سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 280113

علائم پولیپ های بینی بسیار شبیه به علائم رینوسینوزیت هستند و از آن جمله می توان به احتقان بینی، آبریزش بینی، تغییر در مزه و بو، و احساس فشار در صورت اشاره کرد.احتقان بینی می تواند به واسطه هر چیزی که بافت های بینی را تحریک یا ملتهب می کند، رخ دهد. عفونت ها، مانند سرماخوردگی و سینوزیت، و آلرژی ها از شایع‌ترین دلایل احتقان و آبریزش بینی هستند.

7 دلیل احتقان مزمن بینی

سلامت نیوز:علائم پولیپ های بینی بسیار شبیه به علائم رینوسینوزیت هستند و از آن جمله می توان به احتقان بینی، آبریزش بینی، تغییر در مزه و بو، و احساس فشار در صورت اشاره کرد.احتقان بینی می تواند به واسطه هر چیزی که بافت های بینی را تحریک یا ملتهب می کند، رخ دهد. عفونت ها، مانند سرماخوردگی و سینوزیت، و آلرژی ها از شایع‌ترین دلایل احتقان و آبریزش بینی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، اگر از احتقان مداوم بینی رنج می برید باید بدانید که تنها نیستید. احتقان بینی یک علامت شایع است که به دلایل مختلفی شکل می گیرد و با شناسایی دلیل این شرایط می توان اقدامات لازم در راستای تسکین و بهبود احتقان را انجام داد.

به گزارش "ریدرز دایجست"،در ادامه با برخی دلایل شایع بروز احتقان مزمن بینی بیشتر آشنا می شویم.


به آلرژی مبتلا هستید

پوشش داخلی بینی انسان مجموعه ای پیچیده است و افزایش جریان خون عبوری از آن می تواند به احتقان منجر شود. زمانی که چیزی مانند گرده گیاهان وارد بینی شما می شود، می تواند به عاملی برای بروز تحریک تبدیل شود. التهاب پوشش داخلی بینی می تواند احساس گرفتگی و پری مزمن بینی را ایجاد کند. اگر به آلرژی مبتلا هستید و در مدیریت آن با دشواری مواجه هستید، می توانید برای دریافت درمان، مانند آمپول های ضد آلرژی، به پزشک مراجعه کنید.


به ضد احتقان ها وابسته هستید

در تلاش برای پاکسازی بینی، ممکن است بیش از حد از اسپری های ضد احتقان استفاده کنید. این داروها می توانند برای عفونت های حاد سینوس مفید باشند، اما حداکثر باید برای سه روز استفاده شوند. استفاده طولانی‌تر از آنها می تواند وابستگی غشاهای بینی به دارو را موجب شود، از این رو، آنها دیگر نمی توانند به تنهایی احتقان را تسکین دهند که می تواند به تشدید احتقان مزمن بینی منجر شود.


با خشکی مواجه هستید

چه به واسطه سیستم تهویه مطبوع، سیستم گرمایش داخلی و یا یک رطوبت گیر، خشکی می تواند بافت های بینی را ملتهب سازد و احساس احتقان و پری را در بینی ایجاد کند. افزون بر این، با افزایش سن، بافت های بینی نیز خشک‌تر می شوند. این ترکیب می تواند به بروز احتقان بینی منجر شود. استفاده از اسپری ها و ژل های سالین بدون نسخه در طول روز می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.


به یک عفونت سینوس مبتلا هستید

عفونت های ویروسی یکی از شایع‌ترین دلایل تحریک بینی هستند که التهاب و تورم بافت های بینی را به همراه دارد. با این وجود، منبع عفونت می تواند باکتری یا قارچ نیز باشد. افراد بسیاری علائم عفونت سینوس، مانند سردرد، کاهش حس بویایی، یا درد و فشار در صورت را با آلرژی، سرماخوردگی یا آنفلوآنزا اشتباه می گیرند. اگر علائم و احتقان از بین نمی روند و پس از گذشت هفت تا 10 روز، بهبودی در شرایط شما حاصل نشده است، به ویژه اگر با تب بالا یا سردرد شدید مواجه هستید، به پزشک مراجعه کنید. بدن انسان می تواند با بسیاری از عفونت ها مقابله کند. همه افراد به مصرف دارو یا یک آنتی بیوتیک نیاز نخواهند داشت، اما اگر علائم از بین نمی روند بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.


با یک مشکل ساختاری مواجه هستید

اگر مشکلی در بینی خود نداشته و به ناگاه نمی توانید از یک سوراخ بینی تنفس کنید، مقصر اصلی ممکن است انحراف تیغه بینی باشد. تیغه بینی دیواره ای در بخش داخلی بینی است که مسیرهای چپ و راست بینی را از یکدیگر جدا می کند. ضربه و آسیب دیدگی می تواند موجب انحراف تیغه بینی شود، اما این تنها دلیل آن نیست. فرد ممکن است با یک تیغه منحرف متولد شده باشد. اگر این شرایط آزاردهنده نیست و می توانید به راحتی تنفس کنید، نیازی به ترمیم آن وجود ندارد، در غیر این صورت، بهترین روش اصلاح مشکل از طریق عمل جراحی است، به ویژه اگر داروها در تسکین احتقان مزمن بینی کارایی لازم را ندارند.


دارای یک پولیپ بینی هستید

بد به نظر می رسد، اما پولیپ یک توده غیرسرطانی در دیوار داخلی بینی یا سینوس ها است که می تواند در توانایی تنفس فرد اختلال ایجاد کند. علائم پولیپ های بینی بسیار شبیه به علائم رینوسینوزیت هستند و از آن جمله می توان به احتقان بینی، آبریزش بینی، تغییر در مزه و بو، و احساس فشار در صورت اشاره کرد. پولیپ ها می توانند به واسطه التهاب ناشی از شرایطی مانند آلرژی شکل بگیرند. اگر پزشک شما طی معاینه متوجه یک پولیپ شود، ممکن است استفاده از اسپری استروئید بینی یا در مواردی که پولیپ مساله‌ساز است یا با دارو کوچک نمی شود، حتی انجام عمل جراحی را تجویز کند.


ممکن است به سرطان مبتلا باشید

اگرچه نادر است، اما در برخی موارد سرطان می تواند عامل احتقان مزمن بینی باشد. تومورها می توانند خوش‌خیم یا سرطانی باشند و علائم اغلب شبیه به علائم آلرژی ها و عفونت های سینوس هستند که از آن جمله می توان به احساس فشار در صورت و احتقان بینی اشاره کرد. اگر احتقان بینی برای مدتی طولانی ادامه داشته یا به ناگاه این شرایط را تجربه می کنید و تا پیش از این احتقان مزمن بینی را تجربه نکرده اید، سرطان می تواند یکی از مواردی باشد که پزشک به عنوان دلیل بروز این شرایط مد نظر قرار می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha