر مفید ایرانیان در هر سال به علت این بیماری و عوارض آن از دست می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به آمار‌های جهانی در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر متجاوز از 200 میلیون بیمار دیابتی در جهان داریم كه طبق پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین‌المللی دیابت تا سال 2025 این میزان از 360 میلیون فرد مبتلا فراتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: البته عمده این افزایش در كشورهای در حال توسعه خواهد بود؛ طبق مطالعات انجام شده در كشور ما نیز تا 20 سال آینده جمعیت دیابتی ایران 2 برابر خواهد شود.

مهاجری تهرانی با اشاره به خاموش بودن و بدون علامت بودن دیابت نوع 2 گفت: در دیابت نوع یك به دلیل اینكه انسولین كاهش پیدا می‌كند بیمار دچار علایمی مانند تكرر ادرار و كاهش وزن می‌شود و خیلی سریع به پزشك مراجعه می‌كند و برای درمان وابسته به انسولین می‌شود؛ اما در دیابت نوع 2 در صورت عدم مراجعه و كنترل قند شخص بیمار، دیابت تشخیص داده نمی‌شود و بیماری آرام پیش رفت می‌كند و تأثیر عوارض خود را بر روی فرد می‌گذارد.

وی افزود: بنابراین لازم است تمام افراد بالاتر از 45 سال یكبار مراجعه پزشكی داشته باشند و یكبار قند خون ناشتا از آنها گرفته شود، اگر قند آنها زیر 100 بود لازم است هر 3 سال یكبار برای كنترل مجدد مراجعه كنند و اگر بالاتر از حد مجاز بود تست‌های تكمیلی برای تائید یا رد بیماری دیابت برای آنها انجام شود؛ كسانی هم كه چاق هستند یا كم تحركی دارند یا سابقه فامیلی دیابت دارند باید زودتر مراجعه كنند و برای خودشان یك تست غربالگری انجام دهند.

معاون پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران با هشدار در خصوص عوارض عدم تشخیص و تشخیص دیرهنگام دیابت تاكید كرد: اگر دیابت تشخیص داده نشود می‌تواند منجر به عوارض مهمی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی كه ریسك سكته در بیماران دیابتی را تا 4 برابر بیشتر می‌كند و بیماری‌های كلیوی كه در بیماران دیابتی باعث دفع پروتئین یا آلبومین از كلیه ‌شده و عامل كاهش عملكرد كلیه‌ها و در نهایت نارسایی كلیه‌ها می‌شود و كار به دیالیز یا به پیوند كلیه می‌رسد، به عبارت دیگر شایع‌ترین عامل نارسایی كلیه در دنیا و ایران بیماری دیابت است.

وی اضافه كرد: عارضه دیگر این بیماری كاهش دید و نابینایی است، دیابت در عروق شبكیه چشم اثر می‌گذارد و باعث تشكیل عروق جدید شده و موجب خونریزی در چشم می‌شود. در موارد حاد نهایتاً باعث نابینایی می‌شود؛ شایع‌ترین علت نابینایی در دنیا و ایران نیز بیماری دیابت است.

مهاجری تهرانی ادامه داد: زخم پای دیابتی هم از دیگر عوارض این بیماری است، دیابت باعث می‌شود عروق پا دچار تنگی شده و از طرفی اینها اختلاف حس دارند و همین مسئله باعث زخم در پا می‌شود و عدم تشخیص و درمان به موقع این زخم موجب قطع عضو می‌شود؛ باز شایع‌ترین دلیل قطع پا در دنیا و ایران، البته با كنار گذاشتن علت تروما یا حوادث، بیماری دیابت است.

وی افزود: در هر 30 ثانیه یك پا در دنیا به علت بیماری دیابت قطع می‌شود و 15 درصد از بیماران دیابتی دچار زخم پا می‌شوند، 15درصد افرادی كه دچار زخم پا می‌شوند پایشان قطع می‌شود؛ اما نكته مهم این است كه زخم پا در این بیماران به راحتی قابل پیشگیری و درمان است و در كسانی كه كارشان به قطع عضو می‌رسد به دلیل مراجعه دیر هنگام بیمار به پزشك است، می‌توانیم تا 80 درصد از این قطع عضو جلوگیری بكنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha