رئیس انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به اینکه عوامل خطری که سبب ایجاد بیماری قلبی - عروقی می‌شود را رعایت کنیم، گفت: مردم ما از عوامل خطر این بیماری اطلاع دارند اما کمتر آنها را رعایت می‌کنند.

بیماری قلبی عروقی، شایع‌ترین علت مرگ و میر

سلامت نیوز: رئیس انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به اینکه عوامل خطری که سبب ایجاد بیماری قلبی - عروقی می‌شود را رعایت کنیم، گفت: مردم ما از عوامل خطر این بیماری اطلاع دارند اما کمتر آنها را رعایت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فریدون نوحی به مناسبت روز جهانی قلب به ایرنا اظهار داشت: مردم ما آگاهی خوبی از عوامل خطر بیماری دارند، اگر آنها را رعایت کنند، به تدریج بیماری کنترل می‌شود و ابتلا به این درصد که الان خیلی بالا است، کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌دانند که بی‌تحرکی بد است اما تحرک خود را زیاد نمی‌کنند، می‌دانند چاقی بد است، اما پرغذایی و بدغذایی دارند، افزود: آنها می‌دانند فشار خون از عوامل اصلی بیماری است اما آن را کنترل نمی‌کنند، می‌دانند نمک نباید بخورند اما آن را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، می‌دانند چربی خون بالا مشکل ایجاد می‌کند یا سیگار کشیدن خیلی مضر است، اما نسبت به این مسائل بی‌توجه هستند.

نوحی به ارتباط مصرف تریاک و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عوامل خطر این بیماری در جامعه ایرانی، مصرف تریاک است، که مردم باید از مصرف آن به شدت خودداری کنند.

وی بر لزوم رعایت این موضوعات تاکید کرد و گفت: مردم باید از عومل خطر بیماری قلبی - عروقی دوری کنند تا شاهد کاهش ابتلا به این بیماری در کشور باشیم.

وی افزود: بیماری‌های قلبی - عروقی شایع‌ترین عامل مرگ و میر در دنیا از جمله کشور ما هستند و درصد قابل توجهی از مرگ و میرهای داخل کشور بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها رخ می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق بیان داشت: آمارهای کشوری در زمینه شیوع بیماری‌های قلبی - عروقی، متفاوت است گاهی اوقات گفته می‌شود به ۴۰ درصد می‌رسد و برخی حتی می‌گویند بیشتر از این درصد هم است.

وی با اشاره به اینکه برخی عوامل بیماری‌زا مانند ژنتیک و سن بالا، چندان قابل مداخله و کنترل نیستند، گفت: با رعایت عوامل خطر می‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد یا آن را به تاخیر انداخت.

نوحی ادامه داد: کسانی که در جمع خویشاوندان خود بیمار قلبی - عروقی زودرس دارند، باید با رعایت عوامل خطر تلاش کنند تا کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سن بیماری قلبی - عروق در حال کاهش است؟ گفت: کاهش سن بیماری به دلیل رعایت نکردن عوامل خطر است، وقتی چاقی افزایش پیدا کند، دیابت هم شیوع بیشتری می‌یابد، پس عوامل خطر بیماری وجود دارد و افراد هم زودتر به بیماری مبتلا می‌شوند.

نوحی، شناخت زودتر و بهتر بیماری‌ها را ضروری دانست و گفت: در گذشته، فرد به علت ندانستن عوامل خطر فوت می‌کرد، اما الان علت ابتلا مشخص است و اگر زودتر تشخیص داده شود، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

وی بر لزوم مراقب از فشار خون، قند خون و چربی خون تاکید و به مردم توصیه کرد مقداری تحرک خود را بیشتر و در مصرف مواد غذایی دقت کنند، فست‌فودها و مصرف نمک زیاد نیز بسیار برای بدن ضرر دارد که باید استفاده از آنها را به حداقل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha