دوران مدرنیته و ظهور واژگان جدیدی در آن همچون «عدالت جنسیتی» و مناقشه بر سر مفهوم و تفسیر آن به دلیل آنكه فهم مشترك از عدالت به فراخور دیدگاه‌ها متفاوت است، قابلیت تفسیر بسیار دارد.

سلامت نیوز:دوران مدرنیته و ظهور واژگان جدیدی در آن همچون «عدالت جنسیتی» و مناقشه بر سر مفهوم و تفسیر آن به دلیل آنكه فهم مشترك از عدالت به فراخور دیدگاه‌ها متفاوت است، قابلیت تفسیر بسیار دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،همچنین واژه «جنسیت» بیانگر ویژگی‌های متفاوت زن و مرد كه ناشی از نقش‌های اجتماعی آنان است به فراخور زمان و مكان متغیر است به نحوی كه انتظارات از زن و مرد در 100 سال گذشته با انتظاراتی كه از نسل امروز می‌رود بسیار متفاوت است و همین امر باعث ایجاد تنوع دیدگاه و تشتت برداشت‌ها از مفهوم عدالت جنسیتی شده است. عدالت جنسیتی اغلب معادل برابری جنسیتی پنداشته شده است اما این دو مفهوم از هم متمایزند.

برابری جنسیتی به نقش یكسان و برابر و بهره‌مندی زنان و مردان از فرصت‌ها تاكید دارد و لزوما به نتایج حاصل از این برابری توجه ویژه ندارد. اما عدالت جنسیتی به تغییر رویكرد همراه با توجه به خواست‌ها، استحقاق‌ها، علایق و نیازهای متفاوت زنان و مردان و اجرای عدالت و اثرات آن در نتایج زندگی زنان و مردان تاكید دارد كه این امر نیاز به بازتوزیع قدرت و منابع دارد.


در ایران معاصر، كاربست واژه «عدالت جنسیتی» اولین بار در ماده 101 برنامه ششم توسعه در راستای تحقق اهداف مندرج در اصول 10، 20 و 21 قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های كلی برنامه ششم و سیاست‌های كلی خانواده مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان كه منجر به تهیه و تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی در ستاد ملی زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در 8 محور اصلی (آموزش، اشتغال، ورزش، بهداشت، مشاركت سیاسی، مشاركت اجتماعی، حقوق و امنیت و ارزیابی و تطبیق سیاست، برنامه‌ها و طرح‌های دستگاه‌های اجرایی) توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری صورت گرفت.


كه در همین راستا، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در برخی استان‌ها تدوین شده است اما سوال اساسی و مهم این است كه آیا وقت آن نرسیده است كه قانونگذار، مسوولان و برنامه‌ریزان كشور با تكیه بر مفهحقوق زنان،وم عدالت اجتماعی به برقراری عدالت جنسیتی و حذف نگاه مردسالارانه و جنسیت‌گرایانه و ایجاد حس عدالت در زنان كه یكی از مهم‌ترین شاخصه‌های رفاه اجتماعی است با در نظر گرفتن تفاوت‌های زن و مرد و حفظ حقوق طبیعی آنها و توجه ویژه به نقش‌های مختلف زنان در جامعه، خانواده و اقتصاد اقدام كنند؟


در همین راستا از وظایف اصلی و مهم تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان كشور، تقسیم غیر تبعیض‌آمیز منابع و امكانات بین زنان و مردان كه شامل متغیر‌هایی مانند آموزش و اشتغال است و عاملیت زنان به عنوان بازیگران اصلی در فرآیند تغییر در مبارزه با نابرابری‌های ساختاری و برآوردن نیازهای راهبردی به طور غیرمستقیم با تامین نیازهای عملی و افزایش آگاهی و دانش و مهارت‌های آنها، بالا بردن آگاهی ایشان از مناسبات قدرت، افزایش اعتماد به نفس و مهارت در كنترل اوضاع و تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی كه در نهایت منجر به مبارزه با پدیده فرودست انگاری زنان و تغییر باور‌های قالبی درباره توانایی‌ها و صفات زنان خواهد شد.

همچنین افزایش میزان مشاركت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان با افزایش تعداد آنها در مجلس، در كسوت مدیران ارشد و میانی و اداری، در كسوت قانونگذار و نهایت مقامات كشوری و برابری درآمد‌ها كه گام‌های اساسی در مسیر توانمند كردن زنان و تبدیل نیروی بالقوه آنها بالفعل و بهره‌برداری از این منبع نیروی انسانی برای انجام فعالیت‌ها و مشاغل مهم است.

در پایان نقش فعالین حقوق زنان، سازمان‌های مردم‌نهاد، زنان راهبر و پیشـرو در عرصه‌های مختلف جامعه و جامعه علمی و دانشگاهی، طراحان و برنامه‌ریزان استراتژیك و تلاش مضاعف و دوچندان ایشان در مسیر تحقق شاخص‌های عدالت جنسیتی در همراهی با تصمیم‌گیران این عرصه را یادآوری می‌نمایم. باشد كه حس عدالت در بین زنان و مردان به دور از هر گونه افراط و تفریطی در تحكیم بنیان‌های خانواده و جامعه هر روز نمایان‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha