مدت‌هاست درخت‌های پارك چیتگر به عنوان بزرگ‌ترین پارك جنگلی پایتخت بی‌آبند، اما فقط وقتی قصه تشنگی این درختان به گوش رسید كه برخی از اعضای شورای شهر تهران به قصد بازدید از وضعیت این پارك جنگلی پا به آن گذاشتند. پس از آن بود كه مشخص شد بیش از 3000 اصله درخت با آفت از پا درآمدند و بقیه‌شان هم تشنه آبند، روایت تشنگی درخت‌ها هم در این میانه متفاوت بود.

خشکسالی در چیتگر

سلامت نیوز: مدت‌هاست درخت‌های پارك چیتگر به عنوان بزرگ‌ترین پارك جنگلی پایتخت بی‌آبند، اما فقط وقتی قصه تشنگی این درختان به گوش رسید كه برخی از اعضای شورای شهر تهران به قصد بازدید از وضعیت این پارك جنگلی پا به آن گذاشتند. پس از آن بود كه مشخص شد بیش از 3000 اصله درخت با آفت از پا درآمدند و بقیه‌شان هم تشنه آبند، روایت تشنگی درخت‌ها هم در این میانه متفاوت بود.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: عضو شورای شهر تهران اعلام كرد كه چند ماه بی‌آبی درختان پارك چیتگر به‌دلیل بدهی میلیاردی شهرداری به وزارت نیروست و مسؤول دیگری در شهرداری گفت آب هست اما سهم آب پارك چیتگر می‌رود پای باشگاه‌های اسب سواری منطقه و رئیس شورای شهر تهران هم بی‌آبی پارك چیتگر را «لجبازی » وزارت نیرو دانست. اختصاص نیافتن حقابه باشد یا كجروی ارگانی، فرقی به حال درختان خشك شده چیتگر ندارد، فارغ از دلیل خشكی درختان چیزی كه بدیهی به نظر می‌رسد این است كه وضعیت این بوستان بزرگ در تهران وخیم است.


عطش درختان چیتگر
آن‌طور كه به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشكل پارك چیتگر در حال حاضر بی آبی است. شركت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید حدود سه سال ونیم است كه شهرداری به این شركت بدهی دارد و آن را پرداخت نمی‌كند. ماجرای بدهی آنقدر پیش رفته كه حتی شهرداری به پیشنهادهای شركت آب و فاضلاب در رابطه با شیوه تسویه بدهی‌ها گوش نمی‌كرده و آن‌طور كه محمدرضا احمدنسب، قائم‌مقام شركت آب و فاضلاب استان تهران به تسنیم گفته آنها حتی حاضر به تهاتر و قسط‌بندی بدهی‌ها بوده‌اند و شهرداری تهران به همه این موارد بی‌توجهی كرده است. اما روایت متفاوتی هم از سوی شهرداری مطرح است كه چكیده همه این روایت در یك واژه «لجبازی وزارت نیرو» از سوی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران خلاصه شده است. فارغ از دعوای این دو ارگان چیزی كه بدیهی است بی‌آبی درختان چیتگر طی این مدت است. اتفاقی كه باعث خشكی هزاران اصله درخت و خطر آتش‌سوزی و شیوع آفت درختان این پارك شده است. موضوعی كه البته رئیس شورای شهر تهران قول داده با همكاری سازمان آب و فاضلاب آن را به‌زودی حل كند. البته این ماجرای تازه‌ای نیست و در شهریور 95، هزار و 700 اصله درخت در پارك جنگلی چیتگر به‌دلیل آنچه «سرمازدگی» و «قطع آب» این پارك از سوی سازمان آب و فاضلاب عنوان شده، قطع شده بود.


درختان چیتگر چرا خشك شدند؟
در این میان البته شائبه‌های فراوانی هم مطرح شده است. یكی از مهم‌ترین‌اش عدم اختصاص حقابه این بوستان است. این‌كه آبی كه باید پای درختان خشك پارك چیتگر رهاشود خرج باشگاه سواركاری و پارك آبی منطقه می‌شود. آن‌طور كه مجید فراهانی در حاشیه بازدید از پارك جنگلی چیتگر در هفته گذشته اعلام كرده بود «۴۰ درصد آب چیتگر در اختیار مجموعه سواركاری و پارك آبی قرار دارد.» هرچند خود این عضو شورا هم معتقد بود نباید زمانی كه درختان چیتگر به‌دلیل كم‌آبی دچار بحران است، اجازه چنین بهره‌برداری را بدهند. شائبه دیگر هم اولین بار از زبان رئیس كمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مطرح شد. زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگویش با تسنیم اعلام كرد علت این‌كه بعضا گفته می‌شود درختان پارك چیتگر خشك شده یا از بین رفته‌اند به عمر این درختان مربوط می‌شود چرا كه قدمت درختان این بوستان زیاد است!
البته این عضو شورای شهر در این گفت‌وگو از وجود برخی شیطنت‌ها درباره دلایل خشك شدن درختان هم رونمایی كرده، هرچند در رابطه با صحت‌سنجی آن تشكیك كرده بود. ادعایی عجیب مبنی بر كارشكنی برخی از افرادی كه تعدیل نیرو شده بودند و با خشكی درختان قصد انتقامجویی از كارفرمای خود داشته‌اند!
این‌ها مواردی است كه اخیرا اعلام شده است وگرنه گمانه‌های بسیاری برای علت خشك شدن درختان چیتگر وجود داشته است. یكی از آنها هم مربوط است به تاثیر حفر تونل شهدای غزه از زیر پارك چیتگر و خشك شدن درختان این پارك كه البته از همان زمان رسانه‌ای شدنش مسؤولان و مدیران شهری در میزان تاثیر این تونل در این اتفاق با احتیاط سخن می‌گفتند.


 از آفت درختان تا حریق عمدی
 موضوع دیگری كه وضعیت پارك چیتگر را بحرانی‌تر نشان می‌داد حریق‌های سازماندهی شده در این بوستان بود. البته كه خشكی درختان و بی آبی این بوستان هم دلیلی برای توجیه حریق‌های عمدی در این منطقه است، اما آن‌طور كه از اخبار می‌توان متوجه شد حریق‌ها ربطی به بی آبی این بوستان نداشته است. اولین‌بار این موضوع از زبان شهردار منطقه 22 اعلام شد. جایی كه علی نوذرپور از ده مورد دستگیری درخصوص حریق پارك چیتگر طی شش ماه گذشته خبر داده بود. این موضوع وقتی جدی تر شد كه شورای شهر تهران به صورت شفاهی آماری از دلایل آتش سوزی در این بوستان ارائه كرد. مجید فراهانی پس از بازدید از این منطقه اعلام كرد بیش از 80 درصد حریق‌های این بوستان عمدی است! البته كه بعد از اعلام این آمار تكان‌دهنده بود كه بسیاری نوشتند در بلبشوی بی توجهی به این بوستان است كه مافیای زمین به دنبال خشك كردن این منطقه است و می‌خواهند روی جنگل‌های شهر، برج بالا بیاورند. هر چند مجید فراهانی حریق‌های هدایت شده در این بوستان را نه به مافیای زمین كه «به‌منظور ضربه به مدیریت شهری» تعبیر كرده است.


قربانی‌ای به نام پوشش گیاهی بومی
فارغ از همه مشكلاتی كه پارك چیتگر با آن روبه‌روست، از بی آبی حاصل از بدهی شهرداری بگیرید تا آفت درختان و حریق عمدی و انتقامجویی كارمندان تعدیل شده، بسیاری هم معتقدند مدیریت كارشناسانه‌ای روی این پارك انجام نشده است. گواه این عده در اثبات ادعایشان به نوع پوشش گیاهی این بوستان مربوط می‌شود. رد همین ادعا را حتی می‌توان در حرف‌های مدیران شهری دید. آنها معتقدند كاشت گونه‌های گیاهی در چیتگر تناسبی با اقلیم فعلی پایتخت ندارد و باید در هنگام كاشت درختان به گونه‌های آن توجه شود و نباید همان رویه گذشته را دنبال كرد. این موضوع وقتی مهم می‌شود كه بدانیم پوشش گیاهی چیتگر جدا از این‌كه میراثی ارزشمند برای تهران است نقش مهمی به عنوان تنفسگاه پایتخت دارد. نكته این موضوع در این است كه مسؤولیت مدیریت، توسعه و بهره‌برداری اصولی، حفظ و احیای پوشش گیاهی و درختان در محدوده پارك چیتگر با شهرداری تهران است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ناظر بر فعالیت شهرداری در این محدوده است، اما به نظر می‌رسد هیچكدام از این دو ارگان به وضعیت پوشش گیاهی این بوستان توجهی نشان نداده‌اند.


چیتگر؛ بی‌خاصیت‌ترین بوستان تهران!
موضوع پوشش گیاهی این پارك حتی باعث شده یكی از اعضای هیات رئیسه انجمن ارگانیك كشور، چیتگر را «بی خاصیت‌ترین پارك» تهران بنامد! علی ارجمند عین‌الدین به تسنیم گفته است پارك چیتگر تهران یكی از بی‌خاصیت‌ترین پارك‌های ایران است كه كمتر خانواده‌ای حاضر به گردش و تفریح در آنجاست؛ به‌دلیل این‌كه كسی برای درخت كاج زحمتی نمی‌كشد، این درختان هیچ تحركی را هم ایجاد نمی‌كنند و جزو درختان غیرمثمر به شمار می‌آیند، اما درختان میوه باعث تحرك و تلاش و پُرشدن اوقات فراغت و برطرف شدن برخی از نارسایی‌های بدن می‌شود!
او در بخش دیگری از حرف‌هایش گفته اگر دلیل شهرداری برای كاشت درخت كاج، سرسبزی است كه به بی‌خاصیت بودن رنگ سبز آن اشاره شد و اگر مصرف آب كمتر است كه باید متذكر شوم درختانی داریم كه به مراتب كمتر از كاج، آب مصرف می‌كنند و در عین حال مثمر نیز هستند مانند درخت زیتون كه چهار فصل است و همه اجزای آن قابل استفاده بوده و آب هم كم مصرف می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha