چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 28012

دبیر انجمن رادیوتراپی و انكولوژی ایران گفت: از هر سه نفر ایرانی یك نفر سرطان می‌گیرد و از هر چهار نفر هم یك نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهد.

سلامت نیوز :دبیر انجمن رادیوتراپی و انكولوژی ایران گفت: از هر سه نفر ایرانی یك نفر سرطان می‌گیرد و از هر چهار نفر هم یك نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش فارس فرهاد سمیعی ظهرامروز در نخستین همایش ملی سرطان از منظر پیشگیری، درمان و حمایت در سنندج اظهارداشت: مرگ و میر ناشی از سرطان در هر كشوری نمودی از وخامت اوضاع از نظر پزشكی در آن كشور را دارد و این در كشورهای در حال توسعه به وضوح نمایان است.

وی با بیان اینكه بیش از 60 درصد بروز سرطان در كشورهای در حال توسعه است، تصریح كرد: سرطان در كشورهای در حال توسعه روبه افزایش بوده و در ایران نیز پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث سرطان سومین عامل مرگ و میر است.

وی خاطرنشان كرد: از هر سه نفر ایرانی یك نفر سرطان می‌گیرد و از هر چهار نفر هم یك نفر بر اثر سرطان جان خود را ازدست می‌دهد.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انكولوژی ایران گفت: تخمین زده شده كه تا سال 2020 جمعیت جهان به 7/5 میلیارد نفر می‌رسد كه از این جمعیت 20 میلیون نفر به سرطان مبتلا می شوند.

سمیعی در ادامه با بیان اینكه40 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان قابل پیشگیری است، افزود: شیمی درمانی تنها راه درمان سرطان نیست بلكه با جراحی و رادیوتراپی نیز می‌توان سرطان را درمان كرد.

وی با اشاره به نبود برنامه جامع ملی سرطان به صورت علمی در ایران اظهارداشت: كشور سوئد نخستین كشوری است كه كد ملی را به پرونده پزشكی افراد وصل كرده و بدین صورت دست‌رسی به آمار مبتلایان به این بیماری را همواره در اختیار دارد.

سمیعی با بیان اینكه كشور ما جزو جوان ترین جوامع بشری در جهان است‏، تصریح كرد: در كشوری مانند ژاپن هرم جمعیتی به صورت مثلث‌های بلند كه نشان ازمتوسط عمر بالا و مرگ و میر كم در سن پایین است ولی در كشور ما مثلث متوسطی است كه بعد از انقلاب قوصی در دو ضلع مثلث ایجاد شده كه بیان كننده افزایش جمعیت و سپس كنترل آن را دارد.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش سرطان در جهان و وضعیت هرم سنی كشور ما در دهه‌های آینده در معرض بروز سرطان قرار میگیرد به طوریكه ممكن است اپیدمی سرطان در ایران اتفاق افتد.
دبیر انجمن رادیوتراپی و انكولوژی ایران افزود: در حال حاضر در ایران معده شایع‌ترین تومور در مردان و در زنان هم سرطان پستان است.

سمیعی خاطرنشان كرد: باید مفهوم و تفهیم درستی از این واقعه خطرناك خاموش به جامعه خود اشاعه دهیم و باید وزارت بهداشت اهتمام بیشتری در این راستا داشته باشد و با مسئولان مرتبط كشورهای دیگر در این رابطه رایزنی ها و نشست هایی را برگزار كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha