اگرچه روال قانونی تحویل نیما به پدرش طی شده است، اما باید دید كه قاضی مسوول رسیدگی به پرونده، چگونه این موضوع را پیگیری كرده كه پدر را واجد صلاحیت نگهداری از نیما شناخته است.

«نیما» پسرك چهار ساله‌ای كه دومین قربانی كودك‌آزاری یك ماه اخیر به شمار می‌رود، روز گذشته و با گذشت تنها 10 روز از زمان بستری شدنش در بیمارستان كودكان مفید، شیرخوارگاه آمنه را ترك و به پدرش تحویل داده شد.


نیما همان پسركی است كه به علت صدمات ناشی از ضرب و جرح شدید توسط والدینش در 18 اردیبهشت به بیمارستان منتقل شده بود، كودكی كه دچار ضرب و جرح، سوختگی شدید در نقاط مختلف بدن از جمله آلت تناسلی و نیز ترومای (كبودی) شدید دو چشم بود.

نیما همان كودكی است كه اگرچه در بدو ورود به بیمارستان گفته بود كه پدرش بدن او را سوزانده، اما از آن پس و از فرط وحشت، در واكنش به هر پرسشی درباره آنچه بر سرش آمده بود، تنها پاسخ می‌داد «نمی‌دانم».


مصطفی اقلیما ـ رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر تحویل نیما به پدرش در روز گذشته، عنوان كرد: بر اساس قانون، پدر هر زمان كه بخواهد می‌تواند با مراجعه به دستگاه قضایی، زمینه بازگرداندن فرزندش را فراهم كند.

وی ادامه داد: اگرچه روال قانونی تحویل نیما به پدرش طی شده است، اما باید دید كه قاضی مسوول رسیدگی به پرونده، چگونه این موضوع را پیگیری كرده كه پدر را واجد صلاحیت نگهداری از نیما شناخته است.

اقلیما تاكید كرد: بعید است كه قاضی پرونده از پزشكی قانونی درباره «سلامت روانی والدین نیما» استعلام كرده باشد.


وی با بیان اینكه والدین نیما تحت شرایط و مشكلات خاصی اقدام به این كودك آزاری كرده‌اند، یادآور شد: بنابراین پیش از تحویل كودك به خانواده، باید مشكلات روانی و اجتماعی والدین بررسی می‌شد كه چه علل یا عواملی موجب ایجاد چنین تنشی شده و تا زمانی كه این مشكلات برطرف نشود، نباید كودك را به آنها بازگردانند، چراكه در این صورت، زمینه آزار مجدد كودك فراهم می‌شود و حتی ممكن است با رخداد فجیع‌تری مواجه باشیم.

رییس انجمن علمی مددكاران اجتماعی ایران تاكید كرد: وضعیت جسمی نیما و حادثه هفته گذشته، جای تردیدی در «عدم صلاحیت والدین» او باقی نمی‌گذارد.

اقلیما در خاتمه، با انتقاد از عملكرد مددكاران بهزیستی در قبال این پرونده، عنوان كرد: به نظر می‌رسد كه پیگیری لازم در این زمینه توسط مددكاران بهزیستی انجام نشده و این سازمان نتوانسته آنگونه كه باید بر رای نهایی قاضی پرونده نیما اثرگذار باشد.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    2 1
    خاک بر سر بی وجدانشون . بازم تحویل پدرش دادن تا شکنجش کنه‌؟!!!