اوایل شهریور ماه مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد عملكرد این معاونت در دولت دوازدهم صحبت می‌كرد و به رسم معمول از میزان ابلاغ‌ها و طرح‌ها و پروژه‌های انجام‌شده و در حال انجام می‌گفت كه از آن میان یك مورد بیشتر از تمام آن 41 مورد اعلام‌شده جلب‌توجه كرد: «تدوین پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه جذب پرستاران جویای كار اتباع بیگانه».

تدوین آیین نامه ای برای جذب پرستاران غیرایرانی

سلامت نیوز:اوایل شهریور ماه مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد عملكرد این معاونت در دولت دوازدهم صحبت می‌كرد و به رسم معمول از میزان ابلاغ‌ها و طرح‌ها و پروژه‌های انجام‌شده و در حال انجام می‌گفت كه از آن میان یك مورد بیشتر از تمام آن 41 مورد اعلام‌شده جلب‌توجه كرد: «تدوین پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه جذب پرستاران جویای كار اتباع بیگانه».

به گزلرش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، رامین عوض‌پور، مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت در امور دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور حالا در مورد این یك مورد بیشتر توضیح داده است و البته در گفت‌وگویش چند بار تاكید می‌كند كه این تصمیم هنوز روی كاغذ است و در مراحل اداری و حرف زدن از آن به معنای نزدیك بودن آن به اجرا نیست.
 
زمانی كه معاون پرستاری وزارت بهداشت از تهیه آیین‌نامه جذب پرستاران جویای كار اتباع بیگانه خبر دادند توضیح كامل‌تری در مورد آن داده نشد. این آیین‌نامه در چه مرحله‌ای است؟


معاونت پرستاری وزارت بهداشت در راستای قانون كار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1369 مجلس شورای اسلامی، تصمیم گرفت كه پیش‌نویس آیین‌نامه جذب پرستاران اتباع خارجی كه در ایران هستند را با یك سری شرایط تهیه كند.

البته هنوز در مرحله تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه هستیم و اقدامی صورت نگرفته است. با توجه به اینكه بحث اتباع خارجی هست حتما بحث‌هایی درون سازمان و با نهادهای بیرونی مانند وزارت امور خارجه خواهیم داشت. از سال 96 مشغول كار روی این پیش‌نویس هستیم و یك سری همكاری‌های بین‌بخشی را می‌طلبد تا نهایی شود.


طبق آنچه تاكنون تهیه كرده‌اید شرایط استخدام اتباع سایر كشورها با شهروندان ایرانی تفاوتی دارد؟
اتباع خارجی به كسانی می‌گوییم كه جزو جمعیت اصلی كشور نباشند اما در آن كشور مقیم باشند. منظور از پروانه كار هم مجوزی است كه از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود تا به كسانی كه مدرك پرستاری دارند، اجازه كار داده شود.

برای این افراد یك سری شرایط عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده از جمله برخورداری از سلامت و توانایی انجام كار جسمی و اعتقاد به دین مبین اسلام و سایر شرایط عمومی معمول در استخدام‌های كشوری.

از جمله شرایط اختصاصی كه مهم است اینكه متقاضیان دانشنامه كارشناسی یا بالاتر در رشته پرستاری از یكی از دانشگاه‌های داخل یا خارج از كشور داشته باشند كه مورد تایید وزارت بهداشت باشد، صلاحیت حرفه‌ای‌شان مورد تایید معاونت پرستاری وزارت بهداشت باشد، الزام به دارا بودن گواهی گذراندن قانون خدمت پزشكان و پیراپزشكان و حداكثر سن 35 سال برای مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد هم از دیگر شرایط اختصاصی است و البته مورد مهمی كه مطرح است این است كه بر اساس نظر متخصصان پرستاری برای منطقه‌ای اعلام نیاز شده باشد كه البته اولویت با شهروندان ایرانی است.

به هر صورت در صورت نبودن نیروی دارای صلاحیت ایرانی، این افراد در صورتی كه روادید قانونی داشته باشند، ساكن ایران باشند و به تشخیص دانشگاهی كه درخواست‌شان را ارایه می‌كنند منعی وجود نداشته باشد، می‌توانند شروع به كار كنند.


پرستاران اتباع به لحاظ حقوق و مزایا در ذیل قانون كار تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و بیمه‌شان طبق قانون بیمه‌ای قانون تامین اجتماعی مصوب سال 1354 می‌شوند و اگر تخلفی هم داشته باشند مانند سایر كاركنان ایرانی شاغل هیات‌های انتظامی سازمان نظام پزشكی در موردشان تصمیم‌گیری می‌شود.

هرچند هیچ‌كدام اینها نهایی نشده و هنوز در روند هماهنگی‌ها است اما این مواردی است كه تاكنون در نظر گرفته شده است. البته این را هم باید اضافه كنم كه یك سری از استان‌ها هم هستند كه بنا به شرایط كشور این اتباع نمی‌توانند حضور داشته باشند. این قانون بر آنچه ما در حال تدوینش هستیم مقدم است.


الان آماری از میزان دانشجویان پرستاری غیرایرانی كه در دانشگاه‌های كشور مشغول تحصیل هستند دارید؟
سالانه 44 هزار دانشجوی پرستاری از كارشناسی تا دكترا در كشورمان مشغول به تحصیل هستند و هر سال 11هزار نفر از آنها فارغ‌التحصیل می‌شوند كه مربوط به تمامی گروه‌ها است اما آمار دقیقی از میزان دانشجویان پرستاری اتباع كشورهای دیگر در كشورمان نداریم.


تهیه این پیش‌نویس به این معنا است كه ما تاكنون پرستار فعال غیرایرانی در سیستم بهداشت و درمان ایران نداشته‌ایم؟
چرا. قبلا به صورت غیررسمی این اتفاق می‌افتاد. گاهی با ما مكاتبه می‌شد و در جاهایی كه اتباع ایرانی نبودند و صلاحیت فرد مورد نظر تایید می‌شد و با ذكر همه شرایطی كه نام بردم، مجوز داده می‌شد.

با توجه به اینكه دیدیم درخواست گروهی از افرادی كه در ایران مقیم می‌شوند را می‌توانیم پاسخ دهیم، تصمیم گرفتیم كه این پیش‌نویس را تهیه و این دغدغه اتباع مقیم كشور مرتفع شود. اما اینكه به نتیجه برسد یا نه و اینكه كی به ثمر بنشیند همه به قوانین كشور بستگی دارد و مهم‌تر اینكه وقتی بحث اتباع بیگانه است بحث‌های امنیتی هم مطرح می‌شود و باز هم باید تاكید كنم كه هیچ‌یك از این شرایط و مواردی كه گفتم نهایی نشده و فقط در حد پیش‌نویس است.


این موضوع نظر مراجع مسوول در مورد بحث‌های امنیتی اغلب میزان تاثیرگذاری بالایی در اجرایی شدن یا نشدن طرح‌ها دارند. هیچ مذاكره‌ای در این مورد میان شما و نهادهای مربوط انجام شده؟


چون هنوز فاز اولیه كار را طی می‌كنیم باید اول پیش‌نویس را نهایی كنیم تا با این عزیزان جلسه مشترك بگذاریم و نظرشان را جویا شویم. نه، هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.


این آیین‌نامه اگر واقعا به مرحله اجرا درآید محدودیتی برای جذب در بخش دولتی یا غیردولتی دارد؟
خیر. آیین نامه‌ای كه از سمت وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود برای تمام مراكز اعم از دولتی و خصوصی لازم‌الاجرا است.


چقدر امیدوارید كه باز كردن راه برای نیروهای باصلاحیت غیرایرانی بتواند به بدنه بهداشت و درمان كشور كمك كند؟
در گروه پرستاری كشورمان به لحاظ نیروی پرستاری با استانداردهای دنیا فاصله دارد. این شاید بتواند در مناطقی كه كمبود داریم نیازمان را مرتفع كند و در ضمن شاید بتواند برای كسانی كه صلاحیت دارند و جویای كار هستند ثمری داشته باشد و آنها را از مزایای قانونی و حقوقی بهره‌مند كند.


پس نگاهی هم به این دارید كه این دسته از پرستاران را راهی مناطق كمتربرخوردار كنید كه شاید به طریق دیگری نشود كمبود نیروی‌شان را جبران كرد.
حتما این‌طور نیست كه در مناطق محروم كمبود داشته باشیم. خیلی مواقع در نقاطی كه امكانات خوبی دارند هم كمبود نیروی پرستاری داریم.

گفتم سالانه 11 هزار پرستار از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند كه اگر همین میزان هم سالانه جذب شود، در افق 1404 كه سند چشم‌انداز وزارت بهداشت است می‌توانیم به استانداردها نزدیك شویم. ما فعلا در روند جذب مشكل داریم چون باید برای جذب پرستاران (چه اتباع بیگانه و چه شهروندان ایرانی) منابعی هم در نظر گرفته شود و با توجه به شرایطی كه كشورمان درگیر آن است نیاز داریم كه شاید بتوانیم در گروه‌های پرستاری جذب بیشتری داشته باشیم.

به‌طور خاص در حوزه نیروی انسانی شاخصی كه داریم به ازای هر تخت در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی 1.1 نیروی گروه پرستاری است، شامل نیروهای اتاق عمل، هوش‌بری و پرستاری. استانداردها در دنیا بین 2 تا 2.5 است و ما سعی داریم به این استاندارد نزدیك شویم؛ كمااینكه در آزمون استخدامی هم كه الان ثبت‌نامش شروع شده حدود 5 هزار نفر از 10 هزار مجوز استخدامی كه داریم مربوط به گروه‌های پرستاری است. فكر می‌كنم اگر جذب گروه‌های مختلف را بیشتر كنیم بیشتر می‌توانیم این كمبودها را برطرف كنیم و كیفیت مراقبت از بیماران را بالا ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha