سلامت نیوز : نتایج تحقیقات نشان می دهند بیشترین میزان مرگ و میر در دنیا ناشی از بیماری های دستگاه گوارش است به طوری كه سالانه 5 میلیون نفر در دنیا بر اثر ابتلا به بیماری های اسهال جان خود را از دست می دهند.
 دكتر ملك زاده متخصص گوارش و كبد و رئیس انجمن گوارش در نشست خبری كه امروز 28 اردیبهشت در انجمن گوارش و كبد برگزار شد گفت: بیماری های اسهالی مهمترین علت مرگ و میر زودرس در دنیا هستند و آمار مرگ و میر افراد مبتلا به این بیماری ها در سال 5 میلیون نفر است.

وی افزود: فقر، بهداشت ضعیف، آب آشامیدنی غیر سالم خصوصا در كشورهای جهان سوم از عوامل ایجاد این بیماری هستند كه مسائل اقتصادی و اجتماعی این كشورها در این امر دخیل هستند.

وی با بیان اینكه در كشورمان كمتر كسی از بیماری اسهال عفونی فوت می كند تصریح كرد: میكروب های روده در 15 تا 20 درصد بزرگسالان در ایجاد بیماری های التهابی روده، نفخ و عفونت های روده ای و سرطان های معده و روده نقش دارند.

استرس مخاط روده را آسیب پذیرتر می كند

ملك زاده در ادامه افزود: در گذشته آب آشامیدنی غیر سالم عامل اصلی ایجاد بیماری دستگاه گوارش بود اما امروزه مسائل مهمتری از جمله تهیه مواد غذایی و نگهداری آنها حتی در فریزر رویكرد مورد توجه است.

وی با اشاره به این مطلب كه استرس مخاط روده را آسیب پذیرتر می كند اظهار كرد: غذای مانده حتی فریز شده، مصرف نا به جای آنتی بیوتیك ها و بسیاری از عوامل باعث بروز بیماری های روده ای است.

ملك زاده خاطر نشان كرد: فقر، تغذیه نامناسب، عدم استفاده از مسواك، نبود امكانات از جمله آب و برق خصوصا در ارتباط بودن با حیوانات و مهمتر از همه روش زندگی و تغذیه نامناسب از دیگر عوامل ایجاد بیماری های دستگاه گوارش هستند.

وی در پایان گفت: مصرف كود نیتراته در چند سال گذشته حدودا 30 برابر شده و این امر فرضیه ایجاد بیماری های دستگاه گوارش توسط این ماده را تقویت كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha